Podnikateľský nápad roka je najväčšia podnikateľská súťaž na Slovensku. V roku 2013 prebiehal jej druhý ročník, ktorý opäť dokázal, že aj na Slovensku vznikajú kreatívne a inovatívne nápady, dokonca s globálnym potenciálom zásahu zákazníka. Dlhodobým cieľom Podnikateľského nápadu roka 2013 je propagovať podnikanie medzi mladými ľuďmi a za pomoci lídrov súčasného biznisu pomáhať oceneným podnikateľským nápadom mladých ľudí pri ich premene na úspešné podnikanie. Výsledky aktuálneho, druhého ročníka vyhlásilo Združenie mladých podnikateľov začiatkom októbra.
Odborná porota v druhom ročníku hodnotila 320 prihlásených nápadov, čo je takmer o 20% viac ako v prvom ročníku. Oproti roku 2012 sa taktiež zvýšil podiel projektov v oblasti služieb a v oblasti médií a reklamy, v porovnaní s dominanciou IT projektov v prvom ročníku. Porota pri hodnotení nápadov a výbere víťazov posudzovala najmä kritérium originality a inovatívnosti, ako aj reálnosť nápadu, jeho biznis model a dlhodobý trhový podnikateľský potenciál. Do súťaže prišlo veľmi veľa kvalitných nápadov, no postúpiť do finále mohlo iba jedenásť. „Pochopiteľne nie všetky prihlásené nápady spĺňali predpoklady pre to, aby sa stali Podnikateľským nápadom roka. Niektorým chýbala inovatívna myšlienka, iným biznisový potenciál či globálnejší rozmer. Každopádne to neznamená, že nápady, ktoré nepostúpili naďalej, nemajú v budúcnosti šancu byť úspešné, ak na nich autori budú ďalej pracovať a rozvíjať ich,“ zhodnotil tohtoročných účastníkov súťaže člen poroty Michal Král.
Ocenení účastníci získali finančnú investíciu a poradenstvo v oblasti podnikania, financií, právne služby, podporu v reklame a PR, či ročné predplatné OFFICE 365. Okrem toho získali mnoho nových poznatkov, skúseností a absolvovali tréning komunikačných zručností. „Okrem jedinečného nápadu musia mať finalisti jasný cieľ, dobrú finančnú analýzu a zmapovaný trh. Finalistom robili hlavné problémy štruktúrovanosť prezentácie, držanie sa cieľa a nezachádzanie príliš do detailov. Museli na školení zhrnúť hlavné výhody, najdôležitejšie finančné ukazovatele, ambície ale aj rezervy projektu. Naučili sa argumentovať pomocou pozitívnych formulácií , silných slov a prirovnaní, využívaním grafov. Súčasťou školenia bola oblasť neverbálnej komunikácie – vzpriamený postoj, otvorené gestá, udržiavanie očného kontaktu. Nadšenie a zanietenosť každú prezentáciu iba vylepšia,“ radila finalistom Martina Čizmadiová, managing partner ZenithPeople Consulting.
Podnikateľským nápadom roka 2013 sa stal SPEEKLE.
SPEEKLE je softvér slúžiaci na podporu rečovej terapie ktorý do logopedických cvičení prináša pomocou hier zábavu. Využíva dve inovatívne technológie -- deti môžu ovládať hry jazykom, alebo vyslovovaním hlások, a pritom cvičiť presne tak, ako potrebujú. Nápad vznikol v roku 2012 a realizuje ho štvorčlenný tím zložený z čerstvých absolventov bakalárskeho štúdia FIIT STU. Na otázky odpovedá Veronika Štrbová.
Prečo ste sa rozhodli zapojiť do Podnikateľského nápadu roka 2013 a aké ste mali ambície?
Do Podnikateľského nápadu roka 2013 sme sa zapojili aby sme získali cennú spätnú väzbu, a zvýšili sme povedomie verejnosti o tom, čo robíme. Start-up balík je cennou pomocou, ktorú použijeme na realizáciu a najmä akceleráciu nášho nápadu.
Čo je hlavnou pridanou hodnotou vášho nápadu?
Radosť detí, ktorú majú z logopedických cvičení.
Aké máte so SPEEKLE ďalšie podnikateľské ciele?
Našu platformu chceme ďalej rozširovať na ďalšie typy logopedických cvičení a na nové zábavné hry. Pracujeme na nadväzovaní spolupráce so zahraničnými logopédmi a na rozšírení Speekle do ďalších jazykov. Ďalej plánujeme tabletovú verziu nášho riešenia a sprístupnenie herného marketu Speekle spolu s našimi technológiami pre nezávislých vývojárov.
Čo bolo podľa Vás kľúčové pre úspech v Podnikateľskom nápade roka 2013?
Vízia a dobrý prehľad o všetkých aspektoch nášho podnikateľského nápadu; či už je to naša pridaná hodnota, poznanie našej cieľovej skupiny, alebo biznis model a spôsob generovania zisku. Následne je to už len o komunikácii. Ľudí treba vedieť okamžite zaujať, a to tak, aby sa ihneď od začiatku vedeli identifikovať s problémom, ktorý idete riešiť.
Čo vás Podnikateľský nápad roka 2013 naučil?:)
Rozšírili sme si obzory, minimálne čo sa týka právnej stránky nášho podnikania. Účasť v súťaži nám tiež priniesla množstvo užitočných kontaktov. A to najzaujímavejšie nám ešte len prinesie, keďže budeme tento nápad uvádzať na trh za pomoci firiem ako Wiktor Leo Burnett, Deloitte, či Microsoft.
Čo si myslíte, kam vás ocenenie Podnikateľský nápad roka 2013 posunie v podnikaní?
Pomoc, ktorú získame využijeme na to, aby sme svoj čas mohli venovať tomu, čo robíme najradšej. A to je posúvať náš produkt dopredu, aby sme oslovili čo najviac zákazníkov, a priniesli im čo najvyššiu hodnotu. Úspech v Podnikateľskom nápade roka 2013 nám umožní rásť výrazne rýchlejšie. Tešíme sa tiež na spoluprácu s firmami z prvej ligy :-).
Prečo by ste Podnikateľský nápad roka odporučili iným záujemcom?
Pretože v tom najhoršom prípade Vám pomôže Váš nápad zlepšiť, a v tom lepšom prípade aj priamo rozbehnúť.
Čo by ste poradili budúcim účastníkom Podnikateľského nápadu roka?
Hovoriť o svojom nápade s každým, kto naň môže poskytnúť nejakú spätnú väzbu a cvičiť svoju prezentáciu.
Podnikateľský nápad roka 2013 pre investora – CulCharge
CulCharge, najmenšie nabíjacie USB káble pre smartfóny a mobilné zariadenia, je alternatívne riešenie celosvetového problému slabej výdrže batérií smartfónov. Kompaktné rozmery CulCharge-u a jeho flexibilita umožňujú užívateľovi mať ho neustále pri sebe - na kľúčoch, v peňaženke, vo vačku, pod krytom telefónu. V prípade potreby si telefón môže dobiť z takmer akéhokoľvek USB portu. Nápad vznikol vo februári roku 2013 a realizujú ho Viktor Reviliak a Jozef Žemla, ktorí už s podnikaním majú niekoľkoročné skúsenosti. S CulCharge sa im podarilo vytvoriť prvú celosvetovo úspešnú crowdfundingovú kampaň zo Slovenska. Za 40 dní si produkt predobjednalo viac ako 3 000 ľudí z celého sveta v celkovej hodnote viac ako $94 000. V októbri 2013 získal projekt ocenenie Podnikateľský nápad roka 2013 pre investora. Rozhovor s jedným zo zakladateľov si prečítajte tu.
Podnikateľský nápad roka 2013 z Bratislavy - Villo.in.
Pod značkou Villo.in sa skrýva štýlový detský dizajnový nábytok vyrábaný z kvalitných prírodných materiálov v dielňach na Slovensku. Päťčlenný tím spoločnosti Villo.in dizajnuje produkty tak, aby boli nielen kusom nábytku, ale aj hračkou pre deti. Dbajú pri tom na detaily, bezpečnosť a celkový dizajn. Rozhovor so Zuzanou Krnáčovou, ktorá má v tíme na starosti oblasť PR a marketing si prečítajte tu.
Zoznam a vizitky všetkých finalistov Podnikateľského nápadu roka 2013 nájdete TU.