Veľtrhy a výstavy v Ázii – príležitosť pre slovenské firmy

Načerpať inšpiráciu, nájsť vhodného dodávateľa či zaujať svojimi produktmi – aj to ponúkajú veľtrhy a výstavy (nielen) v ázijských krajinách. Ktoré navštíviť?

Mohlo by sa zdať, že v dnešnej digitálnej dobe sa vytráca zmysel osobných návštev výstav a veľtrhov v zahraničí. Pri obchodovaní s dodávateľmi zo vzdialených krajín je ale stále opodstatnená fyzická návšteva obchodných partnerov alebo ich výstavných stánkov. Účasť na veľtrhoch a výstavách v zahraničí podnikateľom umožní nielen osobne stretnúť potenciálnych obchodných partnerov, ale aj rýchlejšie vyselektovať tých správnych, overiť si kvalitu produktov a ich znalosť technologických postupov výroby a v neposlednom rade aj dohodnúť si obchodné podmienky.

Pri obchodovaní s partnermi v krajinách južnej, výhodnej a juhovýchodnej Ázie je návšteva veľtrhov a výstav ešte dôležitejšia ako napríklad pri obchodovaní s USA, Kanadou či Austráliou, ktoré sú nám kultúrne blízke a vo vzájomnej spolupráci nás nebrzdí jazyková bariéra alebo iné chápanie štandardov kvality a certifikácie. V článku preto približujeme informácie o veľtrhoch a výstavách práve v ázijských regiónoch, pričom sa zameriavame na tie, ktoré sú vhodné pre slovenských a českých importérov a exportérov.

Pre aké firmy sú určené veľtrhy a výstavy v Ázii?

Veľtrhy a výstavy predstavujú príležitosť tak pre výrobné, ako aj distribučné firmy, ktoré predávajú fyzické produkty alebo poskytujú služby. Mnohé slovenské firmy majú skúsenosť s návštevou zahraničných veľtrhov a výstav. Ide predovšetkým ale o výstavy v Európe, ktoré nie sú až tak časovo náročné na prípravu a vycestovanie ako napríklad výstavy v Ázii. Ázia ako „továreň sveta“ je regiónom kde sa vyrába široká ponuka produktov. Nájdete tam všetko od klimatizácií až po hračky a obalové materiály či matice. Ázia ponúka aj značný potenciál exportu pre slovenských výrobcov. Návšteva veľtrhov a výstav v Ázii má preto prínos nielen pre spoločnosti, ktoré chcú tovar nakupovať, no tiež pre tie, ktoré chcú svoje výrobky či služby vyvážať.

Pre etablované firmy, ktoré vedia, čo chcú, je pri hľadaní možností pre import tovarov alebo služieb vhodné začať návštevami výstav a veľtrhov v Európe. Je veľká pravdepodobnosť, že na výstavách a veľtrhoch napríklad v Nemecku podnikatelia stretnú veľké ázijské spoločnosti, ktoré dlhodobo exportujú do Európy alebo sa aktívne chystajú exportovať a majú už pripravenú certifikáciu pre európsky trh.

Návštevu veľtrhov a výstav v Európe odporúčame podnikateľom pred vycestovaním do ázijských krajín kvôli tomu, aby sa zorientovali v možnostiach nákupu tovaru z Ázie s relatívne nízkymi nákladmi. Pri ázijských vystavovateľoch na európskych výstavách je ale potrebné mať na pamäti, že nakoľko už pravdepodobne majú za sebou európsku certifikáciu, budú mať relatívne vysoké očakávania, že distribúciu zabezpečí ich európsky partner. Je tiež možné, že budú chcieť budovať vlastnú distribúciu a hľadajú iba sieť zákazníkov. Ak ale produkty obchodného partnera bude po veľtrhu možné kúpiť vo viacerých európskych krajinách, firme to nemusí vyhovovať. Predovšetkým, ak hľadá unikátne produkty alebo služby, ktoré nebude mať konkurencia a bude ich ponúkať exkluzívne.

Ak ide o začínajúcich podnikateľov, ktorí hľadajú inšpiráciu a teda produkt alebo službu, na ktorých postavia svoje podnikanie, vycestovať na veľtrh do Ázie môže byť vhodné aj bez prvotnej návštevy európskych výstavísk. Veľtrhy a výstavy v Ázii majú čo ponúknuť aj pre firmy, ktoré už skúsenosti s dovozom z Ázie majú a potrebujú obohatiť produktové portfólio, doviezť najnovšie stroje alebo sa chcú zorientovať v trendoch týkajúcich sa ich podnikania.

V prípade etablovaného výrobcu, ktorý chce exportovať svoje produkty na ázijský trh, je vhodné byť prítomný a aktívne vystavovať na európskych výstavách, rovnako ako na výstavách v Ázii. Najväčšie ázijské importné spoločnosti totiž navštevujú európske výstavy, punc kvality a renomé ale možno získať až vystavovaním v Ázii. Pre export z Európy na ázijské trhy je silná konkurencia. Veľa firiem sa však o tento proces snaží od stola a sú nespokojné s výsledkami. V tomto kontexte si je ale potrebné uvedomiť, že ázijské firmy majú tisícky dopytov od potenciálnych predávajúcich, ktorí sa im pravidelne ozývajú. Presvedčiť ich o tom, že produkt danej firmy je lepší ako ten konkurenčný, napríklad z Nemecka, Francúzska či Talianska (ktoré na rozdiel od Slovenska a Česka ázijskí kupujúci poznajú), je bez fyzickej prezentácie produktu veľmi náročné.

Ako si vybrať výstavu alebo veľtrh v Ázii?

Výber výstavy alebo veľtrhu v Ázii záleží od predmetu podnikania, stratégie a potrieb firmy. Neexistuje výstava alebo veľtrh, ktorý by bol vhodný pre každú firmu. Návšteva výstavísk podnikateľom rozšíri obzory, keďže ale stojí nielen finančné prostriedky, ale aj čas, je vhodné si pracovnú návštevu Ázie starostlivo naplánovať a prioritou by mal byť práve výber vhodnej výstavy alebo veľtrhu.

Výstavy a veľtrhy v Ázii, rovnako ako aj inde vo svete, sú sektorovo orientované. V Ázii sa konajú ale aj všeobecné multisektorové veľtrhy a výstavy, z ktorých dva najvýznamnejšie v článku predstavíme. Pri výbere odporúčame pozrieť si nielen oficiálnu internetovú stránku veľtrhu, ale aj recenzie vystavovateľov (ak sa podnikateľ chystá vystavovať za účelom exportu do Ázie) alebo recenzie návštevníkov, vrátane štatistík ohľadom konania posledných ročníkov veľtrhu.

Aké výstavy a veľtrhy sa v Ázii oplatí navštíviť?

Väčšina veľtrhov a výstav, ktoré môžu byť atraktívne pre slovenských a českých návštevníkov sú v krajinách východnej Ázie, predovšetkým v Číne.

Po pandémii koronavírusu sa začali snažiť o prilákanie importérov a exportérov na návštevu veľtrhov a výstav aj ďalšie ázijské krajiny. Za zmienku stojí hlavne India a Vietnam, ktoré sa snažia ponúkať široký záber výstav v rozličných odvetviach. V oboch z týchto krajín možno navštíviť veľtrhy zamerané na elektroniku, poľnohospodárstvo, baliace technológie, nábytok či ekológiu a environmentálne technológie.

Článok pokračuje pod reklamou

Najznámejšie všeobecné multisektorové veľtrhy v Ázii

Všeobecné veľtrhy sú vhodné predovšetkým pre importérov, a to tých, ktorí podnikajú s viacerými typmi tovarov a návštevou takýchto veľtrhov môžu nájsť produkty do svojho portfólia v rôznych produktových kategóriách. Tento typ veľtrhov je tiež výborný pre začínajúcich podnikateľov alebo podnikateľov, ktorí hľadajú inšpiráciu a nové príležitosti aj mimo oblasti, v ktorej podnikajú. Na veľtrhoch sa štandardne ako prvé objavujú novinky ázijských výrobcov, preto má importér zo Slovenska možnosť nájsť produkt, ktorý sa u nás na domácom trhu ešte nepredáva.

Najväčší multisektorový veľtrh v Ázii  - Canton Fair

Medzi najznámejšie multisektorové veľtrhy v Ázii patrí čínsky Canton Fair. Táto najväčšia čínska výstava sa koná od roku 1957 dvakrát ročne. Navštíviť ju možno vždy v apríli (končí začiatkom mája) a októbri (končí začiatkom novembra) a trvá tri týždne. Ročne výstavu navštívi takmer pol milióna účastníkov z viac ako 100 krajín sveta. Na Canton Fair môžu stretnúť účastníci viac ako 30 tisíc vystavovateľov. Táto najväčšia čínska výstava je unikátom aj svojou rozlohou, ktorá predstavuje 1,55 milióna metrov štvorcových.

Ak si podnikateľ nemôže dovoliť vycestovať do Číny na tak dlhú dobu, nie je to problém. Veľtrh sa síce koná počas troch týždňov, je ale rozdelený sektorovo do troch fáz. Ak firma zvažuje import z Číny, je vysoká pravdepodobnosť, že sa zaujíma iba o niektoré produktové kategórie a mal by preto stačiť týždeň, prípadne dva týždne z veľtrhu.

Na prvej fáze veľtrhu možno nájsť rôzne tovary - od elektrospotrebičov, elektroniky a náradia až po stavebné a poľnohospodárske stroje a solárne panely, tepelné čerpadlá či bicykle. V rámci druhej fázy možno na veľtrhu nájsť stavebné a dekoračné materiály, nábytok, darčeky, dekorácie, záhradnícke výrobky, ale aj kamenné dekorácie. V poslednej, tretej fáze Canton Fair sa vystavujú hračky, oblečenie, zdravotnícke pomôcky a výrobky pre deti, zvieracie potreby či športové, cestovné a rekreačné výrobky, kancelárske potreby a iné. Podrobnosti o tomto veľtrhu si môžete prečítať v článku ..... alebo na jeho oficiálnej stránke cantonfair.org.cn.

The China Yiwu International Commodities Fair

Veľtrh zvyčajne ponúka širokú škálu produktov, od výrobkov pre každodenné potreby až po inovatívny a trendový spotrebný tovar. Pri návšteve možno očakávať takmer 4000 vystavovateľov a v priemere sa veľtrhu zúčastní viac ako 55 tisíc návštevníkov. Možno tam nájsť napríklad šperky, hračky, darčekové predmety, dekorácie a textil. Tento veľtrh je vhodný najmä pre importérov, ktorí plánujú dovážať generický tovar v relatívne nízkej jednotkovej cene a nevadí im nakupovať od sprostredkovateľov. Viac informácií o veľtrhu možno nájsť na stránke en.yiwufair.com.

Paleta špecializovaných veľtrhov a výstav v Ázii je pestrá

V Ázii sa každoročne konajú tisíce výstav a veľtrhov. Pri výbere toho vhodného podujatia odporúčame začať sektorom, v ktorom firma podniká a/alebo v ňom hľadá obchodné príležitosti a následne sa zamerať na získanie čo najviac informácií o výstavách, vrátane recenzií od ich minulých návštevníkov. Vzhľadom na počet veľtrhov v Ázii, nie je možné uviesť presný zoznam, približujeme tak tie najznámejšie podľa sektorov a hľadaných príležitostí.

Prečítajte si tiež

Ak podnikateľ zvažuje export produktov do Ázie, odporúčame výstavu China International Import Expo (známu aj ako CIIE), ktorá sa koná v Šanghaji. Ide o multisektorovú výstavu, kde sa môžu prezentovať výrobcovia priemyselných tovarov, spoločnosti podnikajúce s IT službami, ale aj výrobcovia potravín či kozmetiky. Viac informácií možno nájsť na stránke ciie.org. Ak sú exportným artiklom firmy potraviny, odporúčame návštevu SIAL tiež v Šanghaji.

Ak sa firma zaujíma o dovoz tovaru z konkrétneho segmentu, mohli by ju zaujať nasledovné ázijské výstavy a veľtrhy:

  • Bauma China pre stavebníctvo a strojárstvo (Čína)
  • Global Sources Consumer Eletronics Show pre elektroniku (Čína)
  • Beijing International Automotive Exhibition pre automobilový priemysel
  • VIFA EXPO (Vietnam), MIFF (Malajzia) a IFEX (Indonézia) na nábytok
  • China International Beauty Expo pre kozmetiku a krásu (Čína)
  • China (Guzhen) International Lighting Fair pre svietidlá a svetlá (Čína)
  • EV TREND KOREA a AIoT Korea (Južná Kórea) a Future Energy Asia (Thajsko) pre zelené technológie, elektromobilitu a internet vecí
  • FIBO (Čína) pre fitnes, wellnes a zdravie
  • Intertextile Shanghai (Čína) pre textil a odevy
  • The International Granite & Stone Fair (India) pre kamene a obklady

Na cestu na veľtrh či výstavu do Ázie sa treba poriadne pripraviť

Výstavy a veľtrhy pre importérov a exportérov zaujímajúcich sa (nielen) o obchodovanie s ázijskými partnermi môžu byť zaujímavou príležitosťou, no na takúto návštevu a cestu sa treba náležite pripraviť. Rátať treba s istou časovou rezervou, ktorá je potrebná na vybavenie leteniek, ubytovania či dokladov. Taktiež pôjde o istý finančný náklad, no a v neposlednom rade je základom úspechu samotná príprava účasti na výstave/veľtrhu. Napríklad vopred si zistiť, kto bude vystavovať a pripraviť si zoznam vystavovateľov, s ktorými sa chce podnikateľ zoznámiť. Ak firma hľadá odberateľov svojich produktov a služieb, pomôcť môže kontaktovať potenciálneho obchodného partnera vopred a dohodnúť si s ním stretnutie na veľtrhu. Chýbať nesmú ani vizitky či propagačné materiály, a tiež je dobré zistiť si, aké komunikačné kanály v danej krajine možno využiť (v Číne napríklad správu cez Gmail či WhatsApp nepošlete). Ďalšie praktické tipy a rady prinášame v článku Ako sa pripraviť na obchodnú cestu do Ázie? 

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Preprava kusových zásielok (LCL) v medzinárodnom obchode

Kedy je vhodné využiť LCL prepravu, ako funguje v praxi, aké výhody ponúka a na čo treba, naopak, dať pozor? Podrobnosti aj ilustračný príklad z praxe.

Medzinárodná kontajnerová preprava v praxi

Aké sú špecifiká kontajnerovej prepravy, aké zásielky sa ňou (ne)oplatí posielať, aké výhody ponúka a ako takáto preprava prebieha? Praktické informácie aj príklad.

Online obchod TEMU a jeho vplyv na e-commerce u nás

Napriek kritike, ktorej platforma čelí, je u zákazníkov stále obľúbená. Čím si ich získava, ako príchod TEMU ovplyvnil európske e-shopy a ako môžu obstáť v konkurenčnom boji?

HS kód tovaru podľa colného sadzobníka: ako ho zistiť?

Krátky sprievodca HS kódmi, ktoré sú dôležité pri preclievaní tovaru. Na čo všetko slúžia, ako sa určujú a ako sa v colnom sadzobníku orientovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky