Dovoz tovaru z Číny a iných ázijských krajín v praxi

Ako prebieha dovoz tovaru z tretích krajín? Praktické rady, na čo dať pozor pri výbere dodávateľa, uzatváraní zmluvy či preberaní tovaru.

Pri dovoze tovaru z tretích krajín, ktoré nie sú členmi EÚ je vhodné vedieť, na čo si dať pozor pri hľadaní dodávateľa, čo nepodceniť pri uzavretí zmluvy a aký je priebeh tzv. dovozného prípadu. Praktické rady a tipy ilustrujeme na príklade z praxe – v hypotetickom obchodnom prípade pôjde o dovoz CNC frézy na kovoobrábanie z Číny.

Prvý krok: stanovenie parametrov a vlastností tovaru

Prvým krokom pre úspešný dovoz je určenie tovaru, ktorý ide firma dovážať. Keďže uvádzame príklad dovozu stroja, je potrebné špecifikovať technické parametre, ktoré od neho bude firma požadovať. Vzhľadom na to, že ide o strojové zariadenie, bude potrebné, aby mal stroj aj platný CE certifikát. Po určení vstupných požiadaviek sa pristupuje k vyhľadaniu dodávateľa.

Nájsť obchodného partnera je kľúčom k úspešnému dovozu

Možností, ako nájsť zahraničného dodávateľa, je viac. Úplne najjednoduchšou je zadanie anglických kľúčových slov do vyhľadávača, ktoré sa budú týkať daného stroja (v našom príklade „CNC milling machine“, čo v preklade znamená „CNC fréza“). Ak firma vie, odkiaľ chce prístroj doviezť, môže  okrem názvu stroja zadať aj názov danej krajiny (v našom prípade Čína - teda celá vyhľadávaná fráza bude „China CNC milling machine“). Vyhľadávač zobrazí viacero stránok firiem, ktoré frézy ponúkajú a aj pár odkazov na sourcingové stránky typu Alibaba či Made In China. Všeobecne platí, že pri takomto hľadaní je možné naraziť na veľa podvodníkov, sprostredkovateľov, ktorí sa tvária ako výrobcovia a firmy, ktoré nemajú platné certifikáty. Všetko si je preto potrebné overovať. Pri hľadaní dodávateľa a zastrešení dovozu sa tiež možno obrátiť na firmy, ktoré sa tomu profesionálne venujú.

Prečítajte si tiež

Ďalšou možnosťou hľadania dodávateľa je vycestovanie na všeobecné alebo špecializované výstavy a veľtrhy v zahraničí. Pri osobnej návšteve veľtrhov a výstav (v našom prípade v Číne) majú účastníci možnosť vidieť modelové produkty, získať priamy kontakt s dodávateľmi a dopýtať si informácie, ktoré by na diaľku od dodávateľov získavali niekoľko týždňov. Ak má firma reálny záujem o nákladnejšiu technológiu alebo tovar, ktorý plánuje predávať, návšteva veľtrhov alebo výstav priamo v krajine, s ktorou chce obchodovať, rozhodne dáva zmysel.

Overenie dodávateľa a certifikátov sa neoplatí podceniť

Ak firma našla, či už na internete, alebo priamo na výstave, dodávateľa a rozbehla s ním rokovania, odporúčame overiť si, či skutočne ide o firmu, za ktorú sa vydáva. Napríklad v Číne je častou praxou, že čínske firmy majú na svojich oficiálnych stránkach prezentačné materiály, ktoré naznačujú, že ide o etablované spoločnosti so stovkami zamestnancov. V skutočnosti však ide o skopírované a editované materiály. Tieto firmy sú zvyčajne iba sprostredkovateľmi s jednou malou kanceláriou a pár ľuďmi, ktorí iba nakupujú a predávajú tovar, ktorý je iných výrobcov.

Prečítajte si tiež

Opatrnosť odporúčame zvýšiť pri certifikátoch. V našom príklade bude firma pre úspešné uvedenie na európsky trh potrebovať, aby mal stroj minimálne certifikáciu na dve európske normy týkajúce sa strojových zariadení. Skutočnosť, že po overení vyjde dodávateľ ako dôveryhodná firma, nehovorí nič o certifikácii. Mnohé čínske firmy sú etablovanými výrobcami, ale nemajú certifikáty pre európsky trh, nakoľko sa môžu špecializovať na domáci trh (je potrebné si uvedomiť, že Čína má 1,4 miliardy obyvateľov, čo je skutočne značný trh) alebo na trhy mimo Európy, napríklad juhovýchodnú Áziu, Afriku alebo USA, ktoré požadujú iné či žiadne certifikácie pre daný tovar.

