Ako dlho trvá, kým sa firmy na Slovensku dostanú aspoň k dvojcifernému množstvu uchádzačov o zamestnanie? O aké pracovné pozície je najväčší záujem a aké sú regionálne rozdiely?
Kým zamestnávateľ uzavrie pracovný vzťah s novým zamestnancom, obe strany si prejdú istým procesom. Zamestnávateľ zvyčajne vytvorí ponuku voľného pracovného miesta, pričom niekedy skutočne nechá „popustenú uzdu fantázii“, aby v mori iných inzerátov vynikol a upútal pozornosť potenciálneho uchádzača. Ak chce pristúpiť k výberovému konaniu a kandidátov si pozvať na pracovný pohovor, najskôr potrebuje, aby sa mu niekto na ponuku ozval. Pracovný portál Profesia.sk zisťoval, koľko dní trvá, kým sa zamestnávateľom inzerujúcim u nich, ozve aspoň 10 uchádzačov / uchádzačiek.
Takmer týždeň na dvojciferný počet životopisov
Z analýzy vyplýva, že zamestnávateľom, ktorí uverejnia pracovnú ponuku na Slovensku na spomínanom portáli, trvá v priemere 6 dní, kým sa dostanú k desiatim uchádzačom či uchádzačkám. Oproti druhému štvrťroku sa čas jemne znížil. V období od začiatku apríla do konca júna to trvalo takmer celý týždeň.
V priemere koľko dní trvalo firmám, kým nazbierali 10 životopisov | |
---|---|
1. štvrťrok 2020 | 4,8 |
2. štvrťrok 2020 | 3,3 |
3. štvrťrok 2020 | 3,9 |
4. štvrťrok 2020 | 4,4 |
1. štvrťrok 2021 | 4,0 |
2. štvrťrok 2021 | 5,0 |
3. štvrťrok 2021 | 5,9 |
4. štvrťrok 2021 | 6,3 |
1. štvrťrok 2022 | 5,7 |
2. štvrťrok 2022 | 6,6 |
3. štvrťrok 2022* | 6,2 |
Aktuálny čas je vyšší, ako tomu bolo v období krátko po príchode pandémie na Slovensko. Napríklad počas druhého kvartálu roka 2020 stačili firmám na získanie desiatich životopisov zhruba tri dni.
Administratívna práca na doma láka davy ľudí
Pracovný portál tiež informuje o extrémnych prípadoch. Tie nastali v roku 2022 najmä vtedy, keď firmy hľadali administratívnych zamestnancov a ponúkali prácu na doma. Záujem ľudí sa prejavil ihneď.
Najvýraznejší extrém prišiel tento rok hneď v januári. Zamestnávateľ uverejnil pracovný inzerát na prepisovanie faktúr, ktoré mali ľudia robiť z domu. Za 24 hodín od zverejnenia ponuky práce obdržal neuveriteľných 1007 životopisov.
Najkratší čas na východnom Slovensku
Aktuálna analýza odhaľuje tiež rozdiely naprieč regiónmi. Personalisti sa k životopisom dostávajú najrýchlejšie na východe. Konkrétne v Košickom kraji. Tu získa firma desať životopisov v priemere za štyri dni. Hneď za ním nasleduje prešovský región, kde to trvá v priemere o jeden deň dlhšie.
Naopak, najdlhšie si personalisti počkajú v Trenčianskom kraji. A to vyše týždňa. Ak chce firma desať uchádzačov a uchádzačiek, musí si v priemere počkať 7,4 dňa.
Priemerný čas, za ktorý obdržia firmy 10 životopisov podľa regiónu
Priemerný počet dní | |
---|---|
BA kraj | 6,1 |
TT kraj | 6,9 |
NR kraj | 5,6 |
TN kraj | 7,4 |
ZA kraj | 6,5 |
BB kraj | 6,6 |
PO kraj | 5,2 |
KE kraj | 4,2 |
Rozdelenie podľa pracovných oblastí
Slovenskí kandidáti a kandidátky o prácu reagujú najrýchlejšie na inzeráty v administratíve. V priemere trvá iba necelé 4 dni, aby pracovné ponuky získali aspoň desať reakcií od ľudí.
Pracovné oblasti, pri ktorých firmy v roku 2022 získavajú 10 životopisov najrýchlejšie
Priemerný počet dní | |
---|---|
Administratíva | 3,9 |
Obchod | 4,4 |
Zákaznícka podpora | 4,6 |
Vrcholový manažment | 5,3 |
Pomocné práce | 5,4 |
Medzi ďalšími oblasťami, kde je získavanie životopisov pre firmy najrýchlejšie, je tiež obchod či zákaznícka podpora. V oboch prípadoch predstavuje tento priemerný čas menej ako päť dní.
Spomedzi pozícií sú hneď tri prípady, kde ponuky zaujmú desať ľudí za kratší čas, ako sú tri dni. Ide o regionálneho manažéra/ku, sekretára/ku či dokladača/ku tovaru. Prvú päťku pozícií aktuálne uzatvára vrátnik a vrátnička či office manažér a manažérka.
Pozície, pri ktorých firmy v roku 2022 získavajú 10 životopisov najrýchlejšie
Priemerný počet dní | |
---|---|
Regionálny oblastný manažér/ka | 2,5 |
Sekretár/ka | 2,7 |
Dokladač/ka tovaru | 2,8 |
Vrátnik/čka | 3 |
Office manažér/ka | 3,3 |
Uchádzači to pri hľadaní práce tiež nemajú jednoduché – ako na životopis a motivačný list?
Nielen zamestnávatelia musia čakať (na uchádzačov), trpezlivosťou sa musia „vyzbrojiť“ aj záujemcovia o pracovné miesto. Čakajú, kým sa im potenciálny zamestnávateľ ozve, nasleduje výberové konanie a pohovor... Ak chcú medzi ostatnými uchádzačmi vyniknúť, mali by poznať princípy, ako vytvoriť pútavý životopis a motivačný list.
Životopis má byť stručný, výstižný a pravdivý. Ide o dokument, ktorý uchádzača „predáva“, preto má pomôcť odhaliť jeho jedinečnosť. Štruktúrovaný životopis by mal byť napísaný heslovito a obsahovať jasné informácie, ktoré sú pre zamestnávateľa najpodstatnejšie (vzdelanie, pracovné skúsenosti, úspechy a schopnosti). S písmom by sa nemalo experimentovať a vhodné je informácie členiť logicky. Modifikovať ho možno aj podľa danej pracovnej ponuky (ale vždy len pravdivo).
Sprevádzať životopis by mal aj motivačný list. Tento dokument môže byť napísaný kreatívnejšie a zároveň tak, aby odrážal motiváciu či schopnosti žiadateľa na vykonávanie konkrétnej pracovnej ponuky. Nemal by byť vytvorený na základe šablóny, no možno vo všeobecnosti povedať, čo by mal obsahovať:
- prečo sa uchádzač rozhodol reagovať na pracovnú ponuku,
- prečo uvažuje nad zmenou, prečo sa rozhliada po nových príležitostiach,
- opísať predchádzajúce / aktuálnu skúsenosť a akým prínosom toto môže byť pre danú pozíciu,
- akou osobnosťou je uchádzač, ako vychádza v kolektíve, prípadne, akým je nadriadeným.
Veľmi dôležitý je úvod a oslovenie, pretože list by mal zamestnávateľa (alebo personalistu) zaujať už po 5 – 6 vetách. Pri vytváraní motivačného listu si možno pomôcť aj tým, ako je písaný pracovný inzerát. Ak uvoľneným priateľským štýlom, rovnaké môže byť oslovenie v liste. Text by nemal byť príliš dlhý a neprehľadný, nemal by obsahovať nerelevantné a neaktuálne informácie. A najmä by mal byť rovnako ako životopis pravdivý.
Zdroj: Profesia.sk