Aké zmeny sa dotknú zákona o účtovníctve v súvislosti so zavedením nových reportingových povinností nadnárodných spoločností? Návrh zákona je aktuálne v pripomienkovaní.
V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa aktuálne nachádza návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Čo by mal pripravovaný návrh zákona zmeniť, sa dočítate v článku ďalej.
V článku sa venujeme zásadným zmenám, ktoré sa budú uplatňovať od roka 2024, pri niektorých častiach novely zákona o účtovníctve sa zmeny uplatnia už skôr.
Transpozíciou európskej smernice sa dostávajú aj do našej slovenskej vnútroštátnej legislatívy určité zmeny a nové legislatívne povinnosti. Ide o zverejňovanie informácií o dani z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (tzv. public country-by-country reporting).
Nové vykazovacie povinnosti sa však nebudú týkať všetkých spoločností. Novými požiadavkami by mali byť zasiahnuté len nadnárodné spoločnosti, ktoré prekročia určitú veľkosť. Návrh zákona ustanovuