Roztomilá mačička alebo démon ukrytý v značke? Dnes si rozpovieme podnikateľský príbeh, ktorý sa úspešne píše už viac ako 40 rokov. Dozviete sa, ako je možné, že táto mačička je vo forme už neuveriteľných 40 rokov a možno nájdete aj odpoveď na otázku, prečo vlastne nemá ústa.
Ruku na srdce milí rodičia, ktorí z vás môžu svedomite vyvrátiť fakt, že vaša princezná nevlastní minimálne jednu vec s logom Hello Kitty? Shintaro Tsuji je človek, ktorého môžeme považovať za právoplatného otca Hello Kitty. On sám bol paradoxne sirota a vyrastal s generáciou detí s podobným osudom počas druhej svetovej vojny. To mu však nebránilo, aby získal vysokoškolský diplom v odbore chémie a neskôr si vybudoval úspešnú kariéru. Už v mladosti sa prejavoval ako dobrý obchodník a spolu so spolužiakmi založili firmu. V nej využili vedomosti zo štúdia a zamerali sa na výrobu komodít, ktoré boli v tom čase nedostatkové. Podarilo sa im aj zbohatnúť, oproti ostatnej konkurencii, a napokon niet sa čo čudovať, veď dopyt po sójovej omáčke v Japonsku bol a vždy bude viac než samozrejmý. Shintaro Tsuji sa po skončení univerzity zamestnal ako úradník v štátnej službe, ale predstava splynutia s davom a doživotné rešpektovanie autorít v podobe nadriadených sa mu zrejme veľmi nepozdávala. Podal preto výpoveď a rozhodol sa opäť vrátiť k podnikaniu.
Priateľstvo ako základ biznisu
V roku 1960 založil spoločnosť Sanrio, kde sa sústredil na predaj darčekových predmetov. Boli to síce celkom obyčajné taniere, šatky, poháre alebo obálky, mali však niečo, čo im pridalo predajnú hodnotu – logo jahody. Shintaro ako podnikateľ so správnym zmyslom pre obchod vytušil, že dobre navrhnuté a zvolené logo jeho firme prinesie ďalší zisk. A nemýlil sa. Sám mal síce zmysel pre umenie, ale vedel, že bez schopného tímu to nepôjde. Na túto príležitosť si dal špeciálne vypracovať projekt, ktorý sa zameral na celosvetový výskum, aké zvieratká majú ľudia najradšej. Do najužšieho výberu sa dostali pes, biela mačka a medveď. Keďže rozprávkový pes Snoopy už existoval, voľba padla na bielu mačku plemena bobtail. Potom vybral desiatku dizajnérov, ktorí navrhli niekoľko možných motívov. Medzi návrhármi sa objavila aj Yuko Shimizu a jej logo s motívom mačičky, ktorá mala okrúhlu hlavu s červenou mašľou na ľavom uchu a nápisom Hello Kitty. Shintarovi sa spočiatku jej nápad veľmi nepozdával a okomentoval ho slovami v zmysle „ujde to“. Nevedno, čo bolo dôvodom, prečo sa napokon rozhodol práve pre Hello Kitty, ale nepochybne urobil jedno zo svojich najlepších životných rozhodnutí. V jednom z rozhovorov však uvádza, aký sa cítil v detstve opustený. Jediné, čo mu vždy zostalo ako sirote, boli priatelia. Uvedomoval si, že ak je jeden z jeho priateľov chorý alebo má narodeniny, vždy mu urobí radosť darček. To bol pre neho dôvod, prečo založiť biznis s darčekovým predajom. A keď vytvorili Hello Kitty, vedel, že práve ona sa stane symbolom priateľstva.
Značka Hello Kitty inšpirovaná japonským populárnym štýlom kawaii, sa presne trafila do vkusu svojich zákazníkov. To bol aj dôvod jej raketového úspechu.
Udalosti okolo vzniku tejto mačacej postavičky sa odohrali už v roku 1973 a v priebehu ďalšieho roka sa na trh dostali prvé plastové peňaženky pre dievčatá s logom Hello Kitty.Zisk spoločnosti sa v ďalších rokoch niekoľkokrát znásobil a z malej firmy sa postupne vyprofilovala svetová značka. Mohla kresba obyčajného mačiatka s mašľou spôsobiť taký ošiaľ akým je dnes „hellokitty“ mánia? Yuko Shimizu zrejme nič nenechala na náhodu a vsadila na vtedajší trend. Inšpirovala sa totiž štýlom kawaii, ktorý bol vtedy v Japonsku veľmi populárny. Bola to doslova kultúra, ktorou mnohí Japonci žili. Slovo kawaii môžeme preložiť ako roztomilé, rozkošné, milované. V tomto slove je ukrytý tiež aj sekundárny význam, a v tejto súvislosti s Hello Kitty, aj dosť dôležitý. Predstavuje totiž niečo, čo je akceptovateľné – všetkými prijímané a trendové. A takou sa aj rozprávková mačička naozaj stala.
Svet ovládla hellokitty mánia
Ak budeme ďalej hovoriť o Hello Kitty ako o kulte, ktorý ovládol celý svet, pri vymenovaní nasledujúcich oblastí, kde tento fenomén zasiahol, nemožno nesúhlasiť. Mačička má totiž roky vlastnú dizajnérku Yuko Yamaguchi, ktorá sa stará o to, aby mala k dispozícii stovky outfitov na všetky príležitosti. Dospelí v tomto prípade nie sú žiadnou výnimkou! Jej logo totiž nájdete na usb kľúčoch, vysávačoch, oblečení (dokonca aj Zara), šperkoch, a vlastne na všetkom, na čo si len spomeniete. Želáte si, aby vaše dieťatko bolo už od narodenia trendové? Priveďte ho na svet v špeciálnej Hello Kitty pôrodnici. Môžete tam priletieť prostredníctvom leteckej spoločnosti EVA a jej Airbusom A330-200, samozrejme s mačacím motívom. Oslavu svojich ratolestí rozhodne oslávte v Hello Kitty reštaurácii s príznačným ružovým menu a pokojne to zaplaťte kreditnou kartou spoločnosti Bank of America s logom roztomilej mačičky. Nezabudnite ich potom odviesť v ružovom Hello Kitty aute a natankovať po ceste benzín, vytvorený špeciálne iba pre ňu. A pokiaľ sa vám to ešte stále zdá príliš infantilné, mačička vás môže presvedčiť hereckou úlohou vo filme pre dospelých, ale logicky už nie v réžii spoločnosti Sanrio.
Roztomilé mačiatko alebo čierna mágia?
Nie je to nič nezvyčajné, ak sa v tejto chvíli chytáte za hlavu. Tak ako si nežné zvieratko vytvorilo svoj celosvetový fanklub, tak sa logicky zrodili aj jej nepriaznivci. Nemusia to však byť iba jednotlivci, zásluhu na eliminácii jej rozmachu by určite s radosťou prijali aj iné konkurenčné firmy. Vďaka obrovskému úspechu a s predpokladom, že mnohým zrejme leží v žalúdku, vznikla povera alebo príbeh, ktorý traduje o malom a veľmi chorom dievčatku. Jej matka bola natoľko nešťastná a zúfalá, že prisľúbila démonovi vymeniť zdravie a život dcéry za postavičku roztomilej mačičky, ktorú bude šíriť ďalej do sveta, aby tak prenikla do čistých detských duší a spôsobila im trápenie. Mnohí rodičia po zistení tejto informácie okamžite odstránili všetky veci s logom Hello Kitty nájdené u svojich detí. V Poľsku dokonca existuje kňaz, ktorý sa stotožňuje s daným tvrdením a o jej negatívnom a okultistickom vplyve káže na svojich omšiach. Rovnako poukazuje na to, prečo táto zdanlivo nevinná mačka nemá ústa. Ak hádate, že kvôli tomu, aby neprezradila svoje desivé tajomstvo, poľský kňaz by vás utvrdil, že tipujete správne. Spoločnosť Sanrio má však na chýbajúce ústa iné vysvetlenie v podobe tvrdenia, že Kitty svojou roztomilosťou „hovorí priamo zo srdca“, a preto ich ani nepotrebuje. Objektívne možno skonštatovať, že aj zlá reklama je reklama alebo aj to, že závisť a neprajnosť konkurencie môže vyústiť aj do takých extrémov ako démonizmus.
Pokiaľ bežne nepodliehate internetovým hoaxom, a radi vidíte svoje ratolesti v Hello Kitty opojení, prečítajte si článok až do konca a na dobrú noc im porozprávajte o živote ich obľúbeného kresleného zvieratka. Mačička si totiž žije veľmi spokojným a fiktívnym životom so svojimi rodičmi, starými rodičmi a dvojčaťom Mimi, ktorá nosí mašličku na pravom uchu. Najradšej spolu pečú jablkové koláče a učia sa angličtinu. Naša slávna mačka má aj svoje domáce zvieratko – mačičku Charmy Kitty. Hello Kitty má skutočnú veľkosť v podobe piatich jabĺk a váži iba tri jablká. Jej pravé meno je Kitty White.
Jedno však jej tvorcom musíme uznať. Táto mačička má rozhodne svoj štýl, a to predovšetkým predajný. Vo firme Sanrio sa naďalej vytvárajú kreslené postavičky a rôzne logá s motívmi, ktoré prinášajú zisky. Ale len samotná Hello Kitty každoročne prinesie 50% výnos, napríklad len vďaka jej najnovšiemu outfitu. Shintaro Tsuji je však človek, ktorý rešpektuje hodnoty a nezabúda, v akom prostredí vyrastal. Zisk je preňho síce dôležitý, ale oveľa viac si cení morálne hodnoty. Napokon na otázku, čo by odporúčal niekomu, kto chce začať podnikať v 21. storočí, odpovedal otázkou: „Čo tak vytvárať spoločnosti, ktoré si budú ľudia vážiť?“
Zdroje: hello-kitty.sanriotown.com; www.sanrio.co.jp; edition.cnn.com