Ako stredoškolák si na parkovisku kupoval kódy, ktoré nevedel naprogramovať. Z jeho poradcu -programátora sa stal jeho kolega a zamestnanec. Spoznajte Jozefa Štefanku, ktorého aplikácie si na seba zarobili už po roku fungovania na trhu.
Jeho mama s ním mala vždy trochu iné plány, ako on sám. Poväčšine sa však snažil rešpektovať jej vôľu, ktorá ho v kombinácii s jeho podnikateľskou náturou priviedla presne tam, kam vždy chcel. Do sveta podnikateľov. „Už počas strednej školy som sníval o tom, že raz budem mať svoju firmu. Aj napriek tomu som začal pracovať ako programátor v reklamnej agentúre. Hoci to bola výborná práca v skvelom kolektíve, túžil som po niečom inom,“ zaradil Jozef Štefanka svoje prvé podnikateľské myšlienky už do stredoškolských čias.
Hoci myseľ mu ku kódom, počítačom a životu na voľnej nohe utekala už na základnej škole, po štyroch rokoch na elektrotechnickej priemyslovke ešte predsa len spravil radosť rodičom a na dva semestre zasadol do vysokoškolských lavíc. Po tom, čo im dal definitívne zbohom, jeho kroky smerovali do reklamnej agentúry. Túžil podnikať, no rešpektoval vôľu rodičov a zamestnal sa. Zo zamestnania sa pre neho nakoniec stal zdroj zákaziek a obohacujúcich kontaktov, odkiaľ bol už len krôčik k vlastnému biznisu.
Za 200 korún kód so školením priamo na parkovisku
Dnes sa úspešne živí ako programátor a na konte má hneď niekoľko aplikácii s počtom stiahnutí v niekoľkociferných číslach. Ešte dnes si však pamätá na časy, keď vo vodách programovania ešte nevedel celkom dobre plávať. „Kamarátovmu otcovi som vytváral webovú stránku, no s určitým kódom som mal problém a nevedel som ho naprogramovať. Za 200 korún mi ho na parkovisku predával jeden známy. Potom mi k tomu musel ešte spraviť niekoľkohodinové školenie, keďže som ten kód nevedel použiť,“ spomína s úsmevom Jozef na prvé investované peniaze, ktoré boli podľa jeho slov tou najlepšou investíciou. Z internetového známeho alebo tzv. „predavača kódov“ sa stal jeho pomyselný mentor, ktorý za dve stovky poskytol nielen produkt ale aj cenné rady. Dnes je z neho paradoxne člen tímu vo firme, ktorú Jozef Štefanka spoluvlastní.
Keď sa Jozef Štefanka prelúskal všetkými kódmi, prvých zákazníkov mal už na strednej škole. Za dva letné mesiace stihol naprogramovať internetový obchod a osvojiť si mnoho progamátorských zručností. Kľúčovou na ceste k vlastnému biznisu sa stala jeho prvá pracovná pozícia web developera v reklamnej agentúre. Tú prevzal práve po spomínanom poradcovi z parkoviska, ktorý sa za Jozefa Štefanku zaručil pozitívnymi odporúčaniami.
Z prvého zamestnania do vlastného biznisu
Nová práca sa pre Jozefa stala zdrojom kontaktov, ktoré jeho smerovanie výrazne ovplyvnili. Jedným z podstatných ľudí v jeho podnikateľskom smerovaní je aj jeho súčasný podnikateľským partner Daniel Minárik. Kým Jozef najskôr pracoval na Danielových projektoch, nakoniec sa dohodli, že začnú pracovať na svojej spoločnej platforme. Spolupráca sa osvedčila a už v roku 2011 tak odštartovali prácu na projekte s názvom RBi, ktoré neskôr premenovali na ProfitUp.
Z Jozefovej dielne v tom čase vzišla aj aplikácia Assistant, ktorú naprogramoval a uviedol na trh s kamarátom z detstva Martinom Sedlákom. S tým sa už odmalička snažili vytvoriť niečo, čo by im prinieslo zisk. Nakoniec sa im to podarilo. Po ceste v aute im skrsla myšlienka hlasového zadávania úloh či poznámok do kalendára v telefóne. „Verili sme tomu, že s týmto nápadom spravíme dieru do sveta, keďže tu nič podobné neexistovalo,“ konštatuje Jozef, ktorý spolu s Martinom do troch mesiacov od vzniknutia nápadu založili vlastnú firmu.
„Rovnako ako Assistant pre iPhone tak aj ProfitUp vznikol na základe potrieb, ktoré sme odpozorovali pri každodennom živote, bežnej práci. Obe aplikácie sa dostali do čiernych čísiel približne po 1 - 1,5 roku od začiatku vývoja,“ vysvetľuje Jozef Štefanka. „Už prvý rok po spustení služby ProfitUp tržby dokázali pokryť naše fixné náklady na prevádzkovanie a ďalší vývoj nášho produktu,” dodáva. S aplikáciou ProfitUp dokonca dobyli najprestížnejšiu biznis súťaž na Slovensku; Podnikateľský nápad roka 2012. Spoločne totiž vytvorili na trhu žiadanú aplikáciu, schopnú zbierať maloobchodné dáta z rôznych zdrojov a pre maloobchodníka ich robiť dostupnými naraz zo všetkých oblastí.
Na prácu v agentúre mu kvôli rozbehnutým projektom teda ostávalo čoraz menej a menej času, až jej dal definitívne zbohom. Svoju pozornosť tak mohol maximálne venovať stúpaniu po schodoch k vlastnému biznisu. Napriek tomu, že jeho aplikácie si stiahlo niekoľko tisíc ľudí, cesta nahor nebola ľahká. Pri aplikácii Assistant sa zo začiatku pasovali Jozef a Martin s problémom dostať sa na nulu. Len pár dní pred tým, čo ju uviedli na trh, s podobným produktom vystúpila aj konkurencia pre iOS. „Zaplatili sme si teda celkom drahú americkú marketingovú agentúru pre aplikácie. Tá nám mala zabezpečiť úspešnú kampaň a zvýšiť hodnotenia aplikácie,“ približuje. Dvojica mladých podnikateľov do spolupráce s marketingovou agentúrou investovala svoje úspory. Ani po čase sa však nedočkali výsledkov, preto si marketing opätovne začali riešiť sami. „Nakoniec sa nám podarilo nájsť kanály, ktorými sme aplikáciu Assistant dostali do povedomia našich potenciálnych zákazníkov,“ spomína na spoluprácu s vývojármi aplikácie Notify Me! Tí si už cestou úspechu prešli a nových zákazníkov pomohli získať aj Jozefovi s Martinom. Umožnili im aplikáciu Notify Me! obohatiť o zvukové ovládanie a na oplátku im poskytli prístup k rozsiahlemu mailing listu spokojných klientov.
Treba vystúpiť z komfortnej zóny
„Takmer ako každý začínajúci podnikateľ aj ja som spočiatku zastával väčšinu pozícií vo firme. Získal som tak nadhľad, ktorý mi dodnes pomáha rýchlejšie porozumieť problémom, ktoré nie sú z IT sveta,“ prezrádza a pokračuje: „V dnešnej dobe startupov je relatívne náročné nepodľahnúť ponuke investorov hneď na začiatku projektu. Po získaní investície netreba rozvíjať len firemnú kultúru, ale najmä pracovať a zdokonaľovať daný produkt. Nám sa najväčší posun podarilo zaznamenať práve vtedy, keď sme boli nútení pracovať viac, ako je bežné a z nejakého dôvodu pritom opustiť svoju zónu komfortu.“
S kožou na trh
Vstup do neznáma s istou dávkou rizika musí absolvovať takmer každý podnikateľ. „Hoci som mal v začiatkoch trochu strach začať pracovať na niečom vlastnom a bál som sa, že sa to nepodarí, nakoniec som sa odhodlal a naučil sa, že produkt treba čo najskôr predstaviť zákazníkom. Jedine skutoční klienti dokážu poskytnúť relevantnú spätnú väzbu. Podnikateľ tak zistí, či je o jeho produkt záujem. Pri aplikácii Assistant sme na to trochu doplatili, keďže sme hneď chceli prísť s funkcionalitou, ktorá mala pokojne čas až do verzie č. 2,“ retrospektívne hodnotí svoje podnikateľské začiatky Jozef.
Dôležitý štart
Na začiatku je podľa Jozefa Štefanku potrebné jasne si zadefinovať všetky kľúčové vlastnosti produktu a ďalšie rozhodnutia realizovať v súlade s nimi. Rovnako postupoval aj s kolegom Danielom Minárikom pri vývoji aplikácie ProfitUp. „Keď sme si uvedomili, že aj veľkoobchodné reťazce sa pasujú s problémom zberu a analýzy dát, prvotnou ideou bolo vytvoriť riešenie, ktoré spĺňalo 3 základné kritériá. Tými sú jednoduchá implementácia, nenáročné používanie a cenová dostupnosť,“ opisuje výsledné riešenie, ktoré maloobchodníkom zabezpečuje zber dát napr. z pokladničných systémov, počítadiel zákazníkov, vernostných programov či skladového hospodárstva.