Šport a podnikanie mali od nepamäti veľa spoločné. Napríklad hrdinov, ktorí po prekonaní neľahkej cesty a mnohých prekážok dokázali uspieť natoľko, že ich ostatní oslavovali.
Často to boli obyčajní ľudia, od ktorých sa nič neočakávalo, takže mohli jedine prekvapiť. Tak, ako naši slovenskí hokejisti na olympijských hrách v Pchjongčchangu, keď sa im hneď v prvom zápase podarilo famózne zdolať favorizovaných Rusov 3:2.
Značne omladené slovenské mužstvo, ktoré všetci podceňovali uhralo výsledok, ktorý potešil srdcia slovenských fanúšikov. Vrátane toho môjho. A aj keď nie je kouč ako kouč, aj my líderšip koučovia zvykneme každé „meranie síl“ s podnikateľmi hodnotiť, pochváliť jeho hrdinov, rozobrať chyby a snažiť sa z nich poučiť, a nakoniec pripraviť stratégiu na ďalší „zápas“, ako udržať firmu na trhu a úspešne ju rozvíjať.
Vyrastala som v podnikateľskej rodine, kde sa výdavkové a príjmové bločky vypisovali v obývačke pred televízorom, v ktorom neustále bežal nejaký šport, majstrovstvá alebo olympiáda, takže analógia športu a podnikania mi ostala veľmi blízka aj po 20-tich rokoch. A tak som sa spätne na zápas Slovenska s Ruskom pozrela nielen srdcom hokejového fanúšika, ale i cez optiku kouča, ktorý sa pravidelne stretáva s podnikateľmi a ich denno-dennými zápasmi z oblasti vedenia a motivácie ľudí, nedostatku času alebo strategického rozvoja firmy – nakoľko väčšinu pracovného času zožerie bežná prevádzka firmy a záležitosti, čo neustále horia.
Receptom na úspech Slovákov by mohli byť aj tieto tri slová:
1. Tím - Hokej je tímová hra
Napriek hviezdnemu obsadeniu sa nejeden krát v histórii hokeja stalo, že perfektne vyskladané družstvo porazil outsider. Že profesionáli s dlhoročnými skúsenosťami, od ktorých sa očakávalo potiahnuť mužstvo a menej skúsených kolegov zlyhali. Individuálna potreba byť najlepším a vlastné ego potlačili kolektívnu šancu na úspech celého tímu, prípadne národa.
Myšlienky na zamyslenie:
Každá úspešná firma musí mať správne vyskladaný tím. Tím, v ktorom má každý svoje miesto a vie, ako prispieva k celkovému výkonu oddelenia, za čo je zodpovedný a kedy sú na výsledkoch jeho práce závislí ostatní. Tím, kde sa striedajú mladí ľudia so skúsenejšími staršími ročníkmi. Tých prvých potrebujete, lebo rozumejú nových technológiám a neboja sa skúšať nové veci. Bez tých druhých sa nezaobídete, lebo v rozhodujúcich situáciách, keď sú potrebné skúsenosti a chladná hlava, tí mladší zrovna tú hlavu strácajú. A to môže byť pre firmu a vašu peňaženku príliš bolestivé.
O firemnej kultúre ste už iste veľa počuli. Čo možno až tak nepoznáte je, že firemná kultúra za chyby netrestá – každý ich môže občas urobiť a „odsedieť si 2 trestné minúty“. Sme v tom všetci spolu, a práve vďaka takémuto prostrediu sa darí ľudom prinášať nové riešenia a otvorene o problémoch hovoriť. To pre majiteľa firmy znamená, že je minimálne krok pred konkurenciou, a že problémy sa riešia skôr, ako mu prerastú cez hlavu alebo negatívne ovplyvnia cash-flow.
2. Líderšip - Každý hokejový tím má svojho kapitána
Práve od neho sa očakáva napríklad dostať tím spod tlaku, predvídať a čítať hru lepšie ako ostatní, ale najmä prevziať na seba zodpovednosť, keď sa mužstvu nedarí. Aj Slováci už prehrávali s Rusmi 0:2, kým sa nám nakoniec podarilo otočiť zápas a vyhrať 3:2. Neurobiť chybu v kritickom momente a nenechať sa vyprovokovať (a tým oslabiť svoj tím), keď práve o toto sa súper najviac pokúša. A aj takýmto správaním by mal byť kapitán ostatným vzorom a menej skúseným hráčom inšpiráciou. Často krát vidíme „céčko“ na ramene hokejistu, ktorý zrovna nie je najväčšej postavy, ani najrýchlejší korčuliar, a ani nenastrieľal vo svojej kariére najviac gólov. Väčšina hokejových kapitánov je volená do tejto zodpovednej funkcie ostatnými hráčmi, na znak úcty alebo rešpektu k jeho vodcovským schopnostiam alebo výnimočného charakteru hráča. Tím si zvolí, koho budú nasledovať.
Myšlienky na zamyslenie:
V podnikateľskom prostredí je najčastejšie „kapitánom“ práve majiteľ alebo majiteľka firmy. Ľudia si ho nevolia ako hokejisti, aj keď tu môžeme na chvíľu polemizovať, pretože ak sa pre vás rozhodli pracovať – svojím spôsobom si vás dobrovoľne odsúhlasili ako svojho lídra. To ale neznamená, že každá firma má správneho kapitána. Na to, aby ste ju nielen udržali nad vodou, ale dokázali aj naďalej rozširovať je potrebné uvedomiť si nasledovné: a) podnikateľ, ktorý chce aby jeho firma napredovala, musí neustále na sebe pracovať najmä v oblasti vedenia ľudí, b) nie každý odborník alebo špecialista je automaticky líder. Ľudia si ešte príliš často myslia, že to, že som vo firme najlepší technik, stavbár, web dizajnér, obchodník, konzultant, ekonóm, atď. ma predurčuje na najlepšieho šéfa. Spomeňte si, hokejového kapitána omnoho viac ako najrýchlejšie korčule alebo najviac nastrieľaných gólov robí skôr charakter a schopnosť prevziať zodpovednosť za celý tím, keď sa nedarí. Odvaha čeliť konfliktom a hľadať win-win riešenia, rešpekt v očiach spoluhráčov, alebo silné ramená, o ktoré sa môže tím na chvíľu oprieť. Predvídavosť, rozpoznať v človeku talent a tento nenásilne rozvíjať. Nechať strieľať góly ostatným.
3. Výsledky - Hokej sa hrá na góly
Aj keď nejeden hokejový zápas skončil tak, že jedno mužstvo predvádzalo krajší hokej a to druhé si odnieslo z turnaja body, občas i medaily. V športe to tak už chodí. Ale rovnako história pozná aj množstvo prípadov, keď mužstvo tvrdou a systematickou prácou neustále zvyšovalo svoj výkon, až to zaslúžene dotiahlo do víťazného konca.
Dôsledná príprava pred každým zápasom, disciplína a dodržiavanie pravidiel počas turnaja, dostatok spánku, oddýchnutá myseľ, nepodcenenie žiadneho súpera. Ľadový hokej sa hrá vo svete už vyše 100 rokov, nástrojov a techník ako ho hrať dobre a vyhrávať pozná už aj Google neúrekom. Čo sa ale za tých viac ako 100 rokov nezmenilo je, že hokej sa hrá stále na góly. A ten, kto chce vyhrávať, musí ich streliť viac ako súper.
Myšlienky na zamyslenie:
Napriek tomu, že v podnikaní sa výkon firmy dá relatívne rýchlo objektívne vyhodnotiť kedykoľvek v čase, ešte stále veľa podnikateľov vedie firmu na základe subjektívnych pocitov „z dobrej – často krát dávnominulej – hry“. Opierajú sa dobrý pocit z „hry“, namiesto toho, aby si zobrali pravidelne do rúk fakty a čísla.
Chýbajú čísla o výkonnosti, finančné prehľady, budúce prognózy predaja, merné jednotky koľko nám čo trvá, marketingové prieskumy trhu a analýzy ako skrátiť napríklad predajný cyklus a dostať rýchlejšie cash do firmy.
To, čo nevieš odmerať nevieš zlepšiť.
Tržby si prikrášľujeme, mnohé (zbytočné) náklady prehliadame - takto bohužiaľ funguje myseľ človeka. Peter Drucker (zakladateľ moderného manažmentu) povedal počas svojho života aj tieto dve múdre vety: „To, čo nevieš odmerať nevieš zlepšiť.“ a „Líderšip je robiť správne veci v správny čas.“
Ako viete, čo a kedy vo vašej firme zlepšovať, ak vám chýbajú k rozhodovaniu objektívne fakty a čísla?