Chýbajúce potraviny a prázdna špajza by mali byť minulosťou! Aplikácia z dielne bratov Dermekovcov a ich kolegov totiž dokáže vytvoriť nákupný zoznam presne podľa potrieb vašej domácnosti a tiež ušetriť peniaze! Obľúbené potraviny do vašej špajze totiž doplní za zvýhodnenú cenu.
Peter spolu s bratom stoja za nápadom, ktorý by pre domácnosti mal znamenať o niečo viac poriadku a o niečo menej chaosu v potravinových zásobách. Obsah bežnej špajze a večne dochádzajúcich surovín totiž nedal bratom Dermekovcom spať. Prizvali k sebe ďalšiu trojicu odborníkov a v súčasnosti už ako zohratý päťčlenný tím zdokonaľujú svoj nápad. Tým je aplikácia s názvom 20deka.
Klasické nákupy v supermarketoch sú pre mnohých príslušníkov silnejšieho pohlavia doslova utrpením. Práve návšteva obchodných reťazcov doviedla päticu mužov až k vytvoreniu neobvyklej aplikácie. „Náš nápad vznikol z naozaj prozaických dôvodov. Všimli sme si, že zďaleka nie sme jediní muži, ktorí po predajni behajú s pokrčeným alebo iným spôsobom znehodnoteným nákupným zoznamom, napísanom na zdrape papiera,“ začína rozprávanie jeden z vývojárov, Peter Dermek. „Ženy totiž zvyčajne mužom napíšu zoznam potravín, ktoré aktuálne v domácnosti chýbajú, a tí sa vyberú doplniť zásoby. Osud nákupného zoznamu v zadnom vrecu nohavíc či bundy však býva spečatený ešte pred samotným nákupom. Ak sa nestratí po ceste do obchodu, ostáva už len rozlúštiť jednotlivé položky zo zoznamu,“ opisuje zážitky nejedného muža Peter Dermek.
Tvorcovia aplikácie však upozorňujú na ďalšie možné ohnisko drobných problémov súvisiacich s nakupovaním. „Jednotlivé položky na nákupnom zozname mužom veľakrát nič nehovoria. A to najmä vtedy, ak do obchodu často nechodievajú. Medzi regálmi tak lúštia rozličné názvy a dúfajú, že domov donesú ten správny tovar či značku. Uvedomili sme si, že z textu nie je až také ľahké určiť, o čo presne ide,“ opisuje Dermek podmienky formovania sa myšlienky vedúcej až k tvorbe aplikácie 20deka.
K písomnému záznamu jednotlivých položiek sa teda pätica nakupujúcich mužov rozhodla priradiť aj grafickú podobu tovaru. „Chceli sme sa vyhnúť tomu, aby sa nákupný zoznam znehodnocoval. Preto sme ho premietli do elektronickej podoby a ľudia ho už čoskoro budú môcť využívať ako šikovnú aplikáciu. Tá im ponúkne nielen prehľadný zoznam potravín, ale aj uľahčí orientáciu v obrovskej ponuke tovaru,“ upresňuje jeden z bratov Dermekovcov.
Na aplikácii fungujúcej ako nákupný zoznam by ešte nebolo nič také výnimočné. 20deka má však viacero skvele vycibrených detailov. Nejde totiž len o obyčajný zoznam, ale navzájom synchronizované údaje o položkách medzi členmi domácnosti, obohatené o informáciu o ich aktuálnej cene. „Po spustení aplikácie sa prejdete po byte podobne ako s vysávačom či prachovkou. S tým rozdielom, že neupratujete, ale snímate čiarové kódy vašich potravinových zásob v špajzy alebo v chladničke,“ vysvetľuje Dermek. Aplikácia zosnímané kódy premení na zoznam, s ktorým dokáže ďalej kreatívne pracovať. „Ak sa niektorý z produktov z vášho zoznamu dostane do akciovej ponuky niektorého z obchodných reťazcov, budete o tom hneď informovaný. Znamená to, že produkt, ktorý radi a často používate, teraz ľahko získate za menej peňazí,“ upresňuje.
Z obrovskej ponuky elektronických či papierových akciových letákov vás tak aplikácia dokáže upozorniť na práve tie suroviny a produkty, ktoré sú vaše obľúbené. Keď sa vám daný tovar minie, jednoducho ho presuniete do priečinka Kôš. Tam zostane, až kým ho opätovne nedoplníte do vašich zásob. „Nákupný zoznam pre vašu domácnosť aplikácia vytvorí automaticky za vás. Ktorýkoľvek z členov domácnosti tak príde do obchodu a vďaka aplikácii 20deka bude presne vedieť, čo v zásobe ešte chýba a čo je potrebné nakúpiť,“ približuje fungovanie aplikácie jeden z jej vývojárov. Aplikácia zároveň sľubuje aj úsporu financií, a to vďaka interaktívnej práci s vaším zoznamom a akciovým tovarom.
Aké plány majú vývojári s týmto šikovným pomocníkom do domácností? „Našou ambíciou je dopracovať sa k niečomu podobnému, ako je napr. webové úložisko Dropbox. Ale nie pre súbory, ale práve pre fyzické artikle. Začali sme s potravinárskym sortimentom, no postupne sa chceme presunúť na drogistický tovar a kancelárske artikle,“ vysvetľuje Dermek. V hľadáčiku tak majú prakticky všetky produkty, ktorých obal zdobí čiarový kód. Pomaly sa im darí plniť nemalú výzvu: zosumarizovať tisícky položiek a vytvoriť tak univerzálnu aplikáciu pre všetky domácnosti i obchodné reťazce.
Aplikáciu predstavili aj porotcom v súťaži Podnikateľský nápad roka 2014. Tú vnímali ako jednu z možných ciest, ktorá by ich mobilný vynález mohla priniesť bližšie k ľuďom. „V súčasnosti je používanie smartfónov už také frekventované, že by bola škoda nevyužiť ich na zefektívnenie každodenných úkonov. Jedným z nich je práve nakupovanie, ktoré by sme ľuďom radi uľahčili. Preto sa našu myšlienku snažíme čo najviac priblížiť verejnosti. I keď sa nám v súťaži nepodarilo prebojovať do úplného finále, naše vízie ostávajú nezmenené,“ zhodnotil účasť v Podnikateľskom nápade roka 2014 za celý tím Peter Dermek.
V súčasnosti pokračujú v úspešnom nadväzovaní kontaktov a vzájomných spoluprác s vybranými slovenskými obchodnými reťazcami. „Veríme, že v priebehu roku 2015 sa nám aplikáciu podarí reálne predstaviť trhu. V súčasnosti 20deka funguje v testovacej verzii, vďaka ktorej sa neustále zdokonaľuje najmä zaradenie obrovského počtu produktov do univerzálnych kategórií. Kvalita a presnosť dát sú pre nás prvoradé,“ prezrádza jeden z jej tvorcov. 20deka sa zároveň môže pochváliť jedinečným postavením na slovenskom trhu. Podobnú aplikáciu možno nájsť zatiaľ u našich západných susedov, no podľa Petra Dermeka je v mnohých ohľadoch zastaraná.
Cieľovou skupinou tohto inteligentného pomocníka sú zatiaľ slovenské domácnosti, ale aj obchodné reťazce. Tým sľubujú efektívnejšiu cestu šírenia informácií k zákazníkom, ako je súčasné schránkovanie reklamných letákov. Tie totiž často končia celkom iným spôsobom, než na aký sú určené. Cestou má byť práve personalizovaná distribúcia priamo do mobilného telefónu. Tvorcovia 20deka to však majú namierené aj priamo k výrobcom. „V blízkej budúcnosti by sme chceli operovať na zľavových portáloch a zároveň sa starať o mobilný marketing vybranej značky,“ zhrnul Dermek najbližšie plány do budúcna. Tie by teda nemali vynechať ani propagáciu ochutnávok, udalostí či súťaží týkajúcich sa produktov, ktoré sa nachádzajú na poličke aj vo vašej domácnosti.