Kouč Dalibor Bednařík: Koučing nedáva rady do života, ale pomôže nájsť odpovede v sebe samom

Jeden z popredných slovenských koučov Dalibor Bednařík vysvetľuje, prečo je koučing pre podnikateľov dôležitý a čo od neho očakávať.

Dalibor Bednařík sa profesionálne venuje koučingu už 15 rokov. V roku 2011 získal medzinárodný certifikát ICF (International Coach Federation) a odvtedy sa venuje aj výcviku koučov. Je autorom rozvojových programov pre manažérov a spolupracuje s mnohými nadnárodnými aj tuzemskými spoločnosťami na Slovensku a v Českej republike.

V rozhovore sa dozviete:

Ako ste sa dostali ku koučingu, aký je váš príbeh?

Najprv som začal študovať na fakulte matematiky a fyziky, no uvedomil som si, že ma zaujíma niečo iné. Po dvoch rokoch som odišiel na psychológiu, ktorú som aj vyštudoval. Počas štúdia som vedel, že sa chcem zamerať na poradenskú psychológiu, preto som išiel aj do psychoterapeutického výcviku. Po dokončení školy som pracoval na civilnej službe dva roky s drogovo závislými a potom som nastúpil do konzultačnej firmy, kde boli hlavnými klientmi manažéri. Mal som na starosti individuálnu diagnostiku, robil som audit manažérskeho potenciálu slovenským aj českým firmám.

Pri tom sa zrodila myšlienka koučingu?

Počas mojej práce som zistil, že ľuďom padne vhod, keď im niekto povie, čo sú ich silné stránky a naopak, v čom by sa mali rozvíjať. Chcel som s nimi systematicky pracovať, ale vo firme sa robila len auditová fáza. V Prahe v roku 2005 som však dostal ponuku na systematický koučingový rozvoj od šéfa spoločnosti, ktorá mala sedem divízií. Potešil som sa a ponuku prijal. Otvorila sa mi cesta k poradenskej psychológii, ktorú som chcel robiť od vysokoškolských čias. Cez systematický individuálny koučing.

Bol v tom období o koučing záujem? Aké bolo vôbec povedomie o tomto nástroji rozvoja?

V Prahe som bol v 2003 kolegami oslovený pri zakladaní Českej asociácie koučov, aby som bol v skupine zakladajúcich členov. V 2005 roku založili kolegyne Slovenskú asociáciu koučov a tiež sa stal aktívnym členom od začiatku. A potom kolegovia založili pobočku najväčšej svetovej federácie koučov International Coach Federationv (ICF), kde som bol v jej vedení od 2009 do 2014 a venoval som sa najmä tomu, aby sa na Slovensku mohli ľudia medzinárodne certifikovať v rodnom jazyku a aby komunita koučov rástla a sa stretávala.

Čiže rokmi sa začala komunita koučov spájať?

Áno. Skupinová starostlivosť o manažérov bola na trhu bežná. Ale individuálne rozvojové programy, individuálny koučing pre top manažérov sa vyvíjal postupne - individuálna starostlivosť sa ukázala ako prirodzená a potrebná cesta, ktorá je napríklad v športe úplne bežná. Pre mňa to bolo skvelé, pretože sa mi otvorila cesta k niečomu, o čom som vždy sníval.

Mnohí dodnes nevedia, čo si majú pod koučingom predstaviť. Niektorí si myslia, že ide o predražené „klábosenie“ pri káve. Ako by ste ho charakterizovali vy? Čo je koučing ako nástroj, ktorý podnikateľ môže využiť? 

Koučing je umenie užitočnej otázky. Všetci poznáme tenistu Novaka Djokoviča. Marián Vajda je jeho kouč. Nevie poradiť Djokovičovi, ako hrať lepší tenis, lebo Vajda nevie hrať tak dobre. Ako teda môže byť Vajda, ktorý nevie hrať tenis ani zďaleka ako Djokovič, užitočný pre vrcholového športovca?  V asi celej športovej sfére je to tak, že vrcholoví kouči neovládajú danú disciplínu tak dobre, ako ich zverejní. Ale kouč ovláda niečo, čo je veľmi užitočné – kladie užitočné otázky. To znamená, že človeku vďaka určitému typu otázok pomáha, aby sa pozrel na danú tému z iného uhla a uvidel tak iné odpovede.

Prečítajte si tiež

Koučing pomáha ľuďom, aby si našli vlastné odpovede. A to je rozdiel oproti expertnému poradenstvu, kde je úlohou dobre poradiť. Ľudia si za kvalitný koučing zaplatia, lebo podnikateľ je často na vrcholovej úrovni sám. Robí kľúčové rozhodnutia, nemôže ich prebrať doma so ženou, s kamarátmi v krčme, s akcionármi ani s podriadenými. Je sám pod veľkým tlakom. Kouč je pre neho sparing partner, s ktorým môže tieto veci prebrať. A to je veľmi užitočné.

A ako sa správne pýtať? Čo je to správne sa pýtať?

Dôležitejšie kritérium ako správne sa pýtať, je pýtať sa užitočne. Neexistujú takzvané správne otázky. Existujú len otázky určitého typu, či spôsob zaujímania sa o človeka, aby si na základe nich vedel urobiť v niektorých veciach jasno, poriadok a pozrieť sa na ne odlišným spôsobom. Zrazu sa zastaví v behu. To je presne ako preventívny servis auta. Zastaví sa, urobí servis a ide ďalej. Pozrie sa do mapy, zhodnotí svoj život, rozhodne sa ktorým smerom treba ísť a beží ďalej. Je to spôsob psychohygieny, sebareflexie a nakoniec aj spôsob vyriešenia vecí, ktoré mu bežia v hlave.

Predpokladám, že koučing nemôže byť univerzálny, tiež má rôzne druhy.

Univerzálny koučing je ako univerzálny prací prášok. Perie univerzálne. Teda štandardne. Univerzálny prístup nie je vhodný pre top úroveň manažmentu.

Môžeme ho teda deliť na biznis a na osobný?

Najhlavnejšie rozdelenie je biznis a life. V korporátnom svete ide o biznis koučing a potom je koučing pre súkromné osoby k ich témam zo života, čo je life koučing. Psychoterapia historicky znamená liečiť chorobu slovom, aby sa človek dostal z choroby a aby bol zdravý. Cieľom koučingu je pomáhať ľuďom, ktorí síce sú zdraví, no majú prirodzené ťažkosti, ktoré chcú riešiť. Chcú si urobiť jasno, kam smerovať do budúcnosti a akým spôsobom, keďže možností je veľa.

Aké otázky alebo situácie v biznise podnikatelia riešia pomocou koučingu?

Riešia tri základné veci. Principiálne samých seba - stres, pracovno-súkromnú záťaž a ako to skĺbiť všetko dokopy. Potom ide o témy, ktoré sa týkajú ľudí, s ktorými spolupracujú - či už ide o podriadených, zákazníkov, klientov. Riešia ako komunikovať s ľuďmi na druhej strane. V neposlednom rade riešia spôsob, ako docieliť to, čo chcú. Ako viesť ľudí. Čiže tri základné aspekty - sebareflexia, lepšie vnímanie druhých ľudí a potom spôsob realizácie svojich cieľov.

Ak si podnikateľ uvedomí, že potrebuje takúto formu rozvoja, ako má postupovať? Ako nájsť kouča, ktorý mu bude sedieť?

To je veľmi podobné ako keď si človek ide kúpiť auto. Sadne si do viacerých. Alebo keď si ide kúpiť oblečenie. Skúša si, čo mu padne. Keď je možnosť výberu, je dôležité nájsť si, čo človeku pasuje. Hľadá, až kým nenájde. A keď nájde a zistí, že toto je štýl, ktorý je pre neho veľmi užitočný, má záujem aj pokračovať.

Takže môže sa stretnúť aj so štyrmi rôznymi koučmi a nakoniec sa stotožniť až s piatym?

Môže. Obyčajne na to nepotrebuje štyroch alebo piatich. Zvyčajne, keď je to krátkodobých päť alebo desať sedení, má možnosť vybrať si vo firme troch koučov. S každým z nich si sadne na úvodné zoznámenie sa a jedného si nakoniec vyberie.

Na základe akých parametrov by mal podnikateľ vyberať kouča? Je dôležité, aké má vzdelanie alebo ide skôr o prax?

Ak sa v tom podnikateľ nevyzná, je dobré fungovať na referenciách. Pomoc môže nájsť aj u nezávislých asociáciách. Na Slovensku sú dve. SAKO - Slovenská asociácia koučov a ICF - pobočka najväčšej svetovej koučingovej federácie na Slovensku. Tam nájde register koučov. Nie sú to samozvaní kouči, ale odborníci certifikovaní americkou federáciou. To znamená, že spĺňajú určitý štandard. Je dobre, ak je kouč certifikovaný, má referencie, prax a potom je dobré sa pozrieť aj na jeho vzdelanie.

Predpokladám, že niekedy je dobré si vyberať aj podľa zamerania. Ak moja firma prechádza generačnou výmenou, tak by som mala hľadať odborníka, ktorý s takouto situáciou už má skúsenosti.

Určite je užitočné vybrať si kouča, ktorý má prax. Jedným dychom však dodám, že aj kouči musia niekde nabrať skúsenosti. Nie je to tak, že keď má niekto kratšiu prax, je automaticky horší. Môže mať napríklad dlhšie manažérske skúsenosti a táto kombinácia je pre mnohých klientov výhodná. Je to koučing, mentoring aj poradenstvo v jednom. Tá kombinácia má zmysel.

Študovali ste psychológiu. Má byť kouč zároveň aj psychológom?

Rozlíšme psychológa na základe vzdelanie a z pohľadu, že ho zaujíma človek. Aj babička zo Zázrivej, ktorá nemá dokončenú ani základnú školu, môže o živote vedieť neskutočne veľa. Rozlíšme vedomosti a múdrosť. Ak má kouč oboje, je to dobrá kombinácia. Nesúhlasím s tým, že ak niekto absolvuje psychológiu, je to automaticky výhoda. No výhodou je hlbšie vzdelanie v oblasti psychológie, napríklad psychoterapeutický výcvik, kde človek na sebe prežije množstvo vecí, ktoré následne stretne u klientov.

Ako teda odlíšiť dobrého kouča od zlého?

Asi najdôležitejším kritériom je miera úžitku. Keď vie človek na konci sedenia povedať, či to bolo pre neho užitočné. Kouč, ktorý dáva prevažne rady, nerobí koučing. Koučingu má človeku pomôcť nájsť vlastné odpovede. A klient bude prekvapený, na čo všetko prišiel sám vďaka koučovi.

Rozoberme si priebeh sedenia a celkovo koučingu. Čo by mal od sedení podnikateľ očakávať?

Dohodneme sa na sérii sedení, dajme tomu desať po hodine alebo hodine a pol. Podnikateľ musí vedieť, čo chce mať na konci ako výstup. A na tých témach pracujeme. Na začiatku každého sedenia si vždy povieme, čo je pre dnešné sedenie téma a čo sa očakáva ako výstup. Každé sedenie má parciálny cieľ. Výstupom z každého sedenia je užitočná implementácia, ktorú si človek odnesie.

Prečítajte si tiež

Cieľom nie je len pocit, že mal som dobré sedenie, ale aj miera implementácie. Medzi sedeniami človek skúša do praxe zaviesť veci, ktoré si uvedomil. A na začiatku každého sedenia sa opýtam, čo bolo medzi sedeniami, ako sa mu darilo a na čo sa sústredíme dnes.

Článok pokračuje pod reklamou

Hovorili ste o desiatich sedeniach, ale môže byť ich počet variabilný?

Môže to byť päť, desať, dvanásť sedení. Môže byť aj jedno.

A jedno stačí?

Záleží podľa toho, aká je téma. Ale sú témy, ktoré si vyžadujú sériu sedení. Väčšinou vtedy, keď chce človek niečo vyriešiť a zmeniť. Keď sa učíte hrať na klavír, tiež to nejde hneď, učíte sa to roky. Každú vec, ktorú chce človek robiť na istej úrovni, musí robiť systematicky.

Čo je obsahom sedenia? Je to len o konverzácii?

Na začiatku sa vás opýtam, aká je téma, aký je cieľ a s čím chcete odísť. Hlavná časť sedenia je o otázkach, ktoré smerujú k vašim zdrojom, riešeniam. Používajú sa iné prístupy, napríklad analytický prístup hľadá nejaký problém a ten sa snaží odstrániť. V koučingu hľadáme spôsoby, ktoré sa vám osvedčili v iných oblastiach a tie mechanizmy sa snažíme preniesť na súčasný problém.

Dôležitá časť je aj to, že pomáhame človeku, aby sa na tému pozrel z iného pohľadu. Iný uhol spôsobí, že človek zrazu vidí veci, ktoré doteraz nevidel. A ja sa následne opýtam, čo z toho vyplýva. Klient sa snaží na to prísť sám. Vyplýva z toho toto a takéto sú možnosti. Následne si povieme, čo kedy skúsiť a čo treba urobiť. Človek si teda musí zadať tému, uvedomiť si, aké má možnosti a potom ako ich dostať do reality.

Čo teda môže podnikateľ od sedení čakať? Že si na začiatku stanoví cieľ a po sedeniach ho vie aj splniť?

Veľakrát počas cesty k cieľu si podnikateľ uvedomí, že to, čo si myslel, že je príčina, sú len dôsledky. A potom sa ciele preformulujú alebo sa aj zmenia. Zmení sa pohľad človeka na realitu. Je to ako keď človek zastaví a pozrie do mapy. To je koučingové sedenie. Pozrie sa na cesty a zhodnotí, či ide správne. Žiadna porucha ani choroba. Je to len čas na sebareflexiu - pozrieť sa na to, čo a ako robí a ísť ďalej.

Čo by na druhej strane nemal od koučingu očakávať?

Nemá očakávať, že veci, ktoré sú v živote na jeho zodpovednosti, urobí za neho niekto iný. Nemá očakávať, že kouč mu dá návody, rady. Akoby lieky, že niečo sa opraví samo. Zaručené je, že dobrý kouč pomôže podnikateľovi uvidieť možnosti, ktoré dovtedy nevidel. A odhaliť cesty, ktoré k nim vedú. Či sa podnikateľ rozhodne tadiaľ ísť, je už na jeho zodpovednosti. Kouč je užitočný vtedy, ak podnikateľovi odokryl ďalšie možnosti a voľby, ktoré má.

Na koučing si podnikateľ musí nájsť čas, ale stojí ho to aj peniaze. Ako sa pohybuje cena za jedno sedenie?

Je to rôznorodé.

Od čoho to závisí?

Závisí od branže aj od pozície klienta vo firme. Čím vyššia úroveň, tým je koučing drahší, lebo ide o náročnejšiu činnosť a aj očakávania sú vyššie, teda aby sedenia priniesli väčší efekt. Mentálna náročnosť na kouča prirodzene rastie s náročnosťou pozície. Je to približne od 150 eur za hodinu a vyššie.

Rozdiel je aj v tom, či prichádza kouč za klientom alebo naopak. Ja napríklad vždy idem za klientmi. Takže okrem hodiny, ktorú strávim s nimi, sa vždy ráta aj čas strávený cestou tam a späť. A k tomu potrebujem aj auto, počítač, telefón, byť nejak oblečený. To sú tiež ďalšie náklady, ktoré sa započítavajú do sadzieb.

Prečítajte si tiež

Pomoc vo forme koučingu slúži aj na to, aby priniesla s implementovanými zlepšeniami ekonomický zisk. Aj keď dominante cieľom koučingu nie je to. Cieľom je pomôcť človeku, aby v zdraví a kvalitne žil v prostredí, v ktorom sa dobrovoľne rozhodol pôsobiť. Koučing je pre podnikateľov je starostlivosť o seba a rozvoj.

Prečo by si mal podnikateľ nájsť čas na koučing?

To je ako keď niekto rúbe strom a nenabrúsi si sekeru, lebo povie, že nemá čas. Alebo ide s autom po diaľnici a nezastaví na benzinke, lebo nemám čas. Proste treba zastaviť. Na to má auto okrem plynu aj brzdu, aby sme ju používali.

Absolútne platí, že koučing je služba pomáhajúca ľuďom, ktorí majú veľkú záťaž, aby sa zastavili a mali čas len pre seba. To je veľmi dôležité. Ak nebudú mať čas pre seba, ohrozujú svoje zdravie. Nielen fyzicky, ale aj mentálne. Strácajú nadhľad nad tým, čo robia. Dôležitosť koučingu je v tom, aby ľudia mali nadhľad. Aby videli z výšky, čo a ako sa deje a či to je tak, ako chcú.

Robíte kouča už vyše 15 rokov. Ktorý prípad vo vás zanechal hlboký dojem alebo vás posunul vo vašej kariére diametrálne vpred?

Keby koučing nebol pre mňa obojstranne zaujímavým procesom, tak ho nemôžem robiť. Mnohí ľudia sú tak zaujímaví a je veľmi obohacujúce, ak môžem byť na chvíľu súčasťou ich života. Rozprávajú mi kam smerujú a ako riešia veci, ktoré si ľudia bežne medzi sebou nepovedia. Každé sedenie je vzájomná inšpirácia. Hlavným cieľom je, aby objavovanie bolo zaujímavé pre koučovaného.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?

Vonkajšie žalúzie možno pred kúpou naživo vyskúšať vďaka inovatívnym predajniam

Žilinská firma s tieniacou technikou Profirol ukazuje inovatívnosť aj v predajniach. V čom sa odlišujú od konkurencie a čo ich zaskočilo pri otváraní nových pobočiek?

Starostlivosť o zákazníka u lídra na trhu s vonkajšími žalúziami

Pozitívne recenzie privádzajú do firmy Profirol s tieniacou technikou viac ako polovicu nových zákazníkov. Ako docieliť zákaznícku spokojnosť?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky