Jana Troppová sa vzdala pozície vysokopostavenej manažérky, aby sa ako slobodná matka mohla osamostatniť a venovať čas dcére. Dnes je najväčšou výrobkyňou korkových hračiek vo východnej Európe a jedinou, ktorá v Európe vyrába detský korkový nábytok.
Podnikateľský príbeh slobodnej mamičky Jany Troppovej sa začal odvíjať pred dvomi rokmi pri popíjaní vína s kamarátkou Líviou. Obe mali v tom čase ročné deti, ktoré sa pri hre s bežnými plastovými a drevenými hračkami večne buchli, zranili a nasledoval plač. Mamičky pri debate „čo s tým“ napadlo spracovanie korku do formy hračiek.
Inšpirácia prišla z Jankinej cesty do Portugalska, kde objavila čaro tohto jedinečného prírodného materiálu s rozmanitým využitím. „Mnoho ľudí netuší, kde všade sa korok využíva a predstavujú si ho iba v zátkach na vínových fľašiach,“ hovorí Janka s úsmevom. Aj ona sama si musela prejsť školením priamo v Portugalsku, kde jej na mieste vysvetlili všetko, čo potrebovala pochopiť ohľadom spracovávania a sušenia materiálu. „Hoci je korok len kôra, stále je to živý materiál, ktorý musí mať pri spracovávaní tú správnu vlhkosť.“
Cesta k výrobe netradičných hračiek nebola jednoduchá a Janke trvalo mesiace, kým sa vôbec odhodlala do celého kolobehu pustiť. V prvom rade bolo treba zabezpečiť vhodných dodávateľov. „Kto ale vie, kde nájsť tých najlepších?“ Položila si Janka otázku hneď v úvode podnikania. Našťastie sa vedela pohybovať vo svete biznisu, keďže desať rokov pracovala v priemysle ako líderka pre 150 zamestnancov. Za tie roky dokázala vo firme navýšiť obraty o 100 percent, tak prečo by rovnaký úspech nedosiahla aj vo vlastnej firme?
Jej dcéra mala presne jeden rok, keď urobila jedno z najdôležitejších rozhodnutí života. V úspešnej firme dala výpoveď a rozhodla sa osamostatniť a založiť značku KORKII.
Materiál zo zahraničia, výroba na Slovensku
Jej prvé kroky viedli do Portugalska, kde si vyhľadala združenie podnikateľov. Prostredníctvom nich následne našla všetkých dodávateľov korku a na základe komunikácie s piatimi top dodávateľmi vybrala dvoch, ktorí jej ihneď odpovedali a poslali niekoľko korkových vzoriek zdarma.
Kto si však predstavuje zásielku s množstvom korkových zátok či dlhé pláty vyrobené z korku, mýli sa. Janke zaslali z Portugalska niekoľko kíl lisovaného granulátu v rôznych hrúbkach a hustotách, ktoré sa snažila pochopiť niekoľkými spôsobmi testovania a nájsť tak najvhodnejšie riešenie pre jej výrobu. Materiál pochádza priamo z Portugalska, no samotná výroba prebieha v Tatrách.
Janka si na výrobu zohnala tri hotové dielne aj s majstrami, čo jej uľahčilo proces zaúčania. Výrobu konkrétnych produktov pravidelne konzultuje s tímom externých pracovníkov. V rámci vlastného tímu prenajíma dielňu na skrášľovacie, farbiace, spájacie a dokončovacie práce.
Personalizácia vzbudzuje dôveryhodnosť
Najväčšou devízou podnikania s korkom je podľa Janky výroba šitá na mieru. „Odkedy som sa začala venovať personalizovaným projektom, jednoduchšie presvedčím zákazníkov, že hračky vyrábam sama a nedovážam ich z Číny.“
Začiatky spustenia e-shopu nepriniesli žiaden objednávkový boom, skôr naopak, prvých päť objednávok prišlo od Jankiných kamarátok. Na druhej strane vníma túto skutočnosť veľmi pozitívne. Vraj, keby nemala podporu okolia, podnikalo by sa jej oveľa ťažšie. Približne po piatich mesiacoch od založenia značky sa Jankino podnikanie začalo posúvať správnym smerom.
Na základe sledovania štatistík hodnotí KORKII ako značku, ktorú si musia ľudia ešte poriadne naštudovať. Čítaním blogu a sledovaním produktových videí dokážu stráviť celé hodiny, kým napokon vložia položku do košíka.
Dôležitú úlohu pritom zohrávajú produkty a hračky vytvárané presne podľa požiadaviek zákazníkov. V spolupráci so špeciálnym tímom pedagógov tvoria pomôcky na mieru pre predškolské zariadenia a diagnostické centrá pre deti s poruchami. „Hlavným cieľom je prinášať na trh produkty, ktoré na trhu chýbajú, je po nich dopyt a zároveň prispievajú aj k rozvoju dieťaťa počas hry,“ vysvetľuje Janka.
V súčasnej dobe sa obrat jej firmy delí na pomer 50:50. Kým prvých 50 % tvoria hračky pre domácnosti, v druhej skupine obrat tvoria projekty pre jasle, škôlky a diagnostické centrá.
Janku teší veľký záujem známych značiek o výrobu produktov na mieru a vytvorených iba pre danú značku. Už v súčasnej dobe sa môže pochváliť úzkou spoluprácou s McDonald´s v Martine. Čo chvíľa by sa k Martinu malo pridať aj ďalšie veľké mesto, kde portfólio ponúkaných produktov bude ešte širšie. „Snažím sa pre McDonald´s prinášať na mieru vyrobené hračky pre detské narodeninové oslavy, pre herne a akékoľvek detské aktivity, ktoré McDonald´s ponúka klientom. Každá jedna hračka bude unikát a vytvorená v duchu značky,“ dopĺňa Janka.
Okrem iného takúto spoluprácu ponúka aj hotelom, reštauráciám, obchodíkom, kde rada vypustí svoju fantáziu a snaží sa prispôsobiť interiéru a zapadnúť do konceptu zariadenia. V takýchto prípadoch ponúka komplexné riešenie, vytvorenie detského kútika s vhodným výberom hračiek.
Zviditeľnila sa vďaka televízií
Vynikajúcim marketingom na propagáciu značky z nového materiálu je podľa nej televízia. „Odkedy som bola v Markíze v Teleráne, ľudia sa ozývajú oveľa častejšie a s objednávkami, akoby sa roztrhlo vrece,“ priznáva s úsmevom.
Marketing je oblasť, v ktorej má Janka Troppová najmenšie skúsenosti. Keby záležalo iba od nej, na Facebooku a Instagrame ju nájdete minimálne. Najnovšie sa teší spolupráci so šikovnými marketérmi zo Spišskej Novej Vsi, ktorí majú „drive“ a množstvo inovatívnych nápadov.
Porovnávali ju s legom
Spomína si, že v prvom období podnikania boli ľudia veľmi kritickí na cenu. Korkové hračky spočiatku porovnávali so stavebnicou lego, za ktoré by podľa ich výpočtov mali aj dve stavebnice. Dnes už cenu neriešia, viac vnímajú pridanú hodnotu. „Stačilo raz vidieť v televízii,“ hovorí s nadsázkou.
Výhodou korkových hračiek je ľahkosť, tichosť a stlačiteľnosť materiálu pri náraze, ktorá maximálne zvyšuje bezpečnosť dieťaťa počas hry. Zatiaľ čo drevenéhračky sa pri páde z výšky môžu poškodiť, prípadne ublížiť dieťaťu, pri korkových hračkách nebezpečenstvo nehrozí. Materiál je príjemný na dotyk, vhodný napríklad aj do vane ako náhrada za plastové varianty. Janka Troppová využíva pri maľovaní hračiek 100 % ekologické farbivá, ktoré sú nezávadné a vydržia aj v osemdesiatstupňovej vode v umývačke riadu.
Certifikácia a testovanie hračiek prebiehajú v certifikačnom úrade v Zlíne. Všetky prvotné testy sú robené priamo Jankou, či už testuje materiál za pôsobenia rôznych poveternostných podmienok, opakované nárazy hračky alebo výdrž farieb. „Skúšam najhoršie možné varianty, ktoré by mohli ľudia doma robiť a následne ich dávam certifikovať,“ vysvetľuje Janka a dodáva, že certifikácia hračiek spolu s legislatívnymi záležitosťami patria medzi najťažšie segmenty podnikania.
Z mesiaca na mesiac 50 % nárast
Z hľadiska financií má Janka stále vysoké náklady na podnikanie, no po roku už prišla do štádia, kedy firmu nemusí dotovať. Naučila sa, že si treba všetko dobre nakalkulovať a rátať pri tom aj s rezervami. U nej to bol až dvojnásobok predpokladaného počiatočného nákladu.
Momentálne je vo fáze, kedy na seba ešte nezarobí, no aspoň nemusí dotovať firmu z vlastnej peňaženky. Každý mesiac zaznamenáva 50 % nárast oproti minulému mesiacu, čo ju pozitívne prekvapilo. „Od minulého roka v lete, kedy som spustila predaj máme už druhé plusové obdobie.“
Dodáva, že po Vianociach mali prekvapivo stúpajúcu tendenciu aj prvé tri mesiace roka a máj bude mať podľa Jankiných výpočtov až 100 % nárast oproti aprílu.
Janka sa ako slobodná matka musí v práci obracať za dvoch, aby dokázala uživiť seba aj trojročnú dcéru Charlotte. Logistiku podnikateľských činností zvládala s dcérou na rukách, dnes ju vozí do škôlky a cestou do Bratislavy si naplánuje aj štyri pracované stretnutia, aby sa po návrate domov mohla venovať iba jej. Náročné obdobie zvláda aj vďaka predošlej práci v korporáte, kde sa naučila, že ak človek chce, vydrží naozaj veľa.
Jej biznis ocenili aj v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ 2019, kde získala Cenu JCI- Slovensko (Junior Chamber International - Slovakia).