5 rád ku realizácii crowdfundingovej kampane

Rady pre Vaše úspešné podnikanie - na čo nezabudnúť pri realizácii crowdfundingovej kampane?

V predchádzajúcom článku ste sa mohli dočítať o tipoch na prípravu úspešnej crowdfundingovej kampane. Teraz sa zameriame na rady, ktoré Vám pomôžu pri jej samotnom štarte.

1. Popíšte problém

Prostredníctvom kampane stručne popíšte problém, ktorý dokáže Váš produkt vyriešiť. Nezabudnite používať osobnejší tón, vďaka ktorému sa prispievatelia (backeri) budú cítiť bližšie prepojení s Vami a Vaším projektom. Ak je to možné, môžete využiť aj skutočnosť, že ľudia radi vidia nejakú vplyvnú osobu, ktorá im odporúča určitý produkt. Ak máte nejakú pozoruhodnú osobnosť či už ako poradcu alebo prispievateľa, využite ju pri propagácii a ukážte ju novým prispievateľom.

Pri prezentácii produktu sa snažte spomenúť všetky špecifiká produktu, ktoré sa jednotlivcom môžu páčiť. Dôležité je pritom pôsobiť dôveryhodne, neobávajte sa predstaviť, povedať niečo o sebe, príp. zverejniť svoj rozpočet.

2. Ponúknite väčší počet odmien

Výška typického príspevku sa pohybuje na úrovni okolo 25 dolárov. Pri stanovení počtu jednotlivých odmien (perks) sa uistite, aby sa menšie z nich nevypredali príliš rýchlo. V opačnom prípade hrozí, že prídete o potenciálnych prispievateľov, ktorí z rôznych dôvodov nemajú záujem poskytnúť vyššie príspevky.

3. Vyhráva vzácnosť a exkluzivita

Majte ďalej na pamäti, že väčšina ľudí bude mať záujem o najnižší príspevok, pri ktorom dostanú niečo hmotné, čo sa vzťahuje k Vašej kampani (aj keď by išlo iba o reklamný predmet). Pri odmenách klaďte dôraz na vzácnosť, exkluzivitu a unikátnosť, tým zatraktívnite Vašu ponuku pre prispievateľov.

Pri cenotvorbe nezabúdajte na základné ekonomické pravidlo, podľa ktorého platí, že čím je ponuka vzácnejšia, tým vytvára väčší dopyt. Väčší dopyt môžete vytvoriť napr. limitovaním jednej alebo viacerých úrovní príspevku pre obmedzený počet prispievateľov. Tento postup zvýši dopyt po takto stanovených odmenách a v konečnom dôsledku môže spôsobiť vyššie množstvo peňazí získaných z Vašej crowdfundingovej kampane.

4. Cieľovú sumu stanovte na najnižšej možnej úrovni

Nastavte si cieľovú sumu kampane na čo najnižšiu čiastku, ktorú potrebujete. Napríklad v prípade portálu Kickstarter bude Vaša kampaň považovaná za úspešnú iba vtedy, ak získate cieľovú sumu. Ak Vám stačí 10 000 dolárov, no napriek tomu si stanovíte cieľovú sumu 20 000, môže nastať situácia, že vyzbierate 15 000 dolárov, no Vaša kampaň bude neúspešná a peniaze nakoniec nezískate.

Zároveň ide aj o marketing – ak ste vyzbierali 43 000, pričom Váš cieľ bol 40 000, je to pozitívny výsledok. Ak však vyzbierate 43 000 pričom Váš cieľ bol 1000, je to vnímané ako výnimočný úspech.

Nepredávajte sa však pod cenu – uistite sa, koľko peňazí potrebujete vyzbierať, aby ste pokryli svoje výdavky, vrátane provízie pre platformu, na ktorej svoju kampaň spúšťate, príp. ďalšie dopravné náklady či bankové poplatky.

Ľudia majú radi víťazov, takže ak sa Vám podarí prekročiť cieľovú sumu už počas prvých dní kampane, pritiahnete tým pozornosť ďalších prispievateľov.

5. Kampaň musí byť Vašou top prioritou

Na záver nezabudnite na poslednú dôležitú radu – plne sa sústreďte na Vašu kampaň, venujte jej všetku svoju energiu. Ak totiž bude pre Vás kampaň na druhom mieste, odzrkadlí sa to aj na jej realizácii. A energia, ktorú ste do nej vložili, bude zbytočne premárnená.

Nikde nie je napísané, že len uvedené faktory rozhodnú o úspechu Vašej kampane. Môžu Vám však pomôcť zamyslieť sa nad tým, či ste nezabudli na niečo dôležité pri príprave tej Vašej. Je pochopiteľné, že výber rôznych nástrojov a stratégií bude závisieť aj od Vašej motivácie. Iným spôsobom budete pripravovať kampaň, ktorej cieľom je otestovať trh pre svoj podnikateľský nápad, a inak budete prezentovať svoj už existujúci výrobok, o ktorom chcete cestou crowdfundingu zvýšiť povedomie.

Želáme Vám, aby ste celý proces realizácie kampane hravo zvládli a aby práve Vaša kampaň bola úspešná.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ľudovít Šrenkel
Ľudovít Šrenkel

Zaoberám sa riadením ekonomiky v spoločnosti Polygrafické centrum, s.r.o. a spracovaním znaleckých posudkov v ekonomickej oblasti - som znalec v odboroch Ekonómia a manažment a Priemyselné vlastníctvo. V rámci znaleckej činnosti spolupracujem s Ústavom súdneho inžinierstva ŽU v Žiline.


Finančný príspevok pre inovatívne projekty: možnosť získať 10 000 eur

Kto môže o finančnú podporu z Fondu SK-NIC žiadať, ako postupovať, na čo nezabudnúť a prehľad dôležitých termínov.

Výhody vstupu na burzu cenných papierov: príklad z praxe

Burza cenných papierov v Bratislave začína obchodovať s akciami úspešnej slovenskej firmy. Aké výhody to prinesie spoločnosti, kapitálovému trhu či Slovensku ako štátu?

Podpora inovatívnych riešení: firmy môžu získať až do 500-tisíc eur

Malé firmy môžu získať grant, mentorstvo od odborníkov a zviditeľniť sa. Kto môže o podporu žiadať, čo musí spĺňať financovaný projekt a dôležité termíny.

Eurofondy na podnikanie, zelenú transformáciu a inovácie v roku 2024

Na čo všetko môžu firmy získať financie od EÚ, ako postupovať a na čo možno dotáciu využiť? Prehľad výziev a programov.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky