Niektorých lídrov kríza paralyzuje, iní urobia hneď prvé dni rozhodnutia, na ktoré treba mať odvahu. Čo odlišuje tých najlepších lídrov od priemeru?
Skutočné kvality lídra sa prejavia až vtedy, keď firma, na čele ktorej stojí, prechádza veľkou krízou. Toto vo všeobecnosti platí, až na jednu výnimku. Ak stojíte na čele vlastnej firmy, ktorú úplne ochromila prebiehajúca karanténa obyvateľstva a vládne opatrenia, neznamená to automaticky, že ste zlý líder alebo líderka. A na to by ste mali pamätať, nezávisle na to, aké ťažké rozhodnutia budete musieť v nasledujúcom období urobiť.
Vďaka prebiehajúcej kríze spôsobenej koronavírusom, musia snáď všetky firmy a organizácie po celom svete čeliť nevídaným výzvam. Niektoré firmy sa tešia masívnym tržbám, iní majitelia firiem už ohlasujú bankroty. A ešte mnohí budú, a nie vždy svojou vinou.
Svetový líder Bill Gates krízu predpovedal už v roku 2015
Bill Gates vo svojej TED prednáške v roku 2015 predpovedal dôsledky epidemickej katastrofy, ktorej ľudstvo aktuálne čelí. V jeho 9-minútovom prejave nájdeme všetko podstatné:
- čo nás naučila pandémia vírusu eboly v západnej Afrike (2013 – 2016),
- ako by sa Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) a štáty mali pripraviť na ďalší vírus (zdravotnícky, logisticky, finančne aj organizačne),
- čo sa môže stať, ak to neurobíme,
- výzvu kompetentným, aby túto hrozbu brali vážne a konali.
Napriek tomu, že s touto témou prišiel tak významný líder ako Bill Gates, nepredpokladám, že existuje na svete veľa podnikateľov, ktorí na ňu zareagovali. Napríklad, že by si práve kvôli jeho TED prednáške založili po roku 2015 donáškový biznis s jedlom, alebo začali vyrábať dezinfekčné či ochranné prostriedky, ktoré dnes idú na dračku.
Lídri dnes hrajú o čas, každý deň sa počíta
Podnikatelia a korporátni lídri na vzniknutú situáciu reagujú rôzne. Niektorí urobili ťažké alebo riskantné rozhodnutia už prvý týždeň, iní zatiaľ vyčkávajú a dôkladne sledujú, čo robia ostatní. Veľké konzultačné spoločnosti a ekonomické médiá po celom svete sa pretekajú v počte odporúčaní, čo by mali lídri pri svojich rozhodnutiach aktuálne zvažovať. Ako premýšľať a následne konať. Keď si zadáte do Google vyhľadávača vzorec „leadership + covid-19“, Google vám ponúkne viac ako 2 miliardy (čítate správne, aj mňa to prekvapilo) výsledkov. Takže informácií, otázok a odporúčaní je v online svete už viac, ako môžete do konca svojho života prečítať. Ako si teda vybrať tie relevantné odporúčania pre vašu firmu? Pretože, vo svete, kde hráte o čas, nie je priestor na chybné rozhodnutia.
Univerzálne rady podnikateľom teraz nepomáhajú
Myslím si, že dnes je všeobecne veľmi ťažké podnikateľovi dávať zaručené rady. Ak robím s obmedzeným množstvom informácií, nepoznám situáciu firmy do najmenších detailov, osobné zručnosti jej majiteľa alebo riaditeľa, a to, čím si v živote (ne)prešiel, univerzálne rady nefungujú. Denne dostávam od svojich klientov alebo priateľov podnikateľov otázky: Mám sa predzásobiť materiálom, aby som mal z čoho potom vyrábať? Mám najať nového človeka, ako som pôvodne plánovala? Mám zákazníkom už začať ponúkať zľavy, na svoje tovary, čo mám na sklade, alebo ešte počkať? Mám už začať dávať výpovede?
Rovnaké rozhodnutia – napríklad predzásobiť sa - môže jednu firmu zachrániť, ale inú úplne položiť. Počas krízového obdobia, väčšina schopných podnikateľov potrebuje skôr seniorského biznis partnera, ktorý má na vlastnej koži odžité podobné krízové situácie, ale zároveň si vie ustriehnuť svoj jazyk. A svoje ego. Niekoho, s kým si prejdú svoje uvažovanie alebo rozhodnutia, ktoré plánujú urobiť. Niekoho, kto kladie radšej inteligentné otázky, ako rozdáva rady. Niekoho, kto nie je emočne involvovaný a pozerá sa na firmu nezávisle, a nie ako člen rodiny alebo investor.
Svojich klientov sa v tieto dni, namiesto rozdávania rád, veľa pýtam a koučujem. Aj preto, lebo verím, že sami najlepšie vedia, čo teraz (ne)robiť, len potrebujú získať odstup, pozrieť sa na vec aj z iného uhla a občas povzbudiť. Proste vedieť, že na svoje podnikanie nie sú sami, a že to môžu zvládnuť.
Strategicky orientovaní lídri sú najviac životaschopní
Pred niekoľkými dňami môj mentor Todd Herman (podnikateľ a kanadský výkonnostný kouč) zverejnil veľmi zaujímavý krátky prieskum. V podstate si počas niekoľkých dní obtelefonoval 29 riaditeľov firiem a všetkých sa pýtal rovnaké otázky. Jeho respondenti vedú firmy so značnými ročnými tržbami od 2 mil. USD až po 511 mil. USD. Tieto rozhovory si nahral, dal urobiť prepis a následne analýzu slov, ktoré jednotliví CEO používajú.
To, ako sa vyjadrujete, naznačuje veľa o tom, kým ste. Existujú štúdie ktoré hovoria o tom, že ľudia s výnimočnými výsledkami vo svete biznisu a športu sa vyjadrujú inak, ako tí, ktorí dosahujú priemerné výsledky. Samozrejme vaše vyjadrovania nie je jediný faktor úspechu, ale je relevantný. Todd na základe tejto analýzy rozdelil všetkých 29 lídrov do troch skupín:
1. Strachom ovládaní lídri
Táto skupina bola najviac emotívna, najviac ustráchaná a aktuálne najviac zavalená prácou. Zároveň z prepisu vyplynulo, že títo lídri (v porovnaní so strategicky orientovanými lídrami):
- konzumujú aktuálne 5x viac médiá,
- používajú 11x viac slová ako „vláda“ alebo „Trump“,
- používajú 7x viac slovo „koronavírus/covid-19“,
- používajú 6 x viac slovo „cítim“,
- používajú o 13x viac slová typu „boj“, „strach“, „ťažké“, „náročné“ v kontexte prejavujúcom skôr obavy, nie stratégiu.
2. Ešte nezorientovaní lídri
Táto skupina ešte nevie, ako na krízu zareaguje a čo budú robiť. Vyčkávajú, čo bude a sledujú ostatných. Zároveň vykazujú nasledovné štatistiky (v porovnaní so strategicky orientovanými lídrami):
- konzumujú aktuálne 3,5x viac médiá,
- používajú 8x viac slovo „plán“ (alebo podobné) v negatívnom kontexte (ako niečo čo je nevyhnutné urobiť),
- používajú 3x viac slovo „hystéria“ ,
- používajú 6 x viac slovo „dovolenka/oddýchnuť si“ ako reakciu na to, ako aktuálne trávia čas.
3. Strategicky orientovaní lídri
Táto skupina lídrov berie situáciu takú aká je a adaptuje sa na ňu. Sústredí sa aj naďalej na rast a príležitosti. Zároveň, v porovnaní s ostatnými dvoma skupinami, táto skupina vykazuje nasledovné štatistiky:
- pravdepodobnosť, že vedia o krízovom manažmente na Taiwane je 3x väčšia,
- pravdepodobnosť, že prispôsobujú svoje produkty/služby je 9x väčšia,
- pravdepodobnosť, že už robili personálne zmeny vo svojich tímoch je 4x väčšia,
- používajú slovo ako „akcia“ alebo „príležitosť“ 6x viac ako ostatné skupiny,
- používajú slovo „nakupovať“ 8x častejšie ako ostatné skupiny (kupovať iné biznisy, reklamu/marketing, ľudské zdroje - talenty)
- pravdepodobnosť, že už hovorili s inými CEOs o svojich plánoch rásť, o udržateľnosti a nových príležitostiach je 4x väčšia.
Napriek tomu, že Todov prieskum nebol robený na reprezentatívnej vzorke a išlo o riaditeľov firiem z jeho networku (pracovného alebo osobného), výsledky sú veľmi praktické a pomáhajú mi zorientovať sa. Do ktorej kategórie patríte dnes vy? Do ktorej patria kľúčoví klienti? Ako rozmýšľajú vaši kľúčoví obchodní partneri alebo dodávatelia?
Pozorujte a pozorne počúvajte ľudí, s ktorými sa v tieto dni stretávate alebo radíte. Snažte sa obklopiť ľuďmi, ktorí vidia v zmenenej situácii skôr príležitosti, ako problémy.
Podnikateľmi, ktorí hľadajú riešenia a nie výhovorky.
Možno budete musieť nejakých ľudí prepustiť.
Možno budete musieť položiť firmu, ktorú ste roky budovali, ale nie preto, že ste zlý líder.
Situáciu, ktorej dnes všetci spoločne čelíme (skoro) nikto na Slovensku nepredpokladal.
Asi to bude chvíľu bolieť.
Ale ak ste zistili, že patríte ku strategicky zmýšľajúcim lídrom a podobnými sa aj obklopujete, čoskoro sa opäť postavíte na nohy.
Nepochybujte o sebe.