Študentské spoločnosti každý rok niečím prekvapia

Kúpeľové bomby, mydlá z čisto prírodných materiálov, zdravé keksíky, patinovaný odliatok ranokresťanských motívov, náramok s detekciou nebezpečného UV žiarenia, turisticko-informačný portál o Slovensku, multifunkčná žiarovka s webovou aplikáciou na zmenu farby a mnohé svoje produkty prezentovali študenti stredných a vysokých škôl 21. marca 2013 na veľtrhu študentských spoločností v Bratislave. Veľtrh bol vyvrcholením 18. ročníka celoslovenskej súťaže vzdelávacieho programu Aplikovaná ekonómia. Študenti si skúsili svoje prvé podnikanie a na veľtrhu prezentovali podnikateľské sny, plány a výsledné produkty. Stretli sa tak so svojou konkurenciou a súťažili v niekoľkých kategóriách.

Študenti každý rok niečím prekvapia

Či už je to samotný produkt alebo kvalita prezentácie spoločnosti, študenti mnohokrát prekonajú samých seba. „Tento rok ma potešilo, že značná časť študentských spoločností mala veľmi jednoduché, no zaujímavé produkty, ktoré sa uchytili u nich na školách aj priamo na veľtrhu a dosiahli s nimi veľmi dobré výsledky," hodnotí tento ročník súťaže Linda Sombatiová, programová manažérka Aplikovanej Ekonómie Junior Achievement Slovensko. „Veľa z nich skončilo aj v mojej nákupnej taške, napríklad kúpeľové bomby a mydlá z čisto prírodných materiálov, zdravé keksíky, patinovaný odliatok ranokresťanských motívov zo strednej drevárskej školy, či náramok s detekciou nebezpečného UV žiarenia. Zaujímavé boli aj odvážnejšie projekty ako turisticko-informačný portál o Slovensku alebo multifunkčná žiarovka s webovou aplikáciou na zmenu farby," dodáva a vysvetľuje, prečo je veľtrh študentských spoločností veľkou udalosťou a prínosom: „Študentské spoločnosti a prax, ktorú v nich študenti získavajú, sú pre mnohých motiváciou k začatiu vlastného podnikania. Študenti si založia vlastnú študentskú spoločnosť na obdobie školského roka, ktorá pod vedením učiteľa a konzultanta funguje ako ktorákoľvek iná firma na trhu. V priebehu práce sa zoznámia s praktickou stránkou podnikania a riadenia firmy, učia sa komunikovať, spolupracovať, tvorivo myslieť a riešiť problémy. Veľtrh študentských spoločností je vyvrcholením ich niekoľkomesačného úsilia. Keďže študentská spoločnosť spravidla funguje na obmedzenom trhu školského prostredia, je to jedinečná príležitosť stretnutia firiem z celého Slovenska a vzájomného porovnania svojich výsledkov. Keďže niekoľko rokov organizujeme veľtrhy priamo v obchodnom centre, študenti prekračujú hranice študentskej súťaže a zažijú atmosféru reálneho obchodného a podnikateľského prostredia. Považujeme za veľmi dôležité, že získajú tiež skúsenosti s prípravou na  profesionálnu akciu a s prezentáciou na verejnosti. Súčasťou je hodnotenie odbornej poroty, ktorá posudzuje na základe komplexných kritérií podnikateľský zámer, marketingovú prezentáciu, či úžitkovosť produktov. Tento rok bola porota 20 členná, zložená zo špecialistov renomovaných slovenských aj globálnych spoločností.“

Článok pokračuje pod reklamou

Stále iná žiarovka

„Rozhodli sme sa držať krok s dobou a priniesť na trh riešenie, ktoré by technologicky vyhovovalo aktuálny trendom. Zároveň je pre nás dôležitá ekologickosť. Finančná návratnosť na úspore elektrickej energie je len štyri roky a životnosť žiarovky pri piatich hodinách svietenia denne je až dvadsaťpäť rokov. Predpokladaná cena jedného kusu žiarovky je 35 €." Prezident spoločnosti IDEA, š.s., Tomáš Jarabák, odprezentoval produkt spoločnosti pre Podnikajte.sk naozaj inšpiratívne. Cieľom spoločnosti IDEA š.s. je rozšírenie trhu o ich produkt, ktorým je multifunkčná žiarovka pracujúca na systéme bezdrôtového WiFi signálu. Svietidlo je tak možné ovládať pomocou jednoduchej aplikácie pre smartfón, či tablet. Žiarovka má funkciu zmeny farby a časovač zapnutia a vypnutia osvetlenia. Vďaka tomu je možné stimulovať svoju vlastnú psychiku. Cieľmi spoločnosti do budúcnosti je spustenie sériovej výroby, prevádzka e-shopu, získanie distribútorov a ďalší vývoj produktu. Neskôr snáď aj expanzia na zahraničné trhy. Študenti budú mať zjavne plné ruky práce aj po veľtrhu.

Zdravé keksíky

Hlavným produktom študentskej spoločnosti Fertilité,š.s. sú práve cereálie so sušeným ovocím pod názvom „Cereálky“ a keksy „Fruitboom“ v dvoch príchutiach.  „Na veľtrhu sme chceli ukázať širokej verejnosti naše výrobky a vyskúšať si, ako sa vieme "predať". Hoci sme dúfali, že naše výrobky by mohli osloviť porotu, nečakali sme, že nás nominujú reprezentovať Slovensko v Londýne." Svoju radosť vyjadrila za celú spoločnosť prezidentka Nikoleta Rizikyová. „Veľmi nás povzbudilo, že dlhé chvíle strávené v škole mali naozaj efekt. Naučili sme sa, že tvrdá práca prináša svoj osoh, trochu sme nahliadli do sveta podnikania a získali užitočné poznatky. Verím, že ich v budúcnosti využijeme aj v reálnom podnikaní."
Spoločnosť emitovala 100 ks akcií v hodnote 2 Eur a dosiahla zisk 162,21 Eur. Dividenta na 1 ks akcie v hodnote 2 Eur teda činila viac ako 1,50 Eur.

Ukazujú krásy Slovenska

„Zúčastniť sa veľtrhu študentských spoločností je určite výzva pre každého, kto sa tomu oddá a snaží sa uspieť," opisuje svoju motiváciu prezident spoločnosti Marián Kuruc. „Každá pozitívna reakcia nás len viac a viac utvrdzovala v tom že sme sa rozhodli správne a že s našimi produktmi máme šancu byť úspešní." Študentská spoločnosť Together š.s. je výnimočná aj v tom, že pozostáva z 26 členov a získali ocenenie TOP manažérsky tím. Hlavným produktom spoločnosti je turistický informačný portál Slovakia TIP (T.I.P. - turistinformationportal), kde nájdete turistické informácie podľa jednotlivých krajov. Portál sa zameriava hlavne na informácie o kultúrnych pamiatkach, informačných centrách,  možnostiach športového vyžitia a ubytovania. Hlavnou myšlienkou projektu je poukázať na krásy Slovenska.  Výstupom stránky je CD, ktoré ponúkajú na predaj. Medzi ďalšie produkty spoločnosti patrí webová stránka My body manager, určená pre ľudí, ktorí chcú zdravo žiť a bunda „Togetherjacket“, určená výhradne pre študentov školy. „Súťaž je veľkým prínosom pre mladých ľudí, možnosť naučiť sa vystupovať, spolupracovať a získať nové inšpirácie. Táto súťaž určite podporila niektoré mladé talenty pre ďalší vývoj a budúce podnikanie. V budúcnosti  by som sa chcela venovať podnikaniu, ale ešte si nie som istá, ktorým smerom sa budem uberať," povedala na margo súťaže Ivona Jančová, viceprezidentka pre financie.

Študentská taxislužba

Výnosy 985,50 Eur, náklady 589,37 Eur a kladný hospodársky výsledok 320,87 Eur poputuje do detského centra v Ružomberku. Študentská spoločnosť JOY OF LIFE, š.s., víťaz HP Responsible Business Award, začala svoju činnosť v decembri 2012, a v spoločnosti správne pochopili, že nech je podnikateľská idea akokoľvek vznešená, jedným z existenčných cieľov každej spoločnosti je aj dosiahnutie zisku. "Spája nás jednotný cieľ, nakoľko zisk poputuje do detského centra a peniaze pomôžu deťom, ktoré nemajú biologickú rodinu," opísala zanietenie celého tímu spoločnosti prezidentka spoločnosti Darina Pientáková. Produktom spoločnosti je primárne študentská taxislužba, no ponúkajú taktiež prednášky na tému  „dieťa potrebuje rodinu“ a na predaj ponúkajú ručne vyrábané Joy náramky.
 

Organizátori veľtrhu študentských spoločností:

Junior Achievement Slovensko je neziskovou vzdelávacou organizáciou, ktorá je lídrom v oblasti podnikateľského vzdelávania na Slovensku. Už od roku 1992 poskytuje mladým ľuďom od 10 rokov nadštandardné podnikateľské, ekonomické a finančné vzdelávanie formou zážitkového učenia. V súčasnosti má JASR viac ako 225 000 absolventov a pýši sa mnohými úspechmi či oceneniami zo súťaží nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.
Avion Shopping Park, v priestoroch ktorého sa konal 18. ročník veľtrhu študentských spoločností, je jedným z najznámejších nákupných centier na Slovensku.

Výsledky veľtrhu:

SAP TOP podnikateľský plán:
1. Miesto - Fertilité, Spojená škola, o.z. Obchodná akadémia, Námestie SNP 5, Partizánske
2. Miesto - UNITAS, Gymnázium, Školská 2, Dubnica nad Váhom
3. Miesto - Kočaje, Stredná odborná škola, Komenského 12, Trebišov
ALPINE PRO TOP marketingová prezentácia:
1. Miesto - IDEA, Gymnázium, Poštová 9, Košice
2. Miesto - INfinity, Gymnázium Trebišovská 12, Trebišovská 12, Košice
3. Miesto - Fertilité, Spojená škola, o.z. Obchodná akadémia, Námestie SNP 5, Partizánske
S&T TOP úžitkový produkt:
1. Miesto - Fertilité, Spojená škola, o.z. Obchodná akadémia, Námestie SNP 5, Partizánske
2. Miesto - UNITAS, Gymnázium, Školská 2, Dubnica nad Váhom
3. Miesto - STROM, SOŠ hotelových služieb a obchodu, Zdravotnícka 3, Nové Zámky
Microsoft TOP prezentácia na pódiu:
1. Miesto - IDEA, Gymnázium, Poštová 9, Košice
HP ResponsibleBusinessAward:
1. Miesto - JOY OF LIFE, Stredná odborná škola, Hattalova 968/33, Námestovo
TOP manažérsky tím :
1. Miesto - TOGETHER, Evanjelické gymnázium, Jesenského 836, Tisovec

Zdroj: jasr.sk

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Titul Mladý inovatívny podnikateľ roka 2024 je udelený: kto zaujal?

Vo finále dominovali ženy podnikateľky. Porota ocenila nápady z oblasti vzdelávania, technológií, zdravotníctva a výroby dizajnových dekorácií. Kto je víťazom?

Súťaž Mladý inovatívny podnikateľ 2024 sa blíži: ako sa zapojiť?

Na finalistov čakajú atraktívne ceny. Aké sú podmienky, kde a dokedy sa registrovať a čo finalisti získajú?

Slovensko pozná Mladého inovatívneho podnikateľa roka 2023

Vo finále súťaže zaujali samoobslužné sauny, výber vína pomocou umelej inteligencie či poradenstvo pri expanzii firmy. Kto sa stal víťazom a čo finalisti získali?

Brikety z konského trusu Fluf: predsudky strieda úspech

Nápad košických gymnazistov ľudia brali ako vtip. Ide pritom o ekologickú a cenovo dostupnú alternatívu vykurovania. Ako búrajú predsudky a čím si získavajú zákazníkov?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky