Michal Pollák (Štrbské Presso): Príbeh unikátnej značky slovenskej kávy, ktorá sa dostala na EXPO 2015 v Miláne

Počuli ste už o Štrbskom Presse? Unikátna slovenská franšíza dnes expanduje po celom Slovensku – a vy môžete byť pri tom!

Keď sa opýtate Michala Polláka, spolutvorcu myšlienky unikátnej značky Štrbské Presso, ako by ju opísal jednou vetou, dostanete túto odpoveď: Unikátna chuť a receptúra, potešenie, láska, zdravie a zábava. Štrbské Presso je konceptom menších kaviarní spojených s predajom kávového sortimentu s nízkorozpočtovým nákladom na ich zriadenie. Samotná káva bola poskladaná z 8 odrôd a teda aj 8 plantáží a z 3 kontinentov sveta, no pripravená je podľa slovenskej receptúry. Má zaujímavý príbeh a originálny koncept - alebo ste si už niekedy hodili v kaviarni kockou, aby ste zistili, či za kávu budete musieť na konci platiť?

Čítajte ďalej a dozviete sa, ako vznikala unikátna značka slovenskej kávy, ako si nájsť ideálneho franchisanta alebo aký rozsah podpory môžete očakávať, ak sa sami rozhodnete pre otvorenie vlastnej prevádzky Štrbského Pressa.

Mohli by ste sa prosím predstaviť čitateľom podnikajte.sk a prezradiť im, aká bola vaša cesta ku Štrbské Pressu? Dočítal som sa, že ste v minulosti vlastnil vlastnú reklamnú agentúru.

Moje meno je Michal Pollák a spoločne s partnerom sme založili značku slovenskej kávy Štrbské Presso. Cesta k stvoreniu celého konceptu bola priamočiara. Chodievali sme spoločne na kávu, a keď sme si uvedomili, že na Slovensku zatiaľ neexistuje rýdzo slovenská značka kávy, bola to pre nás výzva. Obaja sme kreatívci, a tak sme si povedali, že by sme mohli takúto značku vytvoriť. Písala sa jar roku 2013.

Najdôležitejší je názov a tak, keď padlo slovné spojenie Štrbské Presso, vedeli sme, že je to zásah do čierneho.

Na jeseň roku 2013 začali prípravy – partner sa tomu venoval po stránke grafickej a marketingovej, ja som si vzal ako úlohu celkovú filozofiu kávy. Úprimne priznávam– v tejto oblasti som bol úplný nováčik. Napriek tomu sme za tri roky existencie dokázali skvelé veci.

Čím sa odlišujete od konkurencie?

Toho bude viac. Naším cieľom bolo vytvoriť značku, ktorá bude čisto slovenská a pre Slovákov ľahko zapamätateľná. Keď si na ňu niekto spomenie, mal by sa mu vybaviť príjemný pocit. Kvalitu sme brali ako samozrejmosť, hoci to až také samozrejmé v súčasnosti nie je. Je už takmer pravidlom, že ľudia sa pri kúpe kávy rozhodujú najmä podľa ceny. Čo je veľmi dôležité a čo by ich malo zaujímať, je spôsob prípravy, ktorý má následne zásadný vplyv na zdravie človeka. Kávové zrná musia byť dôkladne vyprané, a ak chceme dosiahnuť výsledok rovnovážneho praženia, čo je mimoriadne dôležité pre blahodárne účinky a naše zdravie, potom aj roztriedené podľa veľkosti. Ak nie sú jednotlivé zrnká rovnako veľké, neopražia sa rovnomerne, a tým prichádza káva o svoje prirodzené prednosti.

ŠTRBSKÉ PRESSO ponúka vo svojich zmesiach rovnovážne pražené zrná, vďaka čomu má takáto káva blahodarné účinky na zdravie človeka. Je vedecky podložené, že káva dokáže pomáhať v boji s Alzeihmerom, Parkinsonom, osteoporózou, v troch šálkach denne dodá 80 % dennej dávky antioxidantov, teda proti rakovine, či zlepšuje fungovanie pečene.

Pre podčiarkutie témy zdravia a slovenskosti sme kávičkárom pripravili tiež unikátne zmesi korenín ku káve. Ak ste mali možnosť navštíviť arabské krajiny, určite viete, že sa rôzne koreniny do kávy už pri pražení bežne servírujú. Neslúži to len na efekt – správne vybrané a podávané koreniny sú zdravé a dodávajú jej jedinečnú chuť. My sme pripravili zmes škorice s tatranským horcom a kardamónom.

Okrem toho si môžu zákazníci od nás odniesť hromadu pekných vecí, napríklad šálky, ponožky, kalendáre – všetko s logom Štrbského Pressa. Robí nám radosť robiť ľuďom radosť, a prete všetko tvoríme tak, aby mali ľudia z pitia kávy skutočný zážitok.

Článok pokračuje pod reklamou

Prečo zážitok?

Dôvod je jednoduchý – ak sa náš zákazník cítil pri pití kávy príjemne a vychutnal si ju, vráti sa aj nabudúce a tiež veríme, že o referenciu sa podelí a povie o nás aj svojim známym. A môžem prezradiť, že viac ako 95 % obchodných partnerov sme získali práve po tom, ako ochutnali našu kávu.

Pre radosť a zážitok si môže u nás v kaviarni zákazník zahrať rôzne hry: vďaka Šťastnej minci má šancu vyhrať rôzne darčeky, napríklad hrnčeky, ponožky alebo zľavu na ďalšiu kávu. Hodí si tiež kockou, ak mu padne číslo 6, získava kávu zdarma – hádzať môže samozrejme len raz :) Na našich stoloch si partia kávičkárov zahrá Človeče, nehnevaj sa a kto príde do cieľa ako prvý, neplatí za kávu. No nepodelili by ste sa s tým so svojimi priateľmi?

V roku 2015, teda len rok po založení značky, ste sa stali oficiálnou kávou slovenského pavilónu na výstave EXPO v Miláne. Ako sa vám to podarilo za taký krátky čas?

Prvý obchod so Štrbským Pressom sme oficiálne otvorili v roku 2014. Približne v tomto období som sa dozvedel o možnosti stať sa súčasťou slovenského EXPO stánku. Skontaktoval som sa s organizátormi a oni túto formu participácie veľmi uvítali. Ohlasy priamo na mieste boli veľmi priaznivé, dokonca o nás v jednom slovenskom denníku písali palcovými titulkami: “Na EXPE v Miláne zožali najväčší úspech bryndzové halušky a Štrbské Presso.”

Mali ste od začiatku predstavu, že sa stane Štrbské Presso franšízou alebo to prirodzene vyplynulo z ohlasov na trhu?

Ja Štrbské Presso od začiatku vnímam ako národnú kávu. ŠTRBSKÉ PRESSO je káva pre všetkých Slovákov, ktorí hľadajú kvalitu, preto by bola škoda, keby sa príbeh značky skončil pri jednej malej kaviarničke. To bol dôvod, prečo sme si sami, bez pomoci konzultačnej spoločnosti, pripravili celý koncept. Dnes sme plnohodnotným členom Slovenskej franchisingovej asociácie.

Naším zámerom od začiatku je, aby sme vytvorili sieť 30-50 kaviarní po celom Slovensku a dostali ju tak čo možno najbližšie ľuďom.

Z akej ponuky franšízových projektov si môžu vybrať franchisanti?

Náš koncept je pre ľudí, ktorí nechcú investovať desatisíce eur do licencie a ďalšie desaťtisíce do vybavenia kaviarne. Základný koncept – “Micro coffee shop”, si vie partner zariadiť už za 7-12 tisíc eur. Ďalšie alternatívy “Mini coffee shop” a “Kaviareň” sú už priestornejšie a teda nákladnejšie, každopádne stále ostávajú výbornou alternatívou pre všetkých malých podnikateľov, ktorí by si chceli vyskúšať podnikanie na vlastnú päsť, ale s know-how partnera. V rámci balíčka dostane partner všetko od naprojektovania priestoru, cez softvérové vybavenie a pokladničný systém až po priebežné obchodné školenia personálu.

Zaujímavou alternatívou je tiež koncept Shop in Shop, teda Obchod v obchode. Obchod, prípadne kaviarne s našou kávou si vytvoríte priamo vo svojej predajni zdravej výživy, reštaurácii alebo predajni. Podľa objemu obchodu potom od nás nakupujete kávu alebo vybavenie za zvýhodnené ceny.

Ako vyzerá vaša franchisingová sieť v súčasnosti?

Aktuálne máme približne 120 obchodných partnerov. V tomto biznise je najväčšie umenie vedieť si počkať na správny priestor – niekedy naň musíte čakať celé mesiace. Nechceme ísť hlavou proti múru. Preto 100 % franchisingových partnerov máme aktuálne dvoch, no ďalšie tri kaviarne našich partnerov vykazujú prakticky všetky znaky Štrbského Pressa.

Zo skúsenosti viem, že dodávatelia kávy to majú ťažké – majitelia kaviarní majú niekedy v neznalosti nákladov aj nereálne požiadavky, napríklad radi by dostali kávovar a kompletný servis zadarmo. Čím presvedčíte obchodného partnera, aby s vami spolupracoval a ešte vám aj zaplatil licenčný poplatok?

Tieto dve odvetia sa nedajú porovnávať. Kaviarnici síce môžu získať napríklad kávovar “zdarma”, ale ten v skutočnosti zdarma nie je. Zaviažu sa odoberať predraženú kávu a kávovar tak postupne splácajú.

Naopak, vďaka franchisingu dostanete kompletné know-how, podobne ako aj podporu počas celého trvania podnikania. Každý partner sa zúčastní v Bratislave školenia, kde mu poskytneme niekoľkodňové školenie. Učíme ho nielen pripraviť dobrú kávu, ale tiež viesť jeho kaviareň, administratívne zvládnuť jej chod či ho vzaškolíme v oblasti marketingu.

Ako vyzerá proces spoznávania sa s potenciálnym partnerom – franchisantom?

Najdôležitejší je osobný kontakt. Dohodneme si osobné stretnutie, zoznámime sa a porovnáme očakávania od spolupráce. Z našej strany preverujeme predovšetkým to, či má potenciálny franchisista dostatočný vlastný kapitál, nadšenie a manažérske schopnosti. Ďalšou podmienkou je bezúhonnosť.

Po tejto úvodnej fáze spoločne navštívime miesto, kde by chcel náš potenciálny partner podnikať. Pripravíme mu pôdorys kaviarne, vyhotovíme 3D vizualizáciu a k tomu 3 alternatívy. V podstate mu vieme zabezpečiť podnikanie vo vlastnom mene na kľúč.

Keď sa bavíme o predpokladoch, do akej miery je dôležitý faktor nadšenia pre podnikanie – napríklad v prípade, keď sa jedná o začínajúceho podnikateľa bez skúseností?

Zručnosť je samozrejme v tomto odvetví veľmi dôležitá – človek, ktorý už niečo dokázal a je schopný, má prirodzene výhodu. Na strane druhej si myslím, že je lepšie spolupracovať s človekom, ktorého si dokážete vyformovať. Sú ľudia, ktorí pracujú v brandži dlhé roky a osvoja si niektoré zlé návyky, ktorých sa už sotva zbavia. Tomu sa vieme vyhnúť. Preto sa nemusí ani jednať o odborníka na kávu – my si ho vieme vyškoliť prostredníctvom baristických kurzov, na konci ktorých môže získať európsky certifikát.

Ako vyzerá v prípade Štrbského Pressa marketingová kampaň? Rieši sa centrálne alebo lokálne podľa požiadaviek partnerov?

Každý partner získava v rámci nášho franchisingového balíčku prístup k značke, kompletný dizajnový manuál, marketingové materiály, ako aj prehľad možných marketingových aktivít, ktoré mu môžu priniesť zákazníkov. Marketing je našou doménou a každému partnerovi s ním ochotne pomôžeme. Ak má nejakú konkrétnu vlastnú marketingovú iniciatívu, musí ísť cez nás a získať schválenie. Nechceme, aby bola prezentácia našej značky nekonzistentná.

Musíme, samozrejme, priznať, že sme mladá spoločnosť a každú myšlienku ešte pilujeme do dokonalosti. Nič nie je definitívne dané a snažíme sa tiež vyvíjať ďalej tak, aby sme udržali tempo s vývojom v odvetví.

Vyžadujete od franchisanta, aby sa každodenne zúčastňoval fungovania kaviarne?

Poviem vám, ako to funguje aj u väčších spoločností – napríklad v prípade siete fast-foodov McDonalds. Potenciálny záujemca o franšízu si musí prejsť všetkými pozíciami na prevádzke od umývania tanierov po výdaj hamburgerov na pokladni. Musí vedieť, čo presne obnášajú jednotlivé pozície. Následne tú svoju pobočku už “iba” manažuje.

Podobne aj u nás chceme, aby si náš obchodný partner prešiel školením a vedel tak zaškoliť svojich budúcich kolegov. Ľudia prichádzajú a odchádzajú, on ale ostáva a musí dokázať svoju kaviareň riadiť.

Ako sú nastavené licenčné poplatky pre prípadných záujemcov?

Máme nastavený vstupný licenčný poplatok a následne mesačný poplatok za podporu vo výške 3 % z obratu. Veľa ľudí sa na tento poplatok pozerá ako na zdroj príjmov. Nie je to ale tak. Tieto peniaze slúžia na to, aby sa z nich pokrývali marketingové aktivity a predovšetkým slúžia na kontrolu kvality. Naši kontrolóri chodia a navštevujú našich franchisantov. Obzvlásť v čase sociálnych médií sa veľmi rýchlo rozšíri informácia o tom, že sa na mňa niekto mračil, nedostal som dobrú kávu a našou úlohou je potom tieto veci veľmi rýchlo dať do poriadku. Niekedy sa to nezaobíde ani bez sankcií.

Aké sú vaše plány do budúcna?

Bol by som veľmi rád, keby sme sa dostali bližšie k ľuďom. To je možné len prostredníctvom budovania našej siete. Za úspech budem považovať, ak sa dostaneme na číslo 30-50 franchisingových kaviarní po celom Slovensku.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?

Patrí Slovensko na gastronomickú mapu Michelin Guide?

Zaradenie do sprievodcu môže mať prínos pre náš cestovný ruch aj ekonomiku. Od čoho spolupráca s Michelinom závisí, aký význam by mala pre neocenené prevádzky a čo môže Slovensko ponúknuť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky