V predchádzajúcej časti nášho seriálu o možnostiach expanzie firiem na zahraničné trhy pomocou internetu sme písali o tom, na čo si treba dať pozor a ako by mala vyzerať príprava pred samotnou expanziou na nový online trh. Jednou z hlavných ciest je marketing vo vyhľadávačoch a prirodzene ho aj väčšina firiem využíva.
Na svete je len veľmi málo trhov, kde Google nie je majoritný vyhľadávač, aj napriek tomu si treba dať pozor, pretože práve na niektorých trhoch, ktoré sú pre slovenských exportérov potenciálne zaujímavé (Česko, Čína, Rusko), nemusí byť Google top hráč.
Vyhľadávače, a teda hlavne Google poskytujú firmám úžasné možnosti, ako sa na nových trhoch presadiť. Výhodou je, že okrem PPC reklám je všetko dostupné zadarmo, treba len vedieť ako na to.
1. Obsah je kráľ
Obsahom webu sa to všetko začína. Bez obsahu nie je návštevnosť, nemá prečo a ako na web chodiť. Preto je dôležité v prvom rade zamyslieť sa nad štruktúrou webu, obsahom kategórií a potom všetko preložiť do lokálnych jazykov. Obsahom sa vytvárajú takzvané landing pages (podstránky, kde cielime vybrané kľúčové slová), kde vieme cieliť jednak PPC reklamy a samozrejme hlavne prirodzenú návštevnosť z vyhľadávačov.
Ľudia už dávno nehľadajú všeobecné slová a jednoslovné frázy, doba pokročila a užívatelia sa naučili používať vyhľadávanie tak, aby im ponúklo čo najpresnejšie výsledky a tie sa zadaním jednoslovného kľúčového slova väčšinou nedostavia.
2. Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO)
Optimalizácia pre vyhľadávače alebo ak chcete SEO, priamo súvisí s obsahom, o ktorom sme hovorili vyššie. Obrovskou výhodou SEO je, že vám dokáže prinášať na web veľké množstvo relevantných návštev dlhodobo a pritom úplne zadarmo. Aj napriek tomu, že na prvých pozíciách sú väčšinou platené reklamy, veľa „hľadačov“ má prirodzenú averziu voči plateným výsledkom a automaticky ich preskakujú. Aj práve preto má SEO stále význam a bude tomu tak aj v budúcnosti.
Na obrázku nižšie je vidieť práve pomer platených (ružové pole) a neplatených (zelené pole) výsledkov a aj napriek „dominancii“ platenej reklamy stále veľa ľudí kliká práve na organické výsledky.
3. Platené reklamy - PPC
Platené kontextové reklamy PPC v systéme Google AdWords (keď sa bavíme iba o Google), robia Google ročný obrat viac ako 40 miliárd dolárov. Aj na tomto čísle je vidieť, že majú svoj význam, lebo ľudia na ne klikajú.
Ich obrovská výhoda je práve pri aktivitách na viacerých trhoch. V priebehu pár minút sa zobrazujú vaše reklamy relevantnej cieľovej skupine v každej cieľovej krajine a vďaka tomu na vaše weby prichádza adekvátna návštevnosť. Neplatíte pritom za zobrazenia alebo priestor, iba za fyzické kliky, teda iba za užívateľov, ktorým sa reklama zobrazila, klikli na ňu a vďaka tomu prišli na váš web.
4. Videomarketing - YouTube
Videomarketing ešte stále veľa firiem podceňuje. Faktom ale zostáva, že podľa niektorých štatistík je YouTube druhý najväčší vyhľadávač na svete po Google (ktorý mimochodom YouTube vlastní) v počte mesačných hľadaných fráz. Takto silný portál má prirodzene veľký priestor aj v samotných výsledkoch vyhľadávania na Google a video obsah preto tvorí zaujímavú časť online obsahu, ktorý užívatelia vyhľadávajú.
Skúste sa zamyslieť nad tým, či by video recenzie, návody alebo zaujímavosti nemohli pomôcť spropagovať vaše služby a produkty aj v zahraničí.
5. Google+ profil
Google sa vydal na boj proti Facebooku svojskou cestou. Slabé využitie vlastnej sociálnej siete Google+ sa rozhodol vylepšiť jej preferenciou v rámci výsledkov vyhľadávania, čo automaticky núti firmy využívať Google+ pre svoje online marketingové aktivity.
Google+ má význam hlavne v zahraničí, kde sa v niektorých krajinách teší väčšej obľube ako je tomu u nás, čo sa samozrejme pretavuje aj do aktivít užívateľov na Google+ v danej krajine. Jednoducho všetko veci, ktoré by mohli napomôcť vašej firemnej stránke zviditeľniť sa vo vyhľadávaní aj v zahraničí, presne ako je to zobrazené na nasledujúcom obrázku na príklade s pobočkou ZUNO banky v Bratislave:
6. Lokalizované výsledky vyhľadávania
Lokalizované výsledky hrajú stále dôležitejšiu úlohu vo výsledkov vyhľadávania, keďže počet mobilných prístupov narastá a užívatelia očakávajú čo najpresnejšie výsledky aj z pohľadu svojej geografickej polohy.
Lokalizované výsledky priamo súvisia aj s Google+ respektíve Google Places profilom, odporúčame preto viesť a aktualizovať oboje. Prirodzene majú význam hlavne pre typy biznisu, pre ktorý je poloha dôležitá (hotely, reštaurácie a pod.).
Na obrázku nižše je uvedený jeden konkrétny príklad, kedy sa na hľadanú frázu „hotel Pezinok“ zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania aj lokalizované výsledky s mapou:
7. Hodnotenia a recenzie
Čomu uveríte viac, stránke ktorá tvrdí, že je najlepšia vo svojom segmente alebo názoru neznámeho diskutujúceho, ktorý danú stránku odporučí? Pre väčšinu z vás sú dôveryhodnejšie odporúčania a názory iných ľudí, a to aj napriek tomu, že ste ich nikdy osobne nestretli.
Aj preto Google do výsledkov vyhľadávania stále viac a viac integruje hodnotenia, recenzie či odporúčania, tak prečo ich silu nevyužiť? Prečo nenabádať svojich zákazníkov, aby uverejnili svoj názor alebo ohodnotili kvalitu služieb? Ak sa nemáte za čo hanbiť, bude to pre váš web len plus, a to doslova, keďže takéto hodnotenia sa môžu následne zobrazovať priamo vo výsledkoch vyhľadávania na Google:
Prečítajte si aj: Ako expandovať na ďalšie trhy pomocou reklamy a nástrojov od Google?