Pomocou direct marketingu môžete osloviť veľkú a pomerne dobre segmentovanú cieľovú skupinu zákazníkov. Čo však treba dodržať, aby ste neposielali spam?
Nech už používate akúkoľvek formu direct marketingu, zmyslom vašej snahy je určite dostať reklamnú správu priamo k zákazníkovi takým spôsobom, ktorý v ňom vzbudí čo najväčší záujem behom niekoľkých sekúnd. Nepochybne treba mať určitú dávku kreativity a tiež dostatočne veľkú databázu kontaktov. Pre vytváranie databázy platia taktiež zákonné pravidlá, o ktorých sa môžte dočítať v našom článku Ako spravovať údaje o svojich zákazníkoch a neporušovať pritom zákon . Aby ste ju však vedeli správne využiť, potrebujete poznať možnosti a pravidlá zasielania reklamných správ na vašu zákaznícku bázu.
Veľkou výhodou spomínaného marketingového nástroja sú jeho nízke náklady a to najmä v prípade, že na šírenie svojej obchodnej ponuky použijete moderné informačné technológie. Dávajte si však pozor, aby ste svojou direct marketingovou kampaňou neskĺzli do oblasti nevyžiadanej pošty.
Čo hovorí zákon o reklame
Bez predchádzajúceho súhlasu príjemcu reklamnej správy nie je možné nikomu e-mailom posielať ponuky služieb alebo podobné informácie. To isté platí aj pre šírenie reklamy automatickým telefónnym systémom. V prípade tlačených materiálov zase platí, že adresnými zásielkami nemôžte plniť poštové schránky v prípade, ak adresát doručenie reklamy vopred odmieta. To znamená, že nemôžete niekomu vhadzovať reklamné materiály do schránky, pokiaľ má na nej uvedené, že si nepraje takéto materiály dostávať (napríklad v podobe nálepky).
Na toto pravidlo sa môžeme pozrieť aj z druhej strany. V prípade, že by podnikateľ nútil zákazníkovi proti jeho vôli svoje služby alebo produkty, aj tak kvalitný vzťah s týmto zákazníkom nedosiahne. Z núteného zákazníka sa nestane loajálny zákazník šíriaci dobré povedomie o vašej značke, a tak môžete radšej ušetriť čas aj peniaze.
Ako odosielať e-maily legálne
Priamy marketing smerovaný do e-mailovej schránky adresáta je podľa zákona o elektronických komunikáciách možné šíriť iba s predchádzajúcim súhlasom, pričom tento súhlas musí byť preukázateľný. Takýto súhlas sa nevyžaduje v prípadoch, ak ide o priamy marketing vlastných podobných tovarov a služieb, ktorej kontaktné informácie na doručenie elektronickej pošty ste získali v súvislosti s predajom tovaru alebo služieb a v súlade so zákonom. Zákazníkovi teda môžete poslať e-mail so žiadosťou o súhlas so zaslaním vašej reklamnej ponuky, nie však ponuku samotnú. E-mail so žiadosťou o súhlas so zasielaním reklamných ponúk by mohol vyzerať napríklad takto:
Dobrý deň,
sme spoločnosť poskytujúca služby v oblasti .... V súlade so zákonom . 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách by sme Vás chceli požiadať o súhlas so zasielaním noviniek ohľadom .....
S pozdravom,
Meno odosielateľa, názov spoločnosti, kontakt, webstránka
Podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie sa však aj zaslanie prvotného e-mailu, obsahujúceho žiadosť o udelenie súhlasu so zasielaním reklamných ponúk, môže byť považované za zaslanie spamu.
V prípade, že adresát na váš e-mail so žiadosťou žiadnym spôsobom nereaguje, nemožno to v žiadnom prípade považovať za jeho automatický súhlas.
Súhlas zákazníka môžete získať taktiež prostredníctvom webového formulára. Ak máte e-shop alebo fórum, môžete súhlas využiť v rámci registrácie.
Žial existujú aj firmy, ktoré vám zašlú ponuku svojich služieb bez predchádzajúceho súhlasu, prípadne na konci e-mailu uvádzajú klauzulu:
„Zaslaná správa nemá charakter reklamy, je to obchodná ponuka, preto nepodlieha zákonu č. 147/2001 Z. z. o reklame v znení zákona č. 23/2002 Z. z. („zákon o reklame“), ako ani zákonu č. 610/2003 Z. z. o elektronických komunikáciách.“
Ak sa s takýmto niečim stretnete, odporúčame vám obrátiť sa na Telekomunikačný úrad, ktorý vykonáva dozor nad dodržiavaním zákona o elektronických komunikáciách (stačí zaslať e-mail na adresu [email protected]). V prípade porušenie zákona o reklame sa môžete obrátiť tiež na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Ak máte súhlas zákazníka na zasielanie reklamných ponúk, povinnosti pre vás nekončia. Musíte mu totiž dať možnosť jednoducho a bezplatne kedykoľvek svoje rozhodnutie odvolať. To sa v praxi rieši tak, že v každom reklamnom e-maili, newsletteri či obchodnej ponuke máte ikonku alebo odkaz, ktorým zasielanie jednoducho zrušíte. Ak sa zákazník zo zasielanie e-mailov odhlási, platí to stále a nie je možné mu po čase opätovne reklamu začať posielať (teda okrem prípadu, že by vám znova poskytol svoj súhlas). Okrem toho je zakázané zasielanie elektronickej pošty, z ktorej nie je známa totožnosť a adresa odosielateľa, na ktorú môže príjemca zaslať žiadosť o skončenie zasielania takých správ, a nabádanie k návšteve webového sídla v rozpore s osobitným predpisom. Preto sa vždy pod správy podpisujte a uvádzajte kontaktné informácie vašej spoločnosti.
Či už pri žiadaní súhlasu so zasielaním marketingových správ alebo pri zasielaní pravidelných newsletterov dbajte na správny predmet e-mailu. Predídete tak nielen problémom so zákonom, ale tiež tomu, že sa zákazník z odoberania vašich noviniek a ponúk rýchlo odhlási. Ako na to sa dočítate v článku 7 tipov ako vytvoriť pútavý názov pre newsletter .
V súvislosti s týmito pravidlami vám neodporúčame ani nakupovanie databázy e-mailov od tretej strany. Keď vychádzame z princípu, že odberateľ musí podľa zákona súhlasiť s prijímaním reklamnej pošty od vás, je takmer jasné, že ak nakúpite databázu e-mailov od tretej strany, takýto súhlas mať jednoducho nemôžete. Nehovoriac o tom, že väčšina takýchto databáz vzniká sťahovaním e-mailových adries z internetu. Použitím takýchto adries sa tak dostávate do rozporu so zákonom.
Aj s ohľadom na úspešnosť vašich direct marketingových kampaní sa jednoznačne oplatí databázu zákazníkov budovať vo vlastnej réžii. Len tak môžete oslovovať skutočne tých, ktorí o vaše ponuky majú záujem.