Poznáte francúzske príslovie: „Cherchez la femme“ alebo „Za všetkým hľadaj ženu“? Štvrtému najbohatšiemu človeku na svete za tento rok – Amanciovi Ortegovi – určite veľa hovorí, pretože nebyť márnivosti jeho manželky, v slávnom rebríčku by možno nebol tak vysoko. Aká je cesta od dámskeho negližé k miliardám? Čítajte ďalej a dozviete sa viac zo života úspešného podnikateľa, ktorý nikdy nenosí kravatu a má svoje zásady.
Poslíček miliardárom
Amancio Ortega Gaona sa narodil 28. marca 1936 v španielskom Leóne ako najmladšie dieťa slúžky a železničiara. Vychádzajúc z chudobných pomerov, v akých Ortega vyrastal, nič nenasvedčovalo tomu, že by sa raz mohol stať rozprávkovo bohatým mužom. Sudičky mu však zrejme nadelili obrovskú dávku šťastia, pretože aj bez potrebného vzdelania (nedokončil ani strednú školu) sa dokázal vypracovať na veľmi úspešného podnikateľa. Keď sa ako 13-ročný presťahoval s rodičmi a súrodencami do mesta La Coruna, stal sa svedkom nepríjemnej situácie, kedy Ortegova matka raz v jednom obchode prosila o pôžičku, pretože nemali peniaze. Obchodník jej odmietol vyhovieť a v tej chvíli sa jej najmladší syn rozhodol, že sa viac do školy nevráti. Ortega sa zamestnal v obchode Gala, kde na začiatku robil poslíčka. Už vtedy bol však veľmi všímavý a registroval, aký je proces od výroby tovaru po doručenie k spotrebiteľovi zdĺhavý a predražený. Kariérne sa postupne vypracoval na vedúceho obchodu a v hlave mu neustále vírili myšlienky, ako by sa dal celý proces zjednodušiť. Tok myšlienok urýchlili ponosy jeho manželky, ktorá si sťažovala na nedostatok kvalitnej spodnej bielizne za dostupné ceny pre bežných ľudí. Manželia teda rozpárali kúpené negližé, aby sa podľa strihu pokúsili ušiť ich vlastné. Snaha nebola márna, pretože už v roku 1963 si otvorili obchodík GOA, kde predávali pyžamá a spodnú bielizeň za prijateľné ceny. Amancio Ortega sa však s týmto úspechom neuspokojil a chcel módnemu svetu priniesť niečo, čo dovtedy nikto iný. Riešenie našiel v demokratizácii módy. Jeho prioritou bolo, aby človek nebol otrokom módnych kúskov, ktoré dlhé týždne visia v regáloch. Želal si, aby ľudia istým spôsobom diktovali štýl a obľúbili si tak jeho značku. Všetky skutočnosti premenil na reálnu víziu, ktorá mu neskôr priniesla veľké bohatstvo.
- Po prvé: v roku 1975 vznikla značka ZARA.
- Po druhé: Ortega našiel spôsob ako dostať novú kolekciu od návrhára do obchodu v priebehu troch týždňov, čo iným obchodníkom trvalo celé mesiace.
- Po tretie: v jeho značke vládla demokracia v obliekaní, pretože neustále prichádzal na trh s novinkami v dostupnej cene a vysokej kvalite.
Princíp jednoduchosti
Premýšľate ako mu tieto zdanlivo jednoduché kroky zabezpečili toľké bohatstvo? Tak pekne po poriadku. Amancio Ortega nevyužíval žiadnu formu reklamnej propagácie. Spoliehal sa na referencie známych a zákazníkov a ušetrené prostriedky radšej investoval do svojich ľudí, ktorých zamestnával. Taktiež osobne dohliadal na celý proces tvorby, výroby a distribučnú sieť. Prísnou kontrolou dokázal udržať ceny odevov na prijateľnej úrovni, nakoľko pochopil, že čím je dlhšia cesta celkovej distribúcie, tým sa cena tovaru navyšuje. Využil dieru na trhu, pretože zo skúsenosti vedel, že ľudia v Španielsku po vojne nedisponujú značnými finančnými prostriedkami, ale napriek tomu preferujú kvalitné materiály a radi by sa obliekali za priaznivé ceny. Unikátnym bol taktiež v spôsobe, ako narábal s tovarom a jeho predajom. Pokiaľ sa totiž kolekcia nepredávala, okamžite bola pozastavená jej výroba a v obchodoch sa dopredali všetky zvyšné kusy. Nestalo sa tak, aby na sklade zostali kvantá tovaru, ktorý by potom museli predať výrazne pod cenu vo výpredajoch. Pokiaľ by však bol o konkrétny model veľký záujem, spoločnosť dokázala pružne reagovať a rýchlo doplniť dopytovaný tovar. Žiadne zbytočné zásoby a ani kúsok látky nazmar. Ortega sa totiž inšpiroval metódou Just – in – time, o ktorej ste si mohli tiež prečítať v súvislosti s automobilkou Toyota, ktorá ju zaviedla.
Ďalším krokom k úspechu bol pravidelne nový tovar v krátkych časových intervaloch. Zákazníci tak mali k dispozícii dizajnové kúsky v rozumnej cene. Taktiež sa nemuseli obávať, že na ulici stretnú ďalšie desiatky ľudí, ktorí budú mať oblečené to isté. Spoločnosť ZARA totiž neustále prinášala nové vzory, originálne strihy a rôznorodé farby. Bola jednoducho slobodná, hravá, jedinečná, kvalitná a predovšetkým cenovo dostupná pre strednú vrstvu.
V roku 1985 sa ZARA zaradila pod spoločnosť INDITEX. Tento koncern neskôr zastrešil aj menšie značky: Pull & Bear, Massimo Dutti alebo Bershka. Sieť obchodov sa postupne rozrastala do ostatných štátov sveta ako napríklad Taliansko, Veľká Británia, USA, či Japonsko. O pár rokov neskôr ponúkol Ortega akcie Inditexu na madridskú burzu a to bol aj moment, ktorý z neho obratom urobil jedného z najbohatších ľudí planéty. Hovorí sa, že keď sa túto informáciu dozvedel, namiesto oslavy si dal kávu vo svojej obľúbenej kaviarni a pobral sa do svojej firmy, aby sa naobedoval so svojimi zamestnancami v podnikovej jedálni a pokračoval v práci.
Muž zásad
Amancio Ortega je veľmi konzervatívny a zásadový človek. Nikdy nenosí kravaty a každý deň sa oblieka do práce rovnako: modré sako, biela košeľa a šedé nohavice. Pre médiá zostáva istým spôsobom záhadou, pretože neposkytuje rozhovory, nezúčastňuje sa na spoločenských akciách a nevyrába škandály. Každý jeho deň pozostáva z rovnakých rituálov, akými sú napríklad káva v tej istej taverne a obed vo svojej firme spoločne so svojimi zamestnancami. Zostáva verný svojej krajine a v La Coruni, kde začal pred rokmi podnikať, stále žije vo svojej rezidencii. Vo svete biznisu, kde sa všetko neustále mení a vyvíja, nie je niekedy na škodu pridržiavať sa overených stereotypov. Aj tie môžu v konečnom dôsledku zaručiť luxusný život a úspešný obchod.