Dohodnutie podmienok

Ak firma pri plánovanom dovoze vyhodnotí dodávateľa ako seriózneho, ktorý má aj platný CE certifikát pre vybraný model stroja, môže prejsť na aktívne riešenie objednávky. Veľmi podstatnou súčasťou dohadovania obchodných podmienok je nielen cena a dodacia podmienka (v medzinárodnom obchode odporúčame použiť Incoterms), ale aj výrobný čas a záručné podmienky. Pri dovoze strojov z Číny je napríklad štandardom záruka 1 až 2 roky v závislosti od dodávateľa. Pri jednaní s konkrétnym obchodným partnerom je dôležité požadovať maximálnu záručnú dobu, ktorú vedia poskytnúť konkurenčné spoločnosti, čo sme požadovali aj od nášho dodávateľa a ten nám dal nakoniec záručnú dobu v trvaní 2 rokov.

Vzorkovanie je vhodné aj pri menej nákladných tovaroch

Pri objednávkach v nižšej hodnote a tovaroch, ktoré sú skladné, teda nezaberajú veľký priestor pri preprave, odporúčame ešte pred zrealizovaním prvej objednávky, vyžiadať zaslanie vzoriek tovaru.

V našom príklade nie je vzorkovanie možné, pretože finálna objednávka bude na jeden kus CNC frézy, ktorú firma potrebuje do výroby. Aj v tomto prípade ale možno napríklad vyžiadať kontrolu v továrni dodávateľa, kde si na základe jej výsledkov bude možné overiť výrobnú kapacitu dodávateľa (či vôbec dokáže vyrobiť stroj, ktorý sa spoločnosti chystá predať). Taktiež bude možné zistiť, či je schopný dodržať obchodné podmienky a dodať stroj podľa požiadaviek načas.

Potvrdením obchodných podmienok firma získa istotu pri dovoze

Ak sa firma objednávku rozhodne potvrdiť neskôr ako do pár dní od prvotného kontaktu, vzorkovania tovaru či rokovaní o výhodných podmienkach, odporúčame si nechať dodávateľom opätovne potvrdiť obchodné podmienky.

V Ázii sa totiž nevyrába na sklad - kým firma s dodávateľom dolaďovala parametre objednávky, jemu prichádzali iné objednávky, ktoré mu medzičasom mohli zásadne vyťažiť výrobný plán. Napríklad od väčších firiem, ktoré si objednali 20 CNC fréz. To znamená, že ak firme v čase začatia rokovania vedel dodávateľ ponúknuť výrobu CNC frézy v trvaní 30 dní, v čase skutočnej realizácie objednávky to už môže byť 60 dní.

Článok pokračuje pod reklamou

Bez zálohy to v Ázii nejde

V Ázii sa zriedka vyrába na sklad a pri strojoch je takmer isté, že pôjde o výrobu na základe objednávky. Ak slovenská firma začína obchodovať so spoločnosťou z Číny alebo iných ázijských krajín, je na mieste očakávať, že budú požadovať zálohu, na základe ktorej začnú vyrábať, zvyčajne vo výške 30 – 100 % (v závislosti od hodnoty objednávky). Už pri objednávkach v hodnote 5 a viac tisíc odporúčame dohodnúť sa na 30 % zálohe v deň objednania a doplatok pred expedíciou zo skladu dodávateľa. Objednávateľ si môže tiež skúsiť vyjednať, aby bol doplatok splatný pred príplavbou lode s tovarom do Európy, väčšina ázijských dodávateľov však takéto „neskoré platenie“ pri prvých objednávkach neakceptuje.

Počas výroby je potrebné byť s dodávateľom v kontakte a pravidelne sa informovať, či všetko prebieha podľa plánu a aký je očakávaný termín dokončenia.

Kontrolu kvality pred exportom netreba podceňovať

Platí, že internet a papier znesú veľa. Rovnako sa treba postaviť aj k dovozu z tretích krajín, kam patrí Čína, ale aj ostatné ázijské krajiny. V našom prípade, v ktorom firma dováža CNC frézu z Číny, môže mať dodávateľ profesionálne spracované propagačné materiály k stroju, dôležité ale nakoniec bude to, ako bude stroj fungovať, keď príde. Preto odporúčame nechať si nezainteresovanou stranou skontrolovať tovar ešte pred jeho doplatením a exportom z krajiny odoslania, v našom prípade z Číny.

Preprava má byť výhodná pre obe strany

Mnohí dodávatelia sa snažia zákazníkom ponúknuť „výhodné“ prepravy až do ich skladov alebo do prístavu v Bratislave. V tomto kontexte je potrebné si uvedomiť, že čínski dodávatelia bez daňovej registrácie na Slovensku nemajú u nás možnosť zaplatiť clo a dane. Nemajú teda ani možnosť dodať tovar až do skladu domácej firmy. V tomto prípade platí menej je viac a odporúčame dohodnúť si s dodávateľom vyzdvihnutie stroja/tovaru priamo u neho, v jeho sklade (napr. Incoterms EXW Čína) alebo v čínskom prístave medzinárodného charakteru, ktorý má dodávateľ blízko (napr. Incoterms FOB Čína). Takto firma eliminuje extra náklady v stovkách až tisícoch eur po príchode tovaru do Európy (toto sa často stáva, ak prepravu rieši dodávateľ). Výhodnejšie pre objednávateľa je nechať si zariadiť prepravu spoločnosťou špecializujúcou sa na medzinárodnú prepravu. Od prepravcu si treba vždy pýtať aj poistenie tovaru počas celého trvania prepravy.

Postup preclenia

Po príchode stroja do Európskej únie ho bude potrebné precliť. Bez preclenia tovaru prichádzajúceho z tretích krajín (krajín mimo EÚ) nebude uvoľnený do voľného obehu a nebude s ním možné voľne nakladať. Ak sú splnené požiadavky na európsku certifikáciu a k stroju má objednávateľ tovarovú obchodnú faktúru, baliaci list a HS kód, preclenie by malo byť iba rutinnou záležitosťou a vie ho sprostredkovať prepravca.

Dodanie objednaného tovaru

Po preclení je možné stroj/tovar doručiť na zadanú adresu. Upozorňujeme, že povinnosť prepravnej spoločnosti, ktorá zabezpečuje prepravu tovaru na adresu určenia, je iba pristavenie dopravného prostriedku s tovarom na adrese určenia. Zákazník si musí zabezpečiť manipulačnú techniku pre vykládku (napríklad vysokozdvižný vozík) a/alebo brigádnikov.

Tovar si po dodaní odporúčame okamžite skontrolovať

Už pri vykladaní tovaru si tovar odporúčame kontrolovať. V prípade CNC frézy možno očakávať, že bude balená v drevenom boxe. Ak by si podnikateľ pri vykladaní tovaru všimol, že box ako obalový materiál je poškodený, zapíše výhradu do dodacieho listu, aby bolo možné v prípade skutočného poškodenia zisteného po odbalení stroja, nárokovať poistné plnenie. Bez zapísaného poškodenia ako výhrady pri doručovaní a zaslaní fotodokumentácie takmer okamžite po zistení škody, je ale vymáhanie poistného plnenia za poškodenie zásielky v medzinárodnej preprave prakticky nemožné. Preto odporúčame kontrolu dodanej zásielky najneskôr 3 dni po dodaní.

Netreba zabúdať na ponákupné náležitosti

Ľudia majú tendenciu pozerať sa na dovoz alebo obchodnú spoluprácu s tretími krajinami ako na proces nákupu a predaja bez ďalších náležitostí. Netreba ale zabúdať aj na to, čo sa deje po doručení tovaru. Náš hypotetický príklad obmedzíme na štyri najčastejšie situácie:

  • Stroj je po dodaní v poriadku a nie je s ním žiadny problém.
  • Počas jeho prevádzky sa občas niečo pokazí a je potrebné vymeniť nejaké drobné diely. Tie môže mať firma už na sklade, pretože prišli spolu so strojom (ak sa tak s dodávateľom dohodla) alebo jej ich dodávateľ pošle letecky a bude ich mať na Slovensku približne za týždeň od odoslania.
  • Stroj sa pokazí a firma bude nútená riešiť reklamáciu (reklamácia sa pri dovoze z tretích krajín rieši najskôr online diagnostikou technického stavu, kde sa snažia zákazník a inžinieri dodávateľa prísť na to, v čom je problém a obratom to opraviť. Ak chýbajú diely alebo príslušenstvo potrebné k oprave, dodávateľ ich vie letecky expresne zaslať klientovi. Poslednou inštanciou je oprava dodávateľom priamo u klienta alebo výmena kusu za kus pri ďalších objednávkach).
  • So strojom je firma spokojná a rozhodne sa ho kupovať pravidelne. Pri rastúcich odberných množstvách odporúčame skúsiť s dodávateľom otvoriť otázku nákupných cien a snažiť sa zjednať si výhodnejšiu cenu.
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Preprava kusových zásielok (LCL) v medzinárodnom obchode

Kedy je vhodné využiť LCL prepravu, ako funguje v praxi, aké výhody ponúka a na čo treba, naopak, dať pozor? Podrobnosti aj ilustračný príklad z praxe.

Medzinárodná kontajnerová preprava v praxi

Aké sú špecifiká kontajnerovej prepravy, aké zásielky sa ňou (ne)oplatí posielať, aké výhody ponúka a ako takáto preprava prebieha? Praktické informácie aj príklad.

Online obchod TEMU a jeho vplyv na e-commerce u nás

Napriek kritike, ktorej platforma čelí, je u zákazníkov stále obľúbená. Čím si ich získava, ako príchod TEMU ovplyvnil európske e-shopy a ako môžu obstáť v konkurenčnom boji?

HS kód tovaru podľa colného sadzobníka: ako ho zistiť?

Krátky sprievodca HS kódmi, ktoré sú dôležité pri preclievaní tovaru. Na čo všetko slúžia, ako sa určujú a ako sa v colnom sadzobníku orientovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky