Prehľad platných a účinných zmlúv Slovenskej republiky o zamedzení dvojitého zdanenia v odbore daní z príjmov, resp. z príjmov a z majetku pre rok 2024.
Zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia – prečo sú potrebné?
Zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia predstavujú jeden zo základných nástrojov úpravy medzinárodných daňových vzťahov. Ich účelom je zamedzenie dvojitého zdanenia v súvislosti s daňami z príjmov a majetku bez toho, aby sa vytvárali príležitosti na ich nezdaňovanie alebo znížené zdanenie. Zároveň však chráni daňovníkov pred tým, aby ich príjmy boli zdanené dvakrát – napríklad, ak slovenský daňový rezident pracuje v Rakúsku, aby jeho príjmy neboli zdanené jedenkrát v Rakúsku a druhýkrát na Slovensku.
Prostredníctvom zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia sa upravuje alokácia práv zmluvných štátov na zdanenie určitého príjmu, ktorý má zdroj v jednom štáte a plynie rezidentovi druhého zmluvného štátu. Zmluvy vymedzujú zmluvný štát, ktorý má právo na zdanenie príjmu (štát zdroja príjmu alebo štát rezidencie daňovníka) a tiež stanovujú spôsob zamedzenia dvojitého zdanenia rovnakého príjmu.
Navyše, zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia obsahujú ustanovenia na podporu administratívnej spolupráce v oblasti daní medzi zmluvnými štátmi, zabezpečenie rovnakého zaobchádzania s daňovníkmi, teda nediskriminácia a posilnenie právnej istoty daňovníkov.
Zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia majú prednosť pred slovenskými zákonmi
Medzinárodné zmluvy, ktoré priamo zakladajú práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, majú podľa Ústavy SR prednosť pred slovenskými zákonmi. Do tejto kategórie medzinárodných zmlúv patria aj zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia. Účelom ústavnej úpravy je všeobecné stanovenie prednosti medzinárodnej zmluvy v prípade konfliktu s vnútroštátnym predpisom. Pokiaľ ide o oblasť, ktorá je pokrytá vnútroštátnou právnou úpravou, úprava v zmluve o zamedzení dvojitého zdanenia má vždy prednosť.
Vo všeobecnosti však tieto zmluvy nezakladajú prísnejšie zdanenie, ako ukladajú vnútroštátne predpisy a ani neobsahujú povinnosti nad rámec vnútroštátnych predpisov zmluvných štátov. Zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia takéto predpisy môžu iba modifikovať. Vymedzujú hranice uplatňovania vnútroštátnych predpisov, pričom ich nerozširujú a nenahrádzajú vnútroštátne predpisy.
Daňovníci s obmedzenou daňovou povinnosťou prihliadajú aj na zmluvu
Zákon o dani z príjmov rozlišuje daňovníkov podľa osobnej príslušnosti k Slovenskej republike na daňovníkov s neobmedzenou daňovou povinnosťou (rezidentov Slovenskej republiky) a daňovníkov s obmedzenou daňovou povinnosťou (nerezidentov Slovenskej republiky). Od tejto skutočnosti sa následne odvíja predmet dane na území Slovenskej republiky a ďalšie daňové povinnosti vymedzené v zákone o dani z príjmov.
Pri posudzovaní rozsahu daňovej povinnosti daňovníkov s obmedzenou daňovou povinnosťou na území Slovenskej republiky je však potrebné postupovať nielen podľa zákona o dani z príjmov, ale tiež podľa ustanovení zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia, ak ide o štát, s ktorým má Slovenská republika takúto zmluvu uzavretú.
Prehľad platných a účinných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia pre rok 2024
V tomto článku prinášame prehľad platných a účinných zmlúv Slovenskej republiky o zamedzení dvojitého zdanenia v odbore daní z príjmov, resp. z príjmov a z majetku, ktorý v máji 2024 zverejnila Finančná správa SR.
Poznámka: MLI je mnohostranným zmluvným nástrojom, ktorý je významnou súčasťou akčného plánu G20/OECD v boji proti narúšaniu (erózii) daňového základu a presunu ziskov („BEPS“). MLI umožňuje efektívne a rýchlo implementovať vybrané opatrenia BEPS do jednotlivých zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v oblasti dane z príjmov bez toho, aby ich bolo potrebné individuálne meniť (napr. prostredníctvom zdĺhavého uzatvárania bilaterálnych protokolov k zmluvám).
Por. č. | Zmluvný štát | Kód štátu | Nadobudnutie platnosti | Zbierka zákonov | Z. z. - MLI - oznámenia |
---|---|---|---|---|---|
1. | Albánsko | AL | 1.4.2024 | 17/2024 | |
2. | Arménsko | AM | 1.2.2017 | 6/2017 | |
3. | Austrália *1 | AU | 22.12.1999 | 157/2000 | 408/2018 |
4. | Azerbajdžan | AZ | 1.4.2024 | 24/2024 | |
5. | Belgicko *1 | BE | 13.6.2000 | 92/2007 | 487/2019 |
6. | Bielorusko | BY | 5.7.2000 | 112/2001 | |
7. | Bosna a Hercegovina *1 | BA | 17.4.1983 | 99/1983 | 327/2020 |
8. | Brazília | BR | 14.11.1990 | 200/1991 | |
9. | Bulharsko *1 | BG | 2.5.2001 | 287/2001 | 372/2022 |
10. | Cyprus *1 | CY | 30.12.1980 | 30/1981 | 81/2020 |
11. | Česká republika *1 | CZ | 14.7.2003 | 238/2003 | 230/2020 |
12. | Čierna Hora | ME | 15.10.2001 | 269/2002 | |
13. | Čína *1, 2 | CN | 23.12.1987 | 41/1988 | 373/2022 |
14. | Dánsko *1 | DK | 27.12.1982 | 53/1983 | 481/2019 |
15. | Estónsko *1 | EE | 29.3.2006 | 383/2006 | 499/2021 |
16. | Etiópia | ET | 26.2.2018 | 123/2018 | |
17. | Fínsko *1 | FI | 6.5.2000 | 207/2001 | 255/2019 |
18. | Francúzsko *1 | FR | 25.1.1975 | 73/1975 | 405/2018 254/2019 – oznámenie o oprave chyby |
19. | Grécko *1 | GR | 23.5.1989 | 98/1989 | 448/2021 |
20. | Gruzínsko *1 | GE | 29.07.2012 | 201/2012 | 256/2019 |
21. | Holandsko | NL | 5.11.1974 | 138/1974 | |
Holandsko (protokol k zmluve) | NL | 19.12.1996 | 199/1997 | ||
Holandsko (protokol k zmluve) *1 | NL | 1.12.2010 | 450/2010 | 486/2019 | |
22. | Chorvátsko *1 | HR | 14.11.1996 | 220/1997 | 449/2021 |
23. | India *1 | IN | 13.3.1987 | 77/1987 | 484/2019 |
24. | Indonézia *1 | ID | 30.1.2001 | 12/2002 | 11/2021 |
25. | Irán | IR | 1.5.2018 | 122/2018 | |
26. | Island *1 | IS | 19.6.2003 | 225/2003 | 483/2019 |
27. | Izrael *1 | IL | 23.5.2000 | 327/2000 | 414/2018 |
28. | Írsko *1 | IE | 30.12.1999 | 365/2000 | 257/2019 |
29. | Japonsko *1 | JP | 25.11.1978 | 46/1979 | 406/2018 |
30. | Juhoafrická republika *1 | ZA | 30.6.1999 | 39/2001 | 513/2022 |
31. | Kanada *1 | CA | 18.12.2001 | 96/2007 | 482/2019 |
32. | Kazachstan *1 | KZ | 28.7.2008 | 257/2008 | 239/2020 |
33. | Kórea *1 | KR | 8.7.2003 | 244/2003 | 231/2020 |
34. | Kuvajt | KW | 21.4.2014 | 93/2014 | |
35. | Litva *1 | LT | 16.12.2002 | 756/2002 | 407/2018 |
36. | Líbya | LY | 21.06.2010 | 258/2010 | |
37. | Lotyšsko *1 | LV | 12.6.2000 | 317/2000 | 489/2019 |
38. | Luxembursko *1 | LU | 30.12.1992 | 227/1993 | 485/2019 |
39. | Maďarsko *1 | HU | 21.12.1995 | 80/1996 | 450/2021 |
40. | Malajzia *1 | MY | 11.4.2016 | 211/2016 | 451/2021 |
41. | Malta *1 | MT | 20.8.2000 | 318/2000 | 258/2019 |
42. | Mexiko *1 | MX | 28.9.2007 | 429/2007 | 512/2023 |
43. | Moldavsko | MD | 17.9.2006 | 514/2006 | |
44. | Nemecko | DE | 17.11.1983 | 18/1984 | |
45. | Nigéria | NG | 2.12.1990 | 339/1991 | |
46. | Nórsko | NO | 28.12.1979 | 35/1980 | |
47. | Omán | OM | 15.11.2021 | 548/2021 | |
48. | Poľsko | PL | 21.12.1995 | 95/1996 | |
Poľsko (protokol k zmluve) *1 | PL | 01.08.2014 | 212/2014 | 409/2018 | |
49. | Portugalsko *1 | PT | 2.11.2004 | 11/2005 | 98/2020 |
50. | Rakúsko *1 | AT | 12.2.1979 | 48/1979 | 410/2018 |
51. | Rumunsko *1 | RO | 29.12.1995 | 105/1996 | 104/2023 |
52. | Ruská federácia *1 | RU | 1.5.1997 | 31/1998 | 238/2020 |
53. | Severné Macedónsko | MK | 27.4.2010 | 153/2010 | |
54. | Singapur *1 | SG | 12.6.2006 | 381/2006 | 259/2019 |
55. | Slovinsko *1, 3 | SI | 11.7.2004 | 386/2004 | 411/2018 |
56. | Spojené arabské emiráty | AE | 1.4.2017 | 58/2017 | |
57. | Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska *1, 4 | GB | 20.12.1991 | 89/1992 420/2023 - Oznámenie o oprave chyby | 412/2018 |
58. | Srbsko *1 | RS | 15.10.2001 | 269/2002 | 413/2018 |
59. | Srí Lanka | LK | 19.6.1979 | 132/1979 | |
60. | Sýria | SY | 27.02.2010 | 35/2010 | |
61. | Španielsko *1 | ES | 5.6.1981 | 23/1982 | 238/2022 |
62. | Švajčiarsko | CH | 23.12.1997 | 127/1998 | |
Švajčiarsko (protokol k zmluve) | CH | 8.8.2012 | 224/2012 | ||
63. | Švédsko | SE | 8.10.1980 | 9/1981 | |
64. | Taiwan *5 | TW | 24.9.2011 | FS 9/2011 ozn. č. 31 | |
65. | Taliansko | IT | 26.6.1984 | 17/1985 | |
66. | Tunisko *1 | TN | 25.10.1991 | 419/1992 | 511/2023 |
67. | Turecko *6 | TR | 2.12.1999 | 90/2000 | |
68. | Turkmenistan | TM | 26.6.1998 | 100/1999 | |
69. | Ukrajina *1 | UA | 22.11.1996 | 173/1997 | 488/2019 |
70. | USA | US | 30.12.1993 | 74/1994 | |
71. | Uzbekistan | UZ | 17.10.2003 | 444/2003 | |
72. | Vietnam *1 | VN | 29.07.2009 | 296/2009 | 510/2023 |