Úspech má rôzne tváre. Pre jedného autora je úspechom to, že kniha nesie jeho meno, ďalší vyžaduje minimálny predaj 5 000 kusov za rok. Čo môžete od svojej knihy očakávať?
Asi žiaden autor nevydáva knihu s úmyslom, že jeho dielo bude prepadák. Keď kniha putuje do kníhkupectiev, auto verí, že sa bude verejnosti páčiť a že zožne úspech. Lenže aká je to úspešná kniha?
Určite si ciele, ktoré chcete vydaním knihy dosiahnuť
Každý človek si musí určiť svoju vlastnú definíciu úspechu. Rovnako to platí pri písaní kníh. Čo vás motivuje a čo by ste svojím písaním chceli dosiahnuť? Sadnite si a spíšte si konkrétne a ľahko merateľné ciele. Motivovať vás môžu nielen veľké ciele ako „Predať 10 000 kusov svojej knihy“, ale i osobné ciele ako napríklad, keď vám niekto pošle milý mail, že sa mu vaša kniha páčila, keď vás pozvú do rádia či televízie, alebo dokonca keď vás niekto spozná na verejnosti vďaka vašim knihám.
Ja som si napríklad pri písaní svojej prvej knihy Insomnia vytvorila osem bodov, ktoré chcem s knihou dosiahnuť. Sú to hrubé a dlhodobé ciele. Postupne počas vydávania ďalších kníh som svoj zoznam cieľov dopĺňala, nakoľko som získavala nové skúsenosti s písaním kníh a teda som našla nové formy motivácie.
Pre koho píšete svoju knihu?
Nech už píšete akúkoľvek knihu, myslite na to, pre koho ju píšete. Pri písaní nemyslite len na svoje ciele, ale aj na ciele vášho čitateľa. Čo od vašej knihy očakáva? Ak píšete fikciu, vo všeobecnosti sa chce čitateľ zabaviť. Ak píšete odbornú literatúru, čitateľ bude vo vašej knihe hľadať riešenia na svoje problémy.
Vždy by ste si mali byť vedomý toho, pre koho píšete. Či už píšete beletriu alebo náučnú literatúru, píšte pre konkrétne, užšie špecializované publikum. Vo svojej copywriterskej praxi som sa viackrát stretla s klientami, ktorí chceli získať všetkých ľudí ako svojich zákazníkov. Je to veľmi zlá stratégia, ktorá nevedie nikam. Ak mierite na všetkých, nezískate nikoho. Vytvorte si persóny a držte sa ich.
Bestseller = úspešná kniha?
Mnohým ľuďom sa s úspechom spájajú peniaze. Úspešná kniha by teda mala byť taká, ktorá sa skvele predáva, teda je bestsellerom. Pre vydavateľstvo je úspech knihy jednoduchý – úspešná kniha je taká, ktorá má dlhodobo dobrý a stabilný predaj. Je dôležité, aby kniha nebola len krátkodobým ošiaľom a bublinou, ktorá spľasne, ale aby sa predávala počas celého roka.
Ak si vydávate knihu sami ako selfpublisher, zameriavajte sa na dlhodobé ciele a podporujte predaj svojej knihy po celý rok. Majte premyslenú marketingovú stratégiu. Obrovskou výhodou je, že kniha je produkt, ktorý sa bude predávať prakticky donekonečna, resp. kým bude vytlačená a distribuovaná. Pri elektronických knihách nemáte žiaden limit – kniha sa predáva stále.
Keď sa vaša kniha umiestni v rebríčku najpredávanejších kníh, je to, samozrejme, skvelý pocit. Svoj úspech by ste však nemali stavať len na predaji.
Pozitívna odozva od kritikov a verejnosti
Dobrá kritika verejnosti môže byť ďalším ukazovateľom, že je vaša kniha úspešná. Pri vydaní knihy nikdy neviete, ako na ňu zareaguje verejnosť. Môže si ju zamilovať alebo ju naopak označiť za príšernú. Mali by ste sa snažiť napísať svoju knihu najlepšie ako viete a potom nechať čitateľov rozhodnúť, čo si o nej myslia. Osobne si myslím, že najhorším prípadom nie je to, keď verejnosť knihu pokladá za zlú, ale za priemernú.
Sociálny vplyv
Kniha je považovaná za symbol autority. Keď vyjadríte myšlienky vo svojej knihe, môžete získať určitý sociálny vplyv. Svoje myšlienky môžete vďaka svojej knihe šíriť širokej verejnosti, a tak sa vaša správa môže niesť globálne. Vďaka autorite, ktorú knihou získate, môžete pomáhať druhým ľuďom. Kníhkupectvá vás môžu pozývať na besedy, vďaka čomu sa môžete stretnúť s existujúcimi i potenciálnymi čitateľmi.
Je mnoho úspešných autorov, ktorí vďaka svojim knihám získali obrovský vplyv. Dobrým príkladom je napríklad J. K. Rowling, ktorá sa na svojom účte na Twitteri často vyjadruje k verejnému dianiu.
Literárne ocenenia
Okrem čitateľov si vašu knihu môžu všimnúť aj literárni kritici. Každý rok sa usporadúvajú rôzne knižné ocenenia. Na Slovensku môžete byť nominovaní napríklad na najprestížnejšie knižné ocenenie Anasoft Litera. Nominácia či dokonca výhra literárneho ocenenia podporuje úspešnosť knihy a zviditeľňuje vaše meno.
Úspech merajte vlastným metrom
Ak si určíte ciele, ktoré vydaním knihy chcete získať a následne ich dosiahnete, môžete svoju knihu považovať za úspešnú. Môžete sa inšpirovať aktivitou iných autorov, no nebuďte frustrovaní, ak nedosahujete rovnaké výsledky ako oni. Myslite na to, že každý má svoju vlastnú cestu. V prvom rade by ste ale mali byť so svojou knihou spokojný vy.
Je mnoho úspechov a príjemných okamihov, ktoré môžete vďaka vydaniu knihy zažiť. Pri písaní svojej prvej knihy ma bavila predovšetkým sebarealizácia. Keď som začala besedovať a začala som sa stretávať so svojimi čitateľmi, prišla som na to, že práve spojenie sa s ostatnými ľuďmi vďaka príbehom a pomoc druhým je pre mňa najsilnejšou motiváciou a za úspech pokladám nadšených čitateľov, ktorých moje knihy bavia a pomáhajú im.