Export do zahraničia: Ako objaviť nové obchodné príležitosti?

Nákup zo zahraničia je čoraz obľúbenejší aj u spotrebiteľov na európskych trhoch. Ako exportovať do iných krajín a ktoré nástroje vám s tým môžu pomôcť?

Bezplatný vzdelávací program SMB Academy od spoločnosti Google, ktorého cieľom je poskytnúť firmám praktické návody, ako využiť internet pre rast svojho biznisu, sa v rámci štvrtej lekcie bude venovať „Exportu do zahraničia. Odborníci pre čitateľov Podnikajte.sk pripravili súhrn kľúčových krokov týkajúcich sa exportnej stratégie a prezradili:

  • ako vybrať vhodný trh pre expanziu,
  • z čoho vychádzať pri samotnej príprave stratégie,
  • na čo brať ohľad a ako dať o sebe vedieť potenciálnym zákazníkom.

Prečo exportovať?

Ak neviete, či vkročiť do sveta medzinárodného obchodovania, skúste zvážiť všetky dôvody, prečo rozšíriť podnikanie na zahraničné trhy. Je možné, že konkurenčná firma už dávno objavila čaro zahraničného obchodu a vďaka tomu realizuje väčšie úspory z rozsahu. Alebo je schopná vďaka väčším dodávkam dohodnúť si lepšie podmienky u dodávateľov, čo potom pociťujú na cenách aj spotrebitelia. Prípadne na trh vstupujú ďalší hráči, ktorí si veľmi rýchlo získavajú vašich zákazníkov. Vo všeobecnosti je export veľmi strategickým rozhodnutím, ktoré pomáha diverzifikovať riziká.

Navyše, spotrebitelia na európskych trhoch sú pripravení nakupovať zo zahraničia, čo je veľmi pozitívna správa pre firmy, ktoré uvažujú nad expanziou. Napríklad, takmer dve tretiny Slovákov už realizujú nákupy u zahraničných predajcov, u našich rakúskych susedov ide až o 81 %.

Cesta k zahraničnému obchodu

Cesta na nové trhy môže byť pomerne jednoduchá. V podstate stačí preložiť vaše online webové stránky do cudzieho jazyka a začať s predajom vašej cieľovej skupine. Pokiaľ však chcete exportovať naozaj úspešne, musíte si dať pozor na tri dôležité oblasti:

  1. Zvoľte vhodnú stratégiu pre vašu firmu
  2. Nastavte e-shop na nový trh
  3. Budujte svoju značku v zahraničí
  • Na to, aby bola vaša stratégia úspešná, musíte mať jasno v tom, prečo chcete uplatniť svoj potenciál v zahraničí – či chcete napríklad zvýšiť objem predaja alebo ovládnuť svoju vertikálu na novom trhu? Ďalej by ste si mali uvedomiť, v akej krajine plánujete vaše produkty ponúkať a ako trh v danej krajine vyzerá. Až 60 % firiem uvádza, že získavanie informácií o cieľovom trhu je tou najdôležitejšou časťou celého procesu.
  • Bezplatný nástroj Market Finder vám dokáže pomôcť s analýzou trhu. Aj napriek tomu, že nie je dostupný v slovenčine, prináša mnoho užitočných funkcií, ktoré pomôžu každej online firme. Jednou z nich je prehľad dopytu v jednotlivých krajinách podľa kategórie biznisu. Vďaka tomu viete odhadnúť potenciál v danej krajine. Zároveň získate informácie o priemernej cene za klik, čistý disponibilný príjem domácností, približný počet vyhľadávaní a ďalšie podstatné štatistiky. V kombinácií so skúsenosťami z domáceho trhu viete zostaviť odhady úspešnosti exportu do vybraných krajín.

    Analýza konkurencie je ďalším dôležitým krokom pri budovaní exportnej stratégie. Pripravte si prehľad vašich konkurentov, ktorý bude zahŕňať súhrn najdôležitejších informácií o nich. S prehľadnejším monitoringom ďalších krokov vám pomôže SWOT analýza (Strengths – Silné stránky, Weaknesses – Slabé stránky, Opportunities – Príležitosti, Threats – Hrozby), ktorá vám poskytne informácie, kde je vaša firma silná, kde má slabiny, kde sú potenciálne príležitosti ako aj hrozby.

  • Pri nastavovaní e-shopu by ste mali vykonať dôkladnú analýzu spotrebiteľského správania na cieľovom trhu. Zamerať by ste sa mali najmä na preferovaný typ platby, metódy doručenia tovaru či komunikáciu so zákazníkmi. Takisto je vhodné zvážiť preklad vašich webových stránok a grafických materiálov. V prípade, že sú propagačné materiály firmy v rodnom jazyku spotrebiteľa, zvyšuje sa pravdepodobnosť nákupu až u 82 % z nich. Takmer polovica exportérov tvrdí, že bez lokalizácie obsahu by vstup na nový trh nebol vôbec možný. S lokalizáciou dokážu pomôcť Trendy Google. Ide o nástroj, ktorý ukazuje, ktoré vyhľadávané výrazy sú populárne v rôznych krajinách a takisto je možné medzi sebou aj viaceré výrazy porovnávať.
  • To, či sa rozhodnete váš produkt nejako špeciálne upraviť, akú komunikačnú stratégiu zvolíte alebo ako budete váš produkt predávať je len na vás. Zvoliť môžete metódu vlastného e-shopu, takisto sa môžete rozhodnúť ísť cez porovnávače alebo partnerov. S vašou komunikačnou stratégiou ako aj stratégiou predaja vám opäť môže pomôcť Market Finder, ktorý vám dokáže povedať viac o spotrebiteľskom správaní na trhu.

Akým spôsobom osloviť zahraničných zákazníkov a nájsť nové trhy pre odbyt vašich produktov pomocou Google nástrojov približuje Martin Svoboda z Googlu:

Ďalšie lekcie o využití online priestoru na podnikanie si prečítate na portáli Podnikajte.sk a viac informácií o programe SMB Academy pre firmy nájdete na stránke www.growwithgoogle.sk/prefirmy.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Preprava kusových zásielok (LCL) v medzinárodnom obchode

Kedy je vhodné využiť LCL prepravu, ako funguje v praxi, aké výhody ponúka a na čo treba, naopak, dať pozor? Podrobnosti aj ilustračný príklad z praxe.

Medzinárodná kontajnerová preprava v praxi

Aké sú špecifiká kontajnerovej prepravy, aké zásielky sa ňou (ne)oplatí posielať, aké výhody ponúka a ako takáto preprava prebieha? Praktické informácie aj príklad.

Online obchod TEMU a jeho vplyv na e-commerce u nás

Napriek kritike, ktorej platforma čelí, je u zákazníkov stále obľúbená. Čím si ich získava, ako príchod TEMU ovplyvnil európske e-shopy a ako môžu obstáť v konkurenčnom boji?

Podnikanie cez digitálne platformy – taxislužba

Čo všetko musí podnikateľ zabezpečiť, než začne podnikať s taxislužbou cez digitálne platformy? Aké dane sa ho týkajú a má povinnosť používať e-Kasu?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky