Okrem výrobných a priestorových nákladov rastúcej firme najviac dajú zabrať zamestnanci.
Podnikateľa len máločo môže potešiť viac, ako rozvíjajúci sa biznis a prosperujúca firma. Expanzia spoločnosti však na seba nabaľuje mnoho vedľajších premenných, s ktorými musí podnikateľ počítať. Viac zamestnancov si vyžaduje sofistikovanejšie riadenie, dopyt zasa nové výrobné haly či pobočky. Ako efektívne absolvovať všetky zmeny súvisiace s rozvojom biznisu poradili počasGlobálneho týždňa podnikania svojrázny Artur Gevorkyan, ktorý je jedným z najväčších zamestnávateľov v banskobystrickom regióne a Tomáš Török zo vzdelávacej inštitúcie s 12-ročnou tradíciou.
1. Sila firmy spočíva v sile jej ľudí
Keď počet zamestnancov prekročí desiatku, dej firemného príbehu sa zrazu uberá celkom iným smerom. „Stále však platí jediné – vyberajte si len kvalitných alebo dokonca až prekvalifikovaných zamestnancov. Rastúca firma takýchto zamestnancov vždy využije, a to v akejkoľvek fáze rastu,“ radí Tomáš Török zo vzdelávacej spoločnosti EMPIRE THE KNOW-HOW INSTITUTE. Tiež podnikateľovi odporúča začať od seba, od svojej osobnosti a položiť si otázku, v čom má navrch. „Potom je dobré hľadať k sebe kompatibilných kolegov, s ktorými keď majiteľ firmy spojí sily, uľahčí jej rast. Úspešná spoločnosť stojí na tom, ako úspešne máte nastavené procesy. Uľahčite si prácu a vytvárajte spojenectvá. Doplňte sa o tých ľudí, ktorých potrebujete. Ak ste živelný a extrovertný a vyhovujete profilu obchodníka, budete k sebe potrebovať dobrého finančníka a možno tiež analytika,“ radí ďalej ako zhodnotiť rastúcu spoločnosť. Pri výbere ďalších zamestnancov odporúča postupovať pocitovo a svoje dojmy si overiť následným testovaním.
2. Odmeňujte férovo
Podľa Artura Gevorkyana, ktorý v súčasnosti zamestnáva približne dve stovky ľudí, má väčšiu váhu férové odmeňovanie zamestnancov ako samotná výška ich mzdy. „Odmeňujte férovo. Ľudia sú veľmi citliví ani nie na to, koľko sami zarobia, ale na to, koľko zarobí ich kolega. Ustrážte si odmeňovanie zamestnancov tak, aby bolo férové aj v ich ponímaní,“ navrhuje nájsť si na odmeňovanie presný vzorec, ktorý má byť akousi zárukou spravodlivého a vyrovnaného odmeňovania podľa jednotlivých pozícií. Pretože spokojný zamestnanec je predpokladom rastúcej spoločnosti.
3. Odhaľte talent svojich zamestnancov
Mnoho pracovníkov vyrastie spolu s vašou firmou a vy im chcete dať možnosť rásť naďalej. „Lenže z dobrého robotníka nie vždy je dobrý majster, z dobrého majstra nie vždy je dobrý vedúci výroby a z vedúceho výroby zasa riaditeľ. Niektorí z nich jednoducho narazia na svoj strop a obaja sa budete trápiť. Preto keď zistíte, na čo má daný zamestnanec talent a v čom je dobrý, umožnite mu rozvíjať sa práve v tom,“ myslí si Gevorkyan. „Každý človek má svoju pracovnú potravu, ktorá má preňho šťavu. Keď ho práca baví a robí ju rád, to je najlepšia vnútorná motivácia,“ upozorňuje na potrebu spokojnosti so svojou pracovnou pozícii Török. Obaja podnikatelia sa pritom zhodujú na tom, že meniť funkcie ľudí a umožňovať zamestnancom kariérny rast zmenou pracovnej pozície treba citlivo s ohľadom na to, aká náplň práce im osobnostne vyhovuje a v čom sú naozaj dobrí. „Málo ľudí je však dnes vyzretých a vedia o sebe povedať, v čom spočíva ich talent. Ak máte napr. výborného analytika, nie vždy z neho môže byť skvelý tímlíder analytikov. A hoci by ste ho napr. radi povýšili, ak nemá sklony viesť ostatných, nerobte to. V tomto prípade mu umožnite rasť do šírky, nie do výšky. Rozšírte mu náplň práce v tom, v čom je doma. Jeho pozícia musí korešpondovať s jeho talentom, motivácia potom príde sama,“ vysvetľuje Török a kariérny rast označuje v tomto prípade za spoločenský mýtus.
4. Predchádzajte konfliktom
Konflikty na pracovisku idú na účet podnikateľa a často tiež na úkor práce, pozitívnej pracovnej klímy, výkonu a niekedy aj vzťahov so zákazníkom. „Najšikovnejšie je predchádzať konfliktom samotným výberom zamestnancov, aby si osobnostne čo najviac vyhovovali. Prevenciou je aj strategická komunikácia so zamestnancami podľa aktuálnej situácie prostredníctvom tímlídrov . Keď už vznikne konflikt, začnú sa objavovať problémy a podnikateľ často nespí. Treba ho rýchlo eliminovať,“ konštatuje Török.
5. Komunikujte predmetne, stručne a jasne.
Zvyšujúci sa počet ľudí a obchodov si vyžaduje efektívnejšiu komunikáciu. „E-mail má byť stručný – dve, tri vety maximálne. A to tak, aby obsahovali všetko podstatné, odpovede na otázky Kto? Čo? Kedy? Prečo? a ako. Nie je ľahké naučiť sa to, ale keď si na tento systém zamestnanci zvyknú, nebudete sa navzájom okrádať o čas. Ten napokon môžete využiť efektívnejšie. Jednoducho a vecne komunikujúcemu zamestnancovi navyše rozumie ako jeho kolega, tak aj zákazník,“ myslí si Gevorkyan. „Ten, kto problematike rozumie, vie aj zložitú problematiku odkomunikovať jednoducho, aby jej porozumeli všetci zainteresovaní,“ dodáva k téme komunikácie Török.
6. Budujte silné pobočky a tímy
Pri firme so stovkami zamestnancov sa model jedného šéfa, ktorého všetci nasledujú, stáva neefektívnym. „Zadefinujte si presnú, jednoduchú a konkrétnu stratégiu a vedenie presuňte z jednej osoby na svoje pobočky. Samozrejme, vybudovať si tím pobočkových šéfov si vyžaduje svoj čas. Keď sa vám to však podarí a nájdete ľudí, ktorým budete môcť dôverovať, ako šéfa vás to neskutočne odbremení,“ vysvetľuje Tomáš Török, ktorého spoločnosť má okrem centrály v Bratislave dve pobočky v Košiciach a v Prahe a ďalších 60 licenčných centier. Opäť tak pripomína dôležitosť výberu tých správnych a vhodných zamestnancov. „Ak už máte produkt, zvyšok stojí a padá na ľuďoch. Ako v službách, tak aj vo výrobe. Ak ste nepodcenili výber svojich ľudí, prenechajte dôveru, chod a budovanie pobočky na nich. Dohodnite sa na spoločných cieľoch a lídrovi pobočky vyjadrite svoju dôveru a podporu, “ hovorí Tomáš, ktorý sa so svojimi lídrami stretáva raz za mesiac na strategickej porade. Pobočkový model pritom podľa Gevorkyana možno vnímať ako paralelu tímov a ich lídrov, hoci fungujú pod jednou strechou.
7. Chráňte si svoju stratégiu
Firma rastie a jej majiteľ stráca luxus držať všetky podstatné informácie za zamknutými dverami. Viacero vecí musí začať delegovať na iných, a to často nejde bez uvoľnenia dôležitých informácií. „Ak ste naozaj v niečom dobrý a budovaniu firmy ste už veľa obetovali a stále v jej rozvíjaní pokračujete, nemusíte mať strach. Nie je to len o informáciách, je to aj o vašich vkladoch a investíciách. Ak ste si istý, že v tom budete pokračovať aj zajtra, nemusíte sa báť,“ rozpráva Artur Gevorkyan, ktorý obchoduje s Čínou i Indiou. „Určite niektoré veci kopírujú. Kopírujú však to, čo ste sa vy naučili pred tromi rokmi. Úniku informácií nikdy nedokážete celkom zabrániť. Avšak chráňte si svoju stratégiu,“ dodáva ďalej. S chránením know-how súhlasí aj Tomáš Török. „V prvom rade je to o ľuďoch. Ich výbere a ich lojalite, o tom, že ste jedna krvná skupina a nezrádzate. V druhom rade je to o rýchlosti. Ak máte inováciu, musíte byť prvý a najrýchlejší a na trh s ňou vyraziť raketovo, poprípade aj s patentom. Vždy pozerajte omnoho ďalej, ako prezradíte. Kým vás stihne konkurencia skopírovať, v hlave plánujte ďalšiu inováciu, ďalší ťah, ktorý zabezpečí, že budete opäť o krok vpred,“ radí sledovať trendy a pred ich aplikovaním ich overovať ako pocitovo, tak aj prieskumom trhu.
8. V ťažkých časoch pridajte plyn
„Keď sa blíži problém, nebrzdite. Podobne ako keď dostanete šmyk v zákrute, zachráni vás plynový pedál, nie brzda. Vy potrebujete prežiť. A prežiť znamená viac zarobiť, nie viac ušetriť. Pridajte na obrátkach,“ obrazne hovorí Artur Gevorkyan, ktorý pridal plyn aj počas hospodárskej krízy a firmu dokázal udržať na nohách.