Rady a skúsenosti mladých tímov, ktorým sa podarilo uspieť v slovenských biznis súťažiach a tiež tipy od ich organizátorov.
Účasťou v niektorej z viac ako desiatich slovenských biznis súťaží môžete svoj nápad či firmu zviditeľniť z hľadiska PR, značku spoločnosti rozšíriť do širšieho povedomia verejnosti, nájsť nových investorov alebo aspoň získať cennú spätnú väzbu z úst odborníkov. Ťažiť by ste mali už zo samotnej účasti v súťaži. Ale ako byť úspešný a obsadiť najvyššie priečky s lákavými štartovacími balíčkami alebo inými atraktívnymi cenami? Niektorým súťažiacim sa to podarilo hneď niekoľkokrát. Ich návody na úspech sa v mnohom podobajú.
Novátorstvo a tvrdá drina
Robertovi Schochmannovi, výkonnému riaditeľovi firmy Anima Technika, s.r.o., sa v podnikateľských súťažiach darí zbierať víťazné ocenenia pomerne pravidelne. „Za naším úspechom stojí tím odborníkov v kombinácii s dobre vybaveným laboratóriom a hodinami tvrdej práce,“ myslí si úspešný súťažiaci. V roku 2013 vyhral súťaž Študentská podnikateľská cena so systémami na diaľkové riadenie bezposádkových lietadiel a robotov. V ďalšom roku si víťazné ocenenie odniesol za produkt AnimaKit, teda modulárnu stavebnicu určenú na tvorbu systémov v robotike a automatizácii. V roku 2014 sa mu opäť podarilo dostať medzi top 5 finalistov s ďalším inovatívnym produktom. Organizátor súťaží Mladý inovatívny podnikateľ a Študentská podnikateľská cena, Marián Meško, načrtáva kroky vedúce k víťazstvu: „ Na svojom podnikateľskom sne je potrebné tvrdo pracovať a nenechať sa odradiť ani čiastkovými neúspechmi. V našich súťažiach je základom úspechu originalita, inovatívnosť a perspektívna podnikateľská vízia.“
Samotná inovatívnosť nápadu však niekedy nestačí. Nevyhnutné je premýšľať globálne a zvažovať potenciál projektu aj za hranicami našej krajiny. Súťažiaci by tiež mali pred porotcov predstúpiť s nápadom alebo projektom, za ktorým je už jasne badať časť odvedenej práce. Daniel Minárik, ktorý je autorom Podnikateľského nápadu roka 2012 hovorí, že „nápad je len 10 % z celkového úspechu a zvyšných 90 % je jeho realizácia, ktorá závisí hlavne od ľudí. V dnešnej dobe je veľmi ťažké vymyslieť niečo, čo ešte neexistuje a aj my sme si vedomí, že náš nápad už existuje. Ale čo ho robí unikátnym alebo odlišným je práve spôsob jeho prevedenia a náš pohľad – to ako sa na danú problematiku pozeráme my. Nám sa podarilo uspieť najmä preto, že porota videla kvalitný tím, jasnú stratégiu a množstvo času a úsilia, ktoré sme do projektu investovali.“ Nápad by mal zároveň obsahovať aj novátorský prvok a byť zaujímavým v celosvetovom meradle. Pod úspech v podnikateľskej súťaži sa teda podpisuje kombinácia viacerých dôležitých faktorov. „Prvým je samotný podnikateľský nápad. Najlepšie je, ak ide o originálny nápad, ale cení sa aj schopnosť realizovať ako prvý nápad prevzatý zo sveta v našom prostredí. Druhým faktorom je komerčný potenciál nápadu či projektu, kde je dôležité presvedčiť o tom, že ich pevnou súčasťou je biznis model, ktorý povedie ku generovaniu tržieb a následne ziskov. Tretím faktorom je osobnosť samotného podnikateľa či podnikateľky, ich schopnosť zosúladiť často veľmi rôznorodé prvky (od vývoja a výroby samotného produktu či služby, cez správnu finančnú stratégiu až po dobrú personálnu politiku či kvalitný marketing) do jedného funkčného a efektívneho celku,“ prezradil svoj názor Ján Oravec, ktorý už sedel na porotcovskej stoličke v súťaži Študentská podnikateľská cena, ale aj Podnikateľský nápad roka.
Zuzana Krnáčová, ktorá v roku 2013 s projektom villo.in poslala prihlášku hneď do viacerých podnikateľských súťaží, predstavila porotcom myšlienku kvalitného, no značne odlišného detského nábytku. V Podnikateľskom nápade roka 2013 zaujala primátora mesta Bratislava, ktorý jej udelil cenu s rovnomenným označením. Zo súťaže Mladý inovatívny podnikateľ si s celým tímom odniesla cenu Prvej dámy SR Silvie Gašparovičovej pre úspešný príbeh mladej podnikateľky, ktorá vyvíja, vyrába a predáva detský nábytok na slovenskom trhu z tuzemských materiálov. Za najväčšiu výhodu projektu villo.in považuje odlišnosť. „Svet začínajúcich podnikateľov je najmä o IT projektoch, no my sme prišli s hravým detským nábytkom,“ vysvetľuje možné dôvody jej podnikateľských úspechov v biznis súťažiach.
Kvalitný tím a analýza trhu
Za úspechom mladých biznismenov v podnikateľských súťažiach sa často skrýva zohratý, no najmä kvalitný tím, ktorý spoločne zdieľa nadšenie pre víziu spoločnej práce na projekte, disponuje dostatočnými predchádzajúcimi skúsenosťami. Kľúčovým meradlom potenciálneho úspechu podnikateľského nápadu, ktorú zohľadňuje aj odborná porota, by mala byť predpokladaná veľkosť osloviteľného trhu a už novatívna podstata produktu alebo nápadu. Spoľahlivou vôdzkou je analýza trhu, vďaka ktorej sa biznis idea môže modifikovať na podnikateľsky úspešnejší variant.
Prihláška – vizitka súťažiaceho
V prípade Mariána Meška, výkonného predsedu JCI-Slovensko, ktorý patrí k organizátorom dvoch slovenských biznis súťaží; Mladý inovatívny podnikateľ a Študentská podnikateľská cena, má návod na úspech takúto podobu: „V prvom rade sa netreba báť prihlásiť a pochváliť sa svojimi úspechmi, byť sebavedomý, ale v správnej miere. Pri vypĺňaní prihlášky sa však oplatí byť precízny a venovať jej dostatok času, pretože prihláška sa stáva vizitkou súťažiaceho.“ Podobný názor zdôrazňujúci dôležitosť vstupnej prihlášky má aj jeden z organizátorov súťaže Startupawards; Jaroslav Lupták: „Určite nie je na škodu, ak je prihláška vyplnená výbornou angličtinou a dajú sa z nej jasne ohodnotiť výberové kritériá,“ vysvetľuje, keďže komunikačným jazykom súťaže Startupawards je angličtina, a dodáva: „Základom úspechu je však vytrvalo pracovať na produkte a dostať sa s ním čo najďalej. Jedným z kľúčových kritérií je totiž okrem inovatívnosti a trhového potenciálu vyspelosť projektu z hľadiska vývoja, marketingu a predaja.“ Podobné skúsenosti má aj Ján Solík, zo Združenia mladých podnikateľov Slovenska. To organizuje súťaž Podnikateľský nápad roka, v ktorej je z hľadiska počtu prihlášok najväčšia konkurencia. „Účastníci podnikateľských súťaží si často neuvedomujú, že prihláška je nástrojom, aby porota za krátky čas pochopila podstatu a unikátnosť ich projektu a realizačné schopnosti tímu, ktorý za ním stojí. V Podnikateľskom nápade roka je súčasťou textovej prihlášky aj krátke video. Ide o dôležitú súčasť sebaprezentácie, ktorá navyše porotcom uľahčuje rozhodovanie. Kvalitný produkt a tím na úspech v súťaži nestačí, treba sa vedieť aj „predať“, dodáva Solík.
Manažérka Nadácie Tatra Banky a strategického sponzoringu a organizátorka študentskej súťaže Grantový program Business Idea vyzdvihuje potrebu opierať sa o vedomosti nadobudnuté štúdiom odboru, v ktorom sa budúci podnikatelia chystajú uspieť. „Dôležité je, aby budúci potenciálni podnikatelia z radov študentov svojím nápadom daný odbor rozvinuli, inovovali alebo poctivo skvalitnili. Pre získanie podnikateľských a marketingových zručností, s ktorými sa študenti možno doteraz nestretli, odporúčam štúdium týchto oblastí z dostupnej literatúry a z množstva skúseností, ktoré zdieľajú dnes aj v populárnej forme mnohí úspešní podnikatelia,“ prezradila Zuzana Böhmerová.
Ako uspieť?
V kritériách kladených na súťažné projekty a nápady sa často objavujú podobné slová. K tým najfrekventovanejším patrí kreativita, uplatňovanie nových prístupov a technológií či konkurencieschopnosť. Medzi požiadavkami sa v prípade niektorých súťaží objavuje napr. aj spoločenský prospech s merateľným sociálnym dopadom, prínos pre región, počet vytvorených pracovných miest alebo investície v regióne.
Kedy máte teda pravdepodobne najväčšiu šancu uspieť v podnikateľskej súťaži? Ak:
- ste vypĺňaniu prihlášky venovali dostatok času,
- ste sa precízne pripravili na prípadnú prezentáciu pred porotou,
- je váš projekt dostatočne vyspelý a odzrkadľuje vaše doterajšie snaženie,
- ste zohratý tím odborníkov s pevnými víziami a dostatočnými skúsenosťami,
- nad projektom či nápadom neváhate tráviť dlhé hodiny tvrdej práce,
- má vaša vízia originálny, inovatívny charakter a ponúka kreatívne, novátorské riešenia,
- je vaša podnikateľská idea dostatočne perspektívna a konkurencieschopná aj z globálneho hľadiska,
- váš produkt alebo služba oslovuje širokú skupinu ľudí,
- ste podobu produktu/služby prispôsobili trhovému dopytu.