Chcete exportovať? Zistite, ktoré krajiny sú pre vás najvýhodnejšie

Chcete exportovať? Zistite, ktoré krajiny sú pre vás najvýhodnejšie
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

V ktorých krajinách sú vášmu produktu otvorené dvere dokorán? Exportujte bezpečne a efektívne tam, kde máte potenciál na rast.

Ste úspešní na Slovensku a chcete, aby vaše produkty spoznal aj svet? Využite všetky podporné nástroje štátnych inštitúcií, medzi ktoré najnovšie pribudol aj veľký prehľad exportných príležitostí pre slovenských exportérov.

Objavte svoje exportné príležitosti

Ak podnikáte napr. so svietidlami a pohrávate sa s myšlienkou exportovania svojich produktov do zahraničia, mali by ste zvážiť krajiny ako Etiópia, Maurícius, Island , susedné Maďarsko alebo aj Nový Zéland či Peru. Podrobný prehľad perspektívnych komodít vhodných na vývoz do jednotlivých krajín sveta predstavilo Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky (MZVaEZ SR) vo februári tohto roku. Praktický nástroj pomôže podnikateľovi podľa výrobkov identifikovať, v ktorých krajinách je pravdepodobne nevyužitý dopyt po jeho výrobku a kde by mohol rozšíriť svoju obchodnú činnosť.

Viac ako dvestostranový materiál je výsledkom ekonomicko-štatistickej analýzy a tiež prieskumu trhov jednotlivých krajín. Tie sú v dokumente zoradené abecedne s informáciami o tom, o dovoz ktorých výrobkov v krajine rastie záujem. Okrem toho, v ktorých krajinách by si slovenskí výrobcovia mohli rozšíriť svoj podiel na trhu, tabuľka informuje aj o konkurencieschopnosti slovenskej výroby v zahraničí a tiež o trende rastu trhov jednotlivých krajín. O každej krajine dokument ponúka podrobnejšie ekonomické informácie a zhodnotenie rizika krajiny v zahraničnom obchode. Nasleduje 15 najvýznamnejších komoditných skupín slovenského exportu do vybranej krajiny a 15 najvýznamnejších výrobkov, ktoré sú z krajiny importované na Slovensko. Dokument prezrádza aj perspektívne oblasti pre export. Ak by chcel slovenský podnikateľ exportovať napr. do Nemecka, bude pravdepodobne úspešný, ak podniká v oblasti automobilového priemyslu, informačných technológií (hardvér) alebo strojárskeho priemyslu. Perspektívu dokument vidí aj v energetickom, elektrotechnickom a potravinárskom priemysle.

Dokument je prístupný na portáli export.slovensko.sk s informáciou, že na jeho interaktívnej verzii, ktorá podnikateľom umožní s informáciami pracovať selektívne, sa aktuálne pracuje.

Export. Ako ďalej?

Portál export.slovensko.sk zároveň ponúka komplexný balíček podstatných informácií pre podnikateľov, ktorí do svojho biznis plánu zahrnuli aj export. Stránka zhromažďuje aktuálne výzvy, tendre i projekty 12 inštitúcií podporujúcich export, vrátane informácií o financovaní exportu a ďalších podporných nástrojoch. Podstatné informácie tu okrem začínajúcich exportérov nájdu aj tí etablovaní.

Podať pomocnú ruku pri hľadaní exportných a kooperačných možností môže aj portál Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) slovakiasourcing.com. Vďaka bezplatnej možnosti uverejniť ponuku i dopyt v akejkoľvek oblasti priemyslu je stránka prostredníkom komunikácie s externým prostredím. Výrobné možnosti slovenských spoločností sprostredkúva priamo zahraničným odberateľom. Slovenskému podnikateľovi tak môže pomôcť nájsť si obchodného partnera za hranicami našej krajiny. Denne aktualizovaná on-line databáza najnovších exportných príležitostí vznikla s cieľom podpory exportu slovenských výrobkov a tovarov.

Týždenné aktuality zo zahraničia obsahujúce ponuku, dopyt i aktuálne tendre poskytuje aj podnikateľské centrum MZVaEZ SR priamo na adrese ministerstva v sekcii Podnikajme v zahraničí. Nájsť si partnera na podnikanie, inovácie či výskum v rámci Európskej únie pomáha tiež databáza ponúk na partnerstvo Partnership Opportunities Database, ktorá je jednou z najväčších svetových obchodných databáz s prístupom k viac ako 15 tisícom ponúk a dopytov.

Inovatívnym firmám, ktoré sa chystajú preraziť na zahraničné trhy chce pomáhať aj Slovak Business Agency. Tá v rámci Národného podnikateľského centra chystá spustenie Rastového programu, ktorý vďaka podpore účasti slovenských firiem na zahraničných podujatiach, či poradenstvu uľahčí prienik inovatívnych podnikov na zahraničné trhy.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Čínsky veľtrh Canton Fair: príležitosť alebo prežitok?

Praktické informácie o tom, čo najväčší čínsky veľtrh ponúka podnikateľom z Európy, aké produkty tam možno nájsť a čo zvážiť pred jeho návštevou.

Preprava kusových zásielok (LCL) v medzinárodnom obchode

Kedy je vhodné využiť LCL prepravu, ako funguje v praxi, aké výhody ponúka a na čo treba, naopak, dať pozor? Podrobnosti aj ilustračný príklad z praxe.

Medzinárodná kontajnerová preprava v praxi

Aké sú špecifiká kontajnerovej prepravy, aké zásielky sa ňou (ne)oplatí posielať, aké výhody ponúka a ako takáto preprava prebieha? Praktické informácie aj príklad.

Online obchod TEMU a jeho vplyv na e-commerce u nás

Napriek kritike, ktorej platforma čelí, je u zákazníkov stále obľúbená. Čím si ich získava, ako príchod TEMU ovplyvnil európske e-shopy a ako môžu obstáť v konkurenčnom boji?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky