Ako to (ne)funguje pri rozbiehaní off-line podnikania, v čom je iné a v čom sa podobá biznisu na internete.
S rozmachom mobilných aplikácií a elektronických služieb si svet off-line biznisu stále pevnou rukou drží svoje miesto. Nie každý má chuť púšťať sa do on-line podnikania, preto sa počas Globálneho týždňa podnikania na štyroch slovenských univerzitách hovorilo aj o tom, ako začať a úspešne rozvinúť podnikateľské aktivity mimo virtuálnej reality. Hoci je tento druh biznisu omnoho náročnejší na vstupný kapitál, technológie, riadenie ľudí či kontrolné inštitúcie, má svoje špecifiká, ktoré vedia očariť mnohokrát viac ako virtuálna realita. Tu je 10 právd o tom, ako to v remesle, výrobe či v službách naozaj chodí.
Alfou a omegou úspechu je ľudský kapitál
Natrafiť na tých správnych ľudí, ktorí sú schopní a ochotní svojou prácou prispieť k prosperite firmy, býva náročný proces. „Pre nás ako realitnú kanceláriu nie je ľahké nájsť kvalitných pracovníkov, ktorým sa chce pracovať, majú záujem a chuť a sú schopní preladiť z klasického zamestnaneckého módu trochu iným smerom, keďže mzda nie je fixná, ale závisí od výkonu,“ približuje detaily Mário Glos z realitnej kancelárie MGM. V porovnaní s on-line biznisom sú ľudia v podnikaní v hmotnom svete kľúčovým elementom, keďže zvyčajne na nich stojí produkcia výsledného produktu alebo služby. Často pritom hovoríme o desiatkach alebo stovkách zamestnancov, kým v on-line podnikaní si niekedy podnikateľ vystačí aj s malou skupinou ľudí.
Počítať treba so vstupnými investíciami
Pri rozbehu štandardného on-line podnikania si často vystačíte s investíciou vo forme vášho času, znalostí a zdatného počítača. V off-line podnikaní sa treba pripraviť, že do peňaženky načriete o niečo hlbšie. „Na spustenie výroby potrebujete technológie, stroje a tiež dobre zorganizované procesy,“ myslí si Róbert Kováč zo spoločnosti Falco SK, ktorá je zameraná na výrobu doplnkov ku zbraniam. „Hmotný, ťažký biznis si vyžaduje veľa železa. Keď spravíte chybu a železo zničíte, má cenu šrotu a vaše plánované tržby sú v nedohľadne,“ metaforicky upozorňuje na dopad chýb podnikateľa v off-line sfére Ján Lunter, majiteľ spoločnosti Lunter (v minulosti Alfa Bio), preslávenej aj nedávnym pseudoškandálom okolo cícerovej nátierky.
Strategické investície sa vyplatia
„Ak uvádzate na trh nový produkt, nebojte sa na začiatku zainvestovať a najať si toho najväčšieho odborníka na ten druh marketingu, ktorý potrebujete. Dovoľte mu, aby vám vybudoval štruktúru a fungujúci systém, o ktorý sa vám neskôr dokážu postarať aj lacnejšie marketingové agentúry,“ prezrádza Mário Glos to, aká dôležitá je investícia na začiatku pri nastavovaní dobrého systému. Denná operatíva pre vás potom už nebude (nielen) po finančnej stránke taká náročná.
Priesečník off-line a on-line biznisu
Sociálne médiá sú priesečníkom off-line a on-line biznisu a o propagáciu oboch sa vedia zaslúžiť významnou mierou. Podpísali sa aj o šírenie informácií o cícerovej nátierke ako údajnom zdroji infekcie a takpovediac aj o nápravu škôd vďaka solidarite ich užívateľov. „Čo nás naozaj prekvapilo, bolo viac ako 16 tisíc fotografií s naším výrobkom zverejnených na sociálnych sieťach,“ prezrádza Ján Lunter a ďalej prekvapuje, že sa medzi nimi našla napr. aj fotka horolezcov priamo z MontBlancu, ktorí si cícerku nezabudli pribaliť. Spolupatričnosť preukázali aj známe osobnosti či marketingoví giganti. Aj to je jeden z príkladov, ako môže hmotný výrobok urobiť dieru do on-line sveta. Virtuálny priestor však nemusí sedieť každému druhu off-line biznisu. Majiteľovi firmy Falco SK sa okrem cielených kampaní mimo sociálnych sietí osvedčila predovšetkým účasť na odborných výstavách, virtuálna propagácia až tak veľmi nie.
Dobre funguje namixovaný marketingový koláč
Šikovný marketing v prípade virtuálneho i hmotného biznisu robí divy. Mário Glos z MGM upriamuje pozornosť na menej tradičnú formu propagácie off-line biznisu, tzv. guerilla marketing. „Ide o alternatívny marketing určený pre malé a stredné podniky a často má rovnaký efekt ako drahá kampaň v televízii,“ konštatuje majiteľ žilinskej realitnej kancelárie. Guerilla marketing predstavuje nekonvenčnú kampaň, ktorá s minimálnymi vstupmi dosahuje maximálny efekt vďaka tomu, že ľudia, ale aj médiá o nej radi rozprávajú. „Najúčinnejším je ale marketingový mix, ktorý citlivo, no účinne komunikuje s cieľovou skupinou. Ak po celom meste rozvešiate svoje bilboardy, no nepodporíte ich prostredníctvom ďalšieho kanálu, pravdepodobne ste vyhodili kopec peňazí,“ dovysvetľúva Glos a radí stanoviť si okrem cieľovej skupiny aj ciele samotnej kampane, presne ohraničený termín jej trvania a finančný plán. Po splnení týchto krokov by nemal byť problém vyhodnotiť, do akej miery sa kampaň podarila a naplnila očakávania.
Ťahúňom predaja je vývoj
Vo firme budete spočiatku pravdepodobne zastávať viacero funkcií: od technológa, cez pracovníka marketingu, až po vývojára, obchodníka a riaditeľa. A hoci na začiatku robí vo firme každý všetko, neskôr sa úlohy jednotlivých členov tímu výrazne špecifikujú. „Prvé výrobky často vznikajú takpovediac v domácom hrnci, s ďalšími už svojimi pripomienkami pomôžu zákazníci. Vám sa tak prirodzene rozrastie marketingové oddelenie, výroba, ale aj ďalšie oddelenia,“ rozpráva Ján Lunter a odporúča spoluprácu s neziskovým sektorom. „Keď sa vám podarí nájsť neziskové organizácie, ktoré sú stotožnené s vaším zámerom a podnikateľskou misiou, mohlo by vám to veľmi pomôcť. My sme vďaka kooperácii s pražskými neziskovkami napr. vyvinuli a uviedli na trh francúzsku nátierku,“ spomína. Nové výrobky alebo ich inovované mladšie generácie pri raste spoločnosti majú svoje dôležité miesto. „Inovovať treba, a to či už z dôvodu účelnosti produktu, jeho atraktivity a teda aj predaja. Netreba vymýšľať bezúčelne, ale inovovať za účelom zlepšovania vecí,“ radí Róbert Kováč a tvrdí, že zákazníkovi podnikateľ nemôže donekonečna ponúkať to isté, ale sortiment treba inovovať.
Podnikanie je o životnom štýle
Podnikanie je o každodenných výzvach, riešení vzniknutých problémov spôsobom, aký si podnikateľ sám zvolí. „Hlavný rozdiel medzi zamestnancom a podnikateľom často nespočíva ani tak vo finančnom ohodnotení, ako v samotnom prístupe k životu. Podnikateľ môže robiť to, čo ho baví, musí byť však pripravený na rôzne, často stresové situácie. Určitá dávka neistoty v podnikaní musí byť, ak s tým nie ste stotožnený, bude sa vám podnikať veľmi ťažko,“ myslí si realitný maklér Mário Glos. „Podnikateľ by mal mať výbavu na to, aby stresové situácie dokázal znášať. Pretože tie sú, boli, aj budú,“ pridáva svoj názor k téme Ján Lunter a dodáva, že treba zachovať chladnú hlavu a zo vzniknutej situácie sa poučiť tak, aby nás nabudúce už nezastihla nepripravených.
Treba byť pripravený
„Netreba sa báť rozumne skončiť, pripraviť sa na to a znovu začať. Nezabúdajte však na zadné dvierka, aby vás krach spoločnosti celkom nezruinoval,“ radí Ján Lunter. Jeho slová potvrdzuje aj Róbert Kováč, ktorý sa snaží hospodáriť a investovať predovšetkým vlastné zdroje a vyhnúť sa bankovým úverom. „Nikdy neviete čo príde a spravidla sa vždy nejaký nečakaný problém objaví. Príčiny krízy môžu byť interné z dôvodu vášho pochybenia, ale môže ísť aj o externý faktor, ako sme nedávno mali možnosť pozorovať v prípade cícerovej nátierky,“ tvrdí Kováč. Katastrofických scenárov je nespočetné množstvo. Podnikateľ na ne preto musí byť dopredu aspoň čiastočne pripravený, a to buď plánom B alebo nejakými nápravnými nástrojmi.
Zamestnanci si vyžadujú motiváciu
Na tú sa vo firmách podľa Mária Glosa často zabúda. Na mysli pritom nemá výlučne finančnú motiváciu, ale napr. aj pochvalu malou drobnosťou, ktorú zamestnanec skutočne ocení. „Na to je však potrebné svojich zamestnancov dobre poznať; niekto ocení lístok do kina, iný knihu, ďalší lyžovačku,“ vysvetľuje Mário jeden zo spôsobov, ako zamestnancov stimulovať a vnútorne motivovať. Keď spraví niečo nad rámec alebo sa mu niečo výnimočné podarí, podnikateľ má nastúpiť na scénu s pochvalou a poďakovaním. Spokojnosť tak bude na oboch stranách. „Každého človeka sa snažím chváliť. Ak koelgov pristihnem pri niečom dobrom, neváham. Keď zamestnanec cíti pozitívnu spätnú väzbu, je motivovaný. Navyše to u nás inšpiruje aj iných zamestnancov, ktorí prirodzene tiež zatúžia po pochvale,“ dodáva majiteľ realitnej kancelárie MGM.
Pridaná hodnota predáva
Na poskytovanie bezplatných bonusových služieb pre zákazníka slovenský trh podľa Mária Glosa ešte nedozrel. „Ide o maličkosti, ako keď vám napríklad pri pokladni v zahraničí zbalia nákup do tašiek, kým platíte. Odlíšte sa od iných, ponúknite pridanú hodnotu klientovi, ktorá ho pozitívne prekvapí a bude sa k vám rád vracať,“ myslí si Glos.