Čo je register úpadcov, kto ho spravuje a aké údaje sa v ňom zverejňujú? Ktoré elektronické služby sú v rámci registra dostupné?
Čo je register úpadcov?
Register úpadcov je definovaný zákonom č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii (ďalej len ako „zákon“) ako informačný systém verejnej správy, ktorý je sprístupnený na webovom sídle Ministerstva spravodlivosti SR, ktoré je súčasne jeho správcom a prevádzkovateľom. Zavedený bol s účinnosťou od 1. 1. 2016 za účelom zvýšenia transparentnosti a informovania verejnosti.
Poskytuje elektronickú podporu v týchto oblastiach:
- konkurzné konanie,
- reštrukturalizácia,
- oddlženie (týka sa len fyzických osôb),
- incidenčné spory (spory vyvolané konkurzom, napr. o vylúčenie majetku zo súpisu),
- poskytovanie a získavanie informácií z agend spravovaných súdmi a ministerstvom.
Z pohľadu prístupu má dve časti:
- verejnú časť - poskytuje informácie pre verejnosť
- privátnu časť – ide o špecifické aplikácie pre ustanovených správcov a pracovníkov súdov.
Aké údaje sa zverejňujú v registri úpadcov?
Podľa § 10a ods. 2 zákona sa v registri úpadcov zverejňujú informácie o konkurzných a reštrukturalizačných konaniach. Napríklad ide o:
- údaje o týchto konaniach v rozsahu: označenie súdu, spisová značka konania, meno a priezvisko sudcu konajúceho vo veci, označenie navrhovateľa a dlžníka (s odlíšením či ide o fyzickú alebo právnickú osobu), označenie ustanoveného správcu s adresou jeho kancelárie, dátum začatia konania alebo dátum poskytnutia ochrany pred veriteľmi, dátum vyhlásenia konkurzu, dátum povolenia reštrukturalizácie alebo dátum určenia splátkového kalendára, dátum zrušenia konkurzu alebo skončenia reštrukturalizácie, údaje o uplatnených pohľadávkach, údaje o majetku dlžníka, údaje o schôdzi veriteľov pri konkurze, rozvrh výťažku atď.,
- informácie o službách obstarávaných správcom,
- zoznam úpadcov v konkurze a zoznam dlžníkov v reštrukturalizačnom konaní,
- zoznam dlžníkov v konaniach o oddlžení,
- ďalšie informácie o konaniach zverejnené v Obchodnom vestníku.
Údaje v zverejnené v registri úpadcov vznikajú kombináciou dát z informačných systémov súdov, Obchodného vestníka a Registra správcov. Tieto údaje majú štruktúrovanú podobu, ktorá umožňuje ich vyhľadávanie a automatizované spracovanie.
Ktoré elektronické služby sú v registri úpadcov dostupné občanovi a podnikateľovi?
Na portáli registra úpadcov sú uvedené základné informácie o koncových elektronických službách, v zmysle ktorých sú občanom a podnikateľom celkovo dostupné tieto elektronické služby:
- podávanie návrhu na vyhlásenie konkurzu,
- podávanie návrhu na povolenie reštrukturalizácie,
- podávanie návrhu na oddlženie,
- evidovanie správcov konkurznej podstaty a poskytovanie informácií o nich,
- poskytovanie informácií o priebehu konkurzného a reštrukturalizačného konania a oddlženia pre verejnosť,
- registrovanie na odoberanie informácií o nových úpadcoch,
- podávanie prihlášky pohľadávky,
- podávanie prihlášky zabezpečenej pohľadávky,
- podávanie súhrnnej prihlášky pohľadávok,
- popieranie pohľadávky v rámci konkurzného alebo reštrukturalizačného konania,
- podávanie návrhu na potvrdenie prevodu alebo prechodu pohľadávky,
- podávanie návrhu na vstup do konkurzného alebo reštrukturalizačného konania,
- nahlasovanie zoznamu majetku dlžníka,
- nahlasovanie zoznamu záväzkov dlžníka,
- nahlasovanie zoznamu spriaznených osôb dlžníka,
- nahlasovanie zmluvných a iných prehľadov,
- zaznamenanie a sledovanie plnenia reštrukturalizačného plánu,
- zverejňovanie štatistík o počte konaní,
- poskytovanie informácií o priebehu konkurzného a reštrukturalizačného konania a oddlženia pre biznis subjekty vo forme vhodnej pre automatické spracovanie.
Prostredníctvom portálu registra úpadcov je možný prístup k elektronickým službám číslo 4., 5., 6., 18. a 19. Napríklad služba č. 4 umožňuje zobraziť prehľad správcov a konaní, v ktorých boli ustanovení a ktoré spravujú. Služba č. 6 zase umožňuje, po zadaní základných údajov o dlžníkovi, prihlásiť sa na odber notifikácie o začatí konkurzného alebo reštrukturalizačného konania voči dlžníkovi. Služba č. 18 poskytuje štatistické informácie, a to najmä údaje o priemernej dĺžke konaní, priemernej miere uspokojenia veriteľov a priemerných nákladoch týchto konaní.
Pre prístup k týmto elektronickým službám nie je potrebné prihlásenie používateľa. To napríklad znamená, že neprihlásený používateľ môže v registri vidieť všetky konania, ktoré už boli začaté (napr. aktuality o konaní, pohľadávky, majetok, schôdze, verejne dostupné dokumenty atď.), avšak nemá prístup k jednotlivým podaniam v danom konaní.
Ak ide o účastníkov konania, ktorým správca pridelil právo nahliadať na dané konanie, tí majú, po prihlásení používateľa (eID kartou - občiansky preukaz s čipom), k dispozícii rozšírený rozsah publikovaných údajov (napr. majú prístup k dokumentom určeným len pre účastníkov konania).
Okrem toho je na portáli dostupné vytvorenie výpisu z registra úpadcov, kde pri právnickej osobe stačí zadať IČO a pri fyzickej osobe jej osobné identifikačné údaje ako meno, priezvisko a dátum narodenia.
Prístup k ostatným vymenovaným elektronickým službám je možný iba prostredníctvom portálu slovensko.sk, kde je už vždy potrebné prihlásenie používateľa prostredníctvom eID karty a ďalšieho príslušenstva.