Radi maškrtíte? Pripravte si kávičku s obľúbenou sladkosťou a prečítajte si príbeh talianskeho podnikateľa Michella Ferrera a jeho rodinnej firmy. Dozviete sa ako vznikli mnohé, po celom svete obľúbené pochúťky, a ako spoločnosť neustále prinášala novinky, aj vďaka ktorým si vybudovala jedno z dlhodobo popredných miest ako najväčší výrobca cukroviniek našej planéty.
Michelle Ferrero (26. apríl 1925) podnik nezaložil, ale prebral ho od otca s jasným zámerom. Urobiť ho oveľa lepším. Otec Pietro Ferrero však položil základy úspešného podnikania tým, že vymyslel pastu všetkých pást Pasta Gianduja, pozostávajúcu predovšetkým z kakaa a lieskových orieškov z miestnych zdrojov, neskôr známu pod menom Nutella. Táto pasta bola jedinečná svojho druhu. Zdanlivo banálne spojenie čokolády a orieškov však znamenalo akýsi odrazový mostík a zároveň stálu špecifickosť spoločnosti. Z akého dôvodu? Nuž celkom prozaického – nikto iný s podobnou ideou dovtedy neprišiel a táto lahôdka, ktorá sa dala vychutnať aj ako sladká nátierka na pečivo, bola cenovo dostupná pre všetkých ľudí. Zároveň predstavovala skvelý základ ako surovina na výrobu ďalších cukroviniek.
Sladký sen sa začína
Pietro už v tej dobe pochopil, že v oblasti podnikania to bez dobrého nápadu s akcentom originality a zásadných pravidiel nepôjde. Podnik založil už v roku 1942 v talianskom meste Alba. Jeho filozofia sa niesla v duchu dobrých a kvalitných ingrediencií, špecifickosti v rámci výrobného procesu a vývoja najnovších technológií. Nakoniec jeho prvotným snom, ktorým odštartoval éru Ferrera, bolo priniesť na trh pralinky – jedinečné svojho druhu – a skutočnosť, že sa budú predávať po celom svete, nielen v rodnom Taliansku a Európe. V tom období si totiž konzumenti cukroviniek vyberali iba miestne zdroje a ako väčšina schopných a nadčasových obchodníkov, ktorí prerazili v biznise, aj Pietro Ferrero sa pokúsil odlíšiť. Aj z tohto dôvodu by sme za hlavu spoločnosti mohli považovať práve jeho, ale tým správnym iniciátorom mnohých nápadov sa stal Michelle Ferrero, ktorý sa neobával spolupracovať aj s inými dodávateľmi a neustále sa snažil, aby firma zaznamenala finančný a kvalitatívny progres. Už v roku 1956, krátko po tom ako prevzal vedenie rodinného podniku, začal intenzívne pracovať na stratégii, aby výrobky spoločnosti prenikli do mnohých krajín sveta. Bol jedným z mála, ktorí sa v neprajnej a ešte stále povojnovej dobe, odvážili otvoriť závod, zamestnať stovky ľudí a spustiť veľkovýrobu cukroviniek. Pralinka Mon Chéri sa stala akýmsi prelomom spoločnosti Ferrero a dlhodobo sa stabilizovala na predajnom trhu. Spojenie čerešne a horkej čokolády je lákadlom mnohých fajnšmekrov, a tento výber bol vtedy rozhodne ťahom na bránku. Jedným z ďalších pozitívnych krokov, na ktoré pristúpil Michelle, keď prevzal vedenie firmy, bola ponuka americkému trhu značkou Tic Tac v podobe mentolových drobných cukríkov s nízkym počtom kalórií.
Vynaliezavosťou k úspechu
Už ste niekedy počuli o tom ako orechy povzbudzujú mozgovú aktivitu? V prípade Ferrerovcov na tom rozhodne niečo bude, pretože oni stavili práve na orechy, ktoré ich postavili do čela konkurencie. Táto talianska rodina, ktorej už dávni predkovia vysádzali lieskové kríky, využila ich množstvo a potenciál práve v čase, keď mnohé potraviny predstavovali nedostatkový tovar. Keď sa po vojne do Európy obmedzil dovoz kakaových bôbov, nevyhnutných pre cukrárenský priemysel, Pietro Ferrero prišiel na skvelý nápad ako pomlieť lieskové oriešky, upražiť ich a pripraviť pastu, ktorá dočasne nahradila čokoládu. Hneď ako sa jej dovoz opäť obnovil, jednoducho do nej primiešali kakaové maslo a pasta s fantastickou chuťou predznamenala úspech tejto cukrárenskej firmy. Na začiatku mal Pietro iba sen. Sníval o tom ako prinesie na trh jedinečnú pralinku, o ktorej bude hovoriť celý svet. Ako to už v praxi býva, nestačí však iba snívať. Jeho veľkou devízou bola predovšetkým vynaliezavosť. A nielen v prípade využitia lieskových jadier. Po tom ako firmu prevzal Michelle, ktorý sa už od útleho veku intenzívne zaujímal o jej dianie, túto zjavne dedičnú črtu vo veľkom naďalej využíval. Myslíte, že po expandovaní do Ameriky si trúfol tromfnúť arašidové maslo? Práve naopak, ponechal ich obľúbenej pochúťke miesto v regáloch, ale vedľa nej postavil cukrovinku v podobe malých dražé cukríkov (TIC TAC). Čo je pre nemeckých rodičov jednou z najdôležitejších surovín, ktorú svojim deťom denne servírujú? Mlieko, ktoré im Michelle ponúkol rovno obalené vo fantastickej čokoláde (Kinder). Chcete darovať svojej milej luxusne vyzerajúcu pralinku a pritom veľa nezaplatiť? Aj tu mal Michelle odpoveď s čerešňovo – likérovou príchuťou v romantickom obale s príznačným názvom (Mon Chéri). Bojíte sa, že priberiete z čokolády alebo máte na kakao v nej alergiu? Nech sa páči, kokosová lahôdka s mandľou uprostred ako stvorená pre vás (Raffaello). Najgeniálnejšie na všetkých týchto nápadoch je tá skutočnosť, že ich celkový dizajn a chuť boli tak premyslené, že dlhé desaťročia nebolo vôbec potrebné ich meniť. Inak povedané, vynaliezavosť premenená na nadčasovosť, originalitu a kvalitu ako symboly jednej značky.
Kvalita na prvom mieste
Okrem zásadného faktu, že spoločnosť Ferrero je výsostne rodinná, sú pre ňu od začiatku dôležité tradície a najmä kvalitné suroviny. Hoci sa cukrovinky vyrábajú v obrovských množstvách, nič to nemení na veci, že všetky suroviny musia byť absolútne čerstvé, preverené a spracované iba z kvalitných zdrojov, podľa presnej a tajnej technológie. Dôkazom čerstvosti je aj to, že v niektorých krajinách je v teplejšom ročnom období predaj čokoládových pochúťok jednoducho pozastavený. Napokon tento podnik si to môže pri takej úspešnosti, aj v čase krízy, dovoliť. Stabilitu firmy zaručila nepochybne rodinná pospolitosť, príznačná pre taliansky národ. Aj keď Michelle neskôr zveril firmu svojim dvom synom, po tragickej smrti jedného z nich, sa takmer ako 90-ročný neustále zaujíma o jej dianie a je aktívny pri mnohých dôležitých rozhodnutiach. Jeho podnikanie kreované na báze využitia diery na trhu v spojení s neustálou inováciou a nebojácnosťou, je odkazom pre mnohých ľudí, ktorí snívajú o vlastnom biznise, či túžbe stať sa úspešným a bohatým.