Podnikatelia pri eKase doplácajú na nepripravenosť dodávateľov a zmätky zo strany štátu

Dva mesiace pred povinným pripojením na eKasu na ňu nie sú pripravené ešte desaťtisíce podnikateľov. Ako je to možné?

Finančná správa tento týždeň uviedla, že pokladnice pripojené do systému eKasa nemá ešte stále 50-tisíc podnikateľov. Síce im boli pridelené kódy pokladnice eKasa klient, pokladničné doklady v systéme zatiaľ nevydávajú. Celkovo sa to podľa štatistík finančnej správy týka 80-tisíc pokladníc. Na pripojenie im pri tom zostávajú už len dva mesiace – do konca roka.

Nepripojeným podnikateľom budú daniari posielať softwarningové upozornenia, aby si povinnosť voči eKase splnili čo najskôr. Finančná správa totiž upozorňuje, že kapacity servisných technikov sú už teraz obmedzené a v závere roka sa môže situácia zhoršiť aj u dodávateľov a výrobcov online registračných pokladníc.

Mohlo by sa zdať, že 50-tisíc podnikateľov si necháva túto povinnosť na poslednú chvíľu. Určite sa v tejto množine nájdu aj takí. No je na mieste povedať aj druhú stranu – mnohí sú rukojemníkmi nedokončených riešení.

Michal Kučera z firmy KML, ktorá sa zaoberá predajom a servisom registračných pokladníc, konštatuje: „Ľudia sa spoliehali na najosvedčenejšie značky, ale, bohužiaľ, tie sa s eKasou vysporiadali najhoršie.“

Prezident Združenia podnikateľov Slovenska Ján Oravec pripomína, že podnikateľské združenia pred problémami varovali, no tvorcovia legislatívy ich pripomienky nepočúvali. „Situácia, že ešte dnes nie sú niektorí top dodávatelia pripravení na eKasu môže vyzerať na prvý pohľad ako ich neschopnosť, no príčiny treba hľadať v nezvládnutom procese zavádzania eKasy.

Už pri príprave zákona v roku 2018 podnikateľské združenia a výrobcovia pokladníc upozorňovali, že na hladké zavedenie je potrebné mať viac času. Štát najskôr stanovil nereálny termín na jún 2019, potom avizoval predĺženie o 3 mesiace a nakoniec poslanci na poslednú chvíľu termín posunuli o pol roka. To, že dodávatelia od začiatku nevedeli, že budú mať dostatok času, sa mohlo prejaviť aj v kvalite riešení, ktoré boli často šité horúcou ihlou,“ dodáva Oravec.

S eKasou niektoré účtovné softvéry a tlačiarne stále nespolupracujú

Pri zavedení eKasy spôsobujú problém aj poskytovatelia účtovného softvéru. Jedna z najväčších firiem vo svojom účtovnom a skladovom programe stále nepodporuje najrozšírenejšie tlačiarne dokladov eKasa. Podnikateľ, ktorý plánoval upgrade svojho staršieho riešenia tak nemôže prejsť na eKasu, keďže by mu nefungovala so softvérom.

„V našej firme máme vyše 8 000 tovarových položiek, takže neprichádza do úvahy používanie VRP. Už dlhé mesiace čakáme na zapracovanie tlačiarní od jedného z najväčších dodávateľov do nášho účtovného softvéru. Do dnešného dňa sa tak nestalo. Od februára máme predplatený servisný zásah – prerábku pokladnice na eKasu a na finančnej správe máme vyžiadané kódy.

Prečítajte si tiež

Pravidelne sa informujem, kedy bude dostupná verzia softvéru spolupracujúca s eKasou, ale termín sa neustále posúva. Otázkou je, čo sa stane, ak výrobca softvéru neskoro zapracuje komunikáciu s eKasou a my nestihneme termín pripojenia,“ približuje svoj problém naša čitateľka – podnikateľka Lucia.

A nie je jediná. Podobnú situáciu riešia tisícky podnikateľov. Upozorňuje na to aj Michal Kučera. „S príchodom eKasy softvérové spoločnosti nedokážu rýchlo implementovať, otestovať, vyladiť a hlavne dlhodobo udržiavať všetky typy eKasa tlačiarní, a preto museli pristúpiť k redukcii ich počtu. Preto sa stalo aj to, že polročná fiškálna tlačiareň putuje do zberného dvora a podnikateľ bol nútený si kúpiť novú.“

Podnikatelia čakajú na certifikáciu svojho výrobcu

Časť zo stále nepripojených podnikateľov tvoria aj tí, ktorí ešte stále dúfajú, že výrobca ich pokladnice získa od finančnej správy certifikáciu a dodá aktualizačné balíčky.

„Prerobenie starej pokladnice na eKasu je cenovo výhodnejšie než kúpa novej pokladnice, a preto podnikatelia dúfajú, že aj ich pokladnicu bude možné prerobiť. Výrobcovia, aby neprišli o svojich zákazníkov, pravidelne posielajú informácie o tom, že už každú chvíľu získajú certifikát a začnú predávať aktualizačné balíčky,“ tvrdí Michal Kučera.

Prečítajte si tiež

Do splnenia povinnosti však zostávajú už len dva mesiace, a tak podľa Kučeru nie je na čo čakať. Podnikatelia by si mali nájsť iného dodávateľa. „Pokladničných riešení je na trhu dostatok, stačí si len vybrať.“

Aktuálny zoznam certifikovaných dodávateľov si môžete pozrieť v článku Zoznam pokladníc certifikovaných pre eKasa systém.

Článok pokračuje pod reklamou

Niektorí prejdú na VRP alebo biznis ukončia

V množine podnikateľov stále nepripojených na eKasu sú aj takí, ktorí plánujú využívať starú elektronickú pokladnicu až do úplného konca roka. Do tejto skupiny patria:

  • podnikatelia, ktorí do konca roka prestanú podnikať,
  • podnikatelia, ktorí od nového roka prestanú prijímať tržby v hotovosti (napr. e-shop obmedzí osobné prevzatie tovaru s platbou v hotovosti),
  • podnikatelia, ktorí od nového roku prejdú na virtuálnu registračnú pokladnicu,
  • podnikatelia, ktorí sa venujú predajom vianočných stromčekov, kaprov, pyrotechniky a ich sezóna končí do konca roka. Prechod na eKasu budú riešiť až na ďalší rok.

Aké presné percento tvoria títo podnikatelia z celkového množstva nepripojených podnikateľov, nie je známe.

Aktualizácia verzus nová pokladnica

Každá elektronická registračná pokladnica mala byť pripravená na online prepojenie s finančnou správou už od roku 2015. Ministerstvo financií však nešpecifikovalo, ako má takéto pripojenie fungovať, a tak si podľa Michala Kučeru z firmy KML túto povinnosť výrobcovia splnili len formálne. K pokladniciam priložili vyhlásenie, že sú Online Ready.

Po zverejnení požiadaviek finančnej správy na pripojenie do systému eKasa veľa pokladníc a fiškálnych tlačiarní tieto požiadavky nespĺňalo. „Nie je chybou dodávateľov, že ich riešenia nespĺňajú od roku 2015 požiadavky, ktoré sa dozvedeli na prelome rokov 2018 a 2019“, dopĺňa Oravec.

Prečítajte si tiež

„V obchodoch sa používajú aj 10-15 ročné pokladnice, ktorých prerobenie na eKasu by bolo nákladnejšie než kúpa novej pokladnice. Situácia je presne opačná. Prerábajú na eKasu aj pokladnice, ktorých hardvér je na hrane použiteľnosti a v prípade pokračovania zmien požiadaviek zo strany finančného riaditeľstva tieto pokladnice nebudú schopné držať krok a budú sa musieť vyradiť,“ tvrdí Kučera.

Navyše cena náhradných dielov starých pokladníc prudko rastie, keďže je ich nedostatok. A aj banálna porucha takýchto pokladníc môže vyjsť draho alebo skončiť rozhodnutím o neopraviteľnosti.

Majitelia starých pokladníc napriek tomu siahajú po upgrade najmä kvôli cene. „Cena aktualizácie starších typov pokladníc a fiškálnych tlačiarní je 180 - 230 eur, nová online registračná pokladnica stojí približne 400 - 500 eur,“ dodáva Kučera.

„Dôsledky nezvládnutého procesu zavedenia eKasy nakoniec zaplatia podnikatelia a ich zákazníci. Pri príprave zákona ministerstvo financií kalkulovalo s nákladmi na zavedenie eKasy vo výške 75 eur v prípade upgradu a 280 eur v prípade novej pokladnice. Realita je vďaka obmedzenej ponuke úplne iná,“ konštatuje Ján Oravec.

Viac o tom, koľko stojí prechod na eKasu, sa dočítate v článku Aká je cena za eKasu.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Otváracie hodiny Kaufland, Lidl, Tesco či Billa v novembri 2024

Prehľad otváracích hodín obchodov počas „Dušičiek" 1.11.2024 a Dňa boja za slobodu a demokraciu 17.11.2024 v potravinových reťazcoch aj špecializovaných predajniach.

Poplatok za platbu kartou: môže sa účtovať zákazníkom?

Ako môže firma kompenzovať náklady spojené s prijímaním platieb kartou, môže niektorý platobný prostriedok zvýhodniť napríklad zľavou a čo je iné, ak zákazníkom je podnikateľ?

Okamžité platby povinne od roku 2025

Prevod peňazí medzi bankami bude trvať len niekoľko sekúnd. Aký je limit pre odosielané sumy, odkedy budú okamžité platby možné v každej banke a ako bude riešená bezpečnosť?

Povinnosť ESG vykazovania sa blíži: ako sa pripraviť?

Kedy začať riešiť ESG reporting a čo urobiť ako prvé? Ako si možno zlepšiť ESG rating, ako na výpočet uhlíkovej stopy či vytvorenie „step plánu”? Praktické tipy a odporúčania odborníka.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky