Jana Bednárová (Chutné kytice): Firma je naše štvrté dieťa

Za šesť rokov podnikania namočili do čokolády už milión jahôd. Pred štartom nevedeli o potravinárstve takmer nič, dnes majú viac ako desaťtisíc objednávok ročne.

Janka Bednárová inklinovala k podnikaniu odmalička. Ako malá sa okrem klasickej hry na učiteľku, rada hrávala aj na to, že si zakladá vlastnú firmu. Raz to bola cestovná kancelária, inokedy krajčírsky salón. Keď vyrástla, začali ju zaujímať financie a vydala sa smerom k ekonomickým médiám. Deväť rokov pôsobila v rôznych periodikách ako novinárka, až si raz po dohode so zamestnávateľom dali zbohom a Janka sa začala obzerať po novej práci. Spolu s manželom si spísali na papier zoznam činností, v ktorých by mohli podnikať a spomedzi všetkých sa zhodli na jednej. Nápad pochádza až z USA a manželom sa natoľko zapáčil, že sa rozhodli priniesť ho ako prví na slovenský trh.

 

Štart podnikania

„Desať rokov som pracovala v rovnakej sfére a nevidela som žiaden kariérny postup,“ zdôveruje sa Janka a začína dlhú kapitolu svojho rozprávania. Bývalá novinárka sa vďaka práci v mediálnej sfére naučila ešte viac o ekonomike a základoch fungovania firmy. Hoci mala priestor na kreativitu, stále uvažovala o vlastnom podnikaní.

Potom nastala kríza aj v médiách a Janka sa rozhodla v dobrom rozlúčiť so zamestnávateľom a navždy opustila vody novinárčiny. Vtedy nebol ani jej manžel stopercentne spokojný v práci a keď raz ukázal dlhý zoznam podnikateľských tipov, Janka cítila, že sú na dobrej ceste začať. Obom sa im najviac zapáčil produkt pochádzajúci z USA – čokoládovo-ovocná kytica.

Manželia Bednárovci začali podnikať v roku 2011, teda v čase, keď už mali jedno malé dieťa. Cesta k spoločnému biznisu bola kľukatá a veľmi zdĺhavá. „Najskôr bolo treba obehnúť všetky úrady, získať povolenia na prácu s potravinami, vypracovať materiály a naštudovať si povinnosti podnikateľa,“ vymenúva Janka strasti spojené so štartom biznisu.

Po peripetiách s úradmi nasledovala otázka „Ako to ideme robiť?“. Zo začiatku sledovali videá s návodom na postup na YouTube, v tom čase ich ale bolo veľmi málo. „Niečím sme sa inšpirovali a niečo sme nepoužili vôbec,“ priznáva Janka. Často prichádzali aj s vlastnými nápadmi. Na rozdiel od kytíc, ktoré videli, sa priklonili k vytvoreniu základu kytice v nádobe s ľadovým šalátom. Boli to dlhé týždne usilovného skúšania, pretože vidieť postup na videu a pripraviť dokonalú ovocno-čokoládovú kyticu sú dve rôzne veci.

Náročné začiatky

Bednárovci nezačali podnikať zo dňa na deň. Pred spustením firmy prebiehali týždne až mesiace príprav. V tom čase hľadali kvalitných dodávateľov ovocia, keďže na kvalite stojí a padá celý ich produkt. Ovocie, na rozdiel od doplnkových materiálov ako kvetináče, paličky, krabičky či celofány, podlieha skaze, a preto ho nemožno dlhodobo skladovať.

Vhodného dodávateľa pre veľa druhov ovocia napokon našli až vo Viedni. „Ako jediný spĺňal požiadavky kvantity a kvality zároveň,“ konštatuje Janka. Najháklivejším ovocím sú jahody. Tie nakupujú v rakúskom veľkosklade po celý rok. Nákupy vo firme zastrešuje Jankin manžel. Osobne musí vraj dohliadať na kvalitu – tá musí byť stopercentná.

„Považujeme za dôležité to, aby produkty, ktoré predávame, zodpovedali názvu Chutné kytice.“ Janka dodáva, že neexistuje, aby bolo v kytici obité jablko alebo hnilá jahoda. „Okrem toho je náročné trafiť tú správnu sladkosť ovocia, ktorá ulahodí takmer každému. Všetci ľudia sú u nás totiž odborníci na ovocie, rovnako ako na futbal,“ smeje sa.

Takisto ako malé dieťa, aj firma, keď nás potrebuje, musíme všetko prerušiť a ísť sa jej venovať.

Na začiatku robili s manželom všetko sami. Ona aranžovala všetky kytice a keď bolo treba, išla aj na nákup, či doručiť hotové kytice. Manžel zase štandardne nakupoval a doručoval, ale ako vraví, „keď treba, aj on vie namočiť jahodu do čokolády“. Vedia sa navzájom zastúpiť, čo je plus najmä ak ide o rodinný biznis. Podľa nej je pred štartom podnikania veľmi dobrou skúsenosťou mať dieťa. Starostlivosť o firmu je totiž ako starostlivosť o dieťa.

Investície hýbu svetom

Manželia už mali vybavenie, potrebné know-how aj dodávateľa z Viedne, od ktorého kupovali ovocie. Už dopredu mali plán, akým spôsobom budú chutné kytice predávať. „Z praktických aj ekonomických dôvodov sme sa rozhodli pre e-shop.“ Janka vysvetľuje, že im ho vyvíjal programátor a na začiatku nastavil len najzákladnejšie funkcie. Dnes sú už technológie a potreby ich e-shopu oveľa ďalej ako pred šiestimi rokmi. Z hľadiska financií bol e-shop výhodnejší ako kamenná prevádzka, ktorú by bolo treba zariadiť a kde by bolo treba platiť stáleho zamestnanca.

V začiatkoch podnikania im peňazí nazvyš nezostávalo. Na vstupné investície použili úspory, ktoré pôvodne odkladali na pozemok na rodinný dom. Jednou z najdôležitejších investícií bolo profesionálne chladiarenské auto, aké majú v súčasnosti už tri a sú nevyhnutnou súčasťou ich biznisu. Janka tvrdí, že očakávaná kvalita musí byť dodržaná a tá sa okrem čerstvosti surovín odvíja aj od profesionálneho donáškového servisu.

Marketing

Napriek tomu, že má Janka aj ekonomické vzdelanie, firemnú kasu má pod dohľadom jej manžel. „On je viac racionálny, ja skôr snílek, ktorý vymýšľa všelijaké marketingové spolupráce,“ hovorí Janka a zároveň dodáva, že v tomto ju musí manžel krotiť. „Potom mi povie, „dáme reklamu na Facebook“ a som vybavená,“ smeje sa.

Bednárovci mali na začiatku podnikania v ponuke 12 kytíc a 3 doplnky. S vývojom firmy rástol aj záujem verejnosti, nebolo to však také jednoduché, ako si manželia najskôr mysleli. Po spustení e-shopu sa objednávky „sypali“ pomaly. Vymysleli teda originálnu marketingovú stratégiu, pričom stavili na istotu. Rozhodli sa využiť kontakty z predchádzajúcich zamestnaní a oslovovali bývalých kolegov na malý prieskum. Každému, koho poznali, chodili osobne ukazovať ovocné kytice, čím si urobili kvalitné promo hneď na začiatku. „Vysvetľovali sme im, že ovocné kytice sú výbornou náhradou za kvety alebo namiesto darčeka k narodeninám.“ Ľuďom sa novinka zapáčila a dali si o nej medzi sebou vedieť. Tak sa značka Chutné kytice pomerne rýchlo rozšírila.

Janka vyzdvihuje, že nezanedbateľnou investíciou do marketingu bola aj online reklama, polepy firemného auta a, samozrejme, profesionálne produktové fotografie, ktoré sú alfou a omegou každého e-shopu, a tiež veľa ďalších detailov. Po čase ich sami kontaktovali aj médiá, momentálne pribúda ponúk aj od influencerov. Janka má ale predstavu o tom, ako by mala vyzerať hodnotná reklama, preto zvyčajne ponuky typu „za veľa peňazí málo muziky“ odmieta.

Po roku podnikania im kvôli lokalite a veľkosti prestali vyhovovať pôvodné priestory a museli sa presťahovať. V nových priestoroch vybudovali okrem výrobnej časti aj malý obchodík. Dodnes sa držia pravidla, že najlepšou reklamou je osobná skúsenosť zákazníka. Dnes majú v ponuke 50 rôznych kytíc a doplnkov ako ovocie v čokoláde, ručne robené čokolády, trvanlivé bonboniéry, nanuky z ovocia spestrené belgickou čokoládou, aj vlastné džemy. V kamennej predajni ponúkajú aj lízatká z ovocia v čokoláde, smoo-thies a ovocné šaláty.

Bonusy pre verných klientov

Klientela je v Jankinom biznise rôzna. Či už sú to firmy, ktoré si objednajú Chutné kytice na slávnostné príležitosti, alebo chce niekto obdariť svojho blízkeho, spravidla ich klienti vyhľadávajú originalitu. Niektorí sa vracajú pravidelne, iní len na špeciálne príležitosti. Dlhodobými klientmi bývajú aj firmy, ktoré majú predplatený paušál. Pre týchto zákazníkov je jednoduchšie zaplatiť väčšiu faktúru, ako mať desiatky drobných faktúr počas celého roka. Janka má zase istotu stáleho odberu, preto im dáva aj zvýhodnené ceny.

Dôležité je byť stále na očiach a klientom sa pripomínať. „Ak nás už zákazníci na prezentačných akciách poznajú, vtedy vieme, že sme urobili dobrú reklamu,“ hovorí Janka spokojne. Vo firme majú aj zákaznícky servis, kde sa môžu klienti informovať o stave svojej objednávky, prípadne požiadať o asistenciu pri výbere.

Rozdelenie úloh v tíme

Prvých brigádnikov začali Bednárovci najímať počas populárnych sviatkov. Viac šikovných rúk urýchlilo výrobu a majitelia sa tak mohli venovať najmä manažérskym činnostiam. Dnes majú aranžérky, no vo firme sú stále aktívni aj oni dvaja.

Manžel chodí na nákupy, príležitostne stále doručuje objednávky a stará sa o celý chod firmy. Ak majú nedostatok zamestnancov, Janka nemá problém obliecť si zásteru a pustiť sa do výroby. Navyše, stále je to jej hobby, ktorého sa ešte „neprejedla“. Ten pocit, keď chytí do ruky ovocie a spraví z neho veľmi netradičnú kyticu či bonboniéru, je vraj na nezaplatenie.

Prečítajte si tiež

Kľúčoví zamestnanci sú aj kuriéri, keďže Bednárovcom záleží na tom, aby bol produkt dovezený klientom v poriadku. „Treba chápať, že k prémiovým produktom patrí aj servis na rovnakej úrovni,“ vysvetľuje Janka. Donáškovú službu majú manželia Bednárovci postavenú na vlastných zamestnancoch práve kvôli väčšej flexibilite, priamej kontrole kuriérov, lepšej znalosti produktov a tým pádom aj poskytnutej služby zákazníkom. Je to však údajne nákladnejší model donášky. S partnerskými kuriérmi spolupracujú iba v rámci donášok bonboniér po celom Slovensku.

Článok pokračuje pod reklamou

Konkurencia nehrá férovo

Jana Bednárová čelí v podnikaní jednému problému za druhým. Už dlhé roky bojuje s konkurentmi, ktorí napodobňujú produkty alebo sa snažia použiť ich ochrannú známku. „Chutné kytice sú registrovaná ochranná známka, pod ktorou nikto iný nesmie ponúkať takéto výrobky,“ vysvetľuje. Napriek tomu Janka stále eviduje nové a nové pokusy o využitie značky Chutné kytice. Patent na ovocné kytice nemajú, keďže nápad pochádza z USA a prakticky sa patentovať ani nedá. „Zostáva nám tešiť sa, že záujem o ovocné kytice na Slovensku narastá,“ konštatuje Janka.

Gastronómia je podľa jej skúseností veľmi náročná oblasť na podnikanie v tom, že zahŕňa veľa podnikateľov, ktorí nepodnikajú čestne – vyplácajú zamestnancov na ruku a používajú rôzne iné praktiky, čím krivia trh. To isté platí pre rôznych drobných výrobcov, ktorí inzerujú v skupinách na Facebooku, a pritom nemajú potrebné povolenia. Zároveň poškodzujú poctivcom, ktorí im následne nie sú schopní konkurovať cenou. Napriek tomu Janka Bednárová radí, že treba podnikať poctivo a dodržiavať stanovené pravidlá.

Podnikanie s rodinou

Janka Bednárová pôsobí ako šťastná žena. Za šesť rokov vybudovali s manželom firmu, ktorá funguje, vie si zarobiť na seba, na zamestnancov a napokon, niečo zostane aj im. Je to vraj stále každodenná drina, ale o tom podľa nej poctivé podnikanie je.

Jana zdôrazňuje, že za najväčší úspech považuje v slovenskom nepriaznivom podnikateľskom prostredí práve to, že firmu udržali aj počas toho, ako sa im narodili ďalšie dve deti. Podnikanie na Slovensku označuje za tak zložité, byrokraticky aj daňovo a odvodovo náročné, že im nezostáva dosť času na rozvojové aktivity.

Nie je o zbohatnutí, ale o tom, že človek je sám sebe pánom a môže rozhodovať o tom, čo, ako a kedy vytvorí. Podnikanie s manželom si pochvaľuje. Navzájom sa dopĺňajú a môžu sa jeden na druhého spoľahnúť. Nevýhodou sú ťažké chvíle, keď nemôže buchnúť dverami a odísť domov. „Pracovné problémy si nesieme domov, čo ovplyvňuje celú našu rodinu.“ Napriek všetkému sa snažia ísť deťom príkladom a učia ich, že peniaze nepadajú z neba. „Naše deti vidia, ako tvrdo musíme pracovať, aby sme zarobili,“ hovorí Janka a dodáva, že im chcú postupne budovať k firme vzťah.

Prečítajte si tiež

Najstaršia deväťročná dcéra si už naaranžovala aj vlastnú kyticu. Do firmy ich vraj často so sebou neberú. „Len by chceli vyjedať čokoládu a to neprospieva ich zdraviu,“ smeje sa Janka a dodáva, že ich učí radšej na ovocie, ktoré im chutí. Jahôd sú vraj už ale občas prejedení všetci.

Do školy a škôlky vozí deti ona, ale niekedy si to s manželom vystriedajú, nech si ich trošku užije aj on. Janke síce občas chýbajú rodinné víkendy, ktoré oni ako rodina takmer vôbec nepoznajú, inak sa ale nesťažuje. „Ešte keby manžel na dovolenke toľko nepracoval a užíval si oddych s rodinou, bolo by to ideálne,“ dodáva na záver.

Jankine osobné lekcie

  • Môžete mať akýkoľvek marketing, keď nemáte dobrý produkt, z dlhodobého hľadiska neuspejete.
  • Nesústreďte sa len na tie úlohy, ktoré sú vám príjemné, ale spravte si systém a určite si priority.
  • Niekedy bude podnikanie ťažšie, ako ste predpokladali.
  • Treba stále veriť, že to za to stojí.
  • Niektoré aktivity vám zaberú veľa času a možno budú aj stratové, ale prinesú vám cenné skúsenosti alebo zákazníkov, ktorí sa stanú ambasádormi vašej značky.
  • Buďte vnímaví a majte vždy v sebe pokoru.
  • Musíte sa prekonávať a život vám to vráti.
  • Podnikanie je len pre odvážnych a takých, ktorí sú psychicky aj fyzicky odolní.
  • Ak máte ekonomické vzdelanie, je to plus.
  • Keď sa človek firme venuje poriadne, svojich zákazníkov si nájde.
  • Nápad je dôležitý, ale dôležitejšia je jeho realizácia. Vyberte si to, čo vás baví, tak bude práca zábavou a výsledky sa dostavia.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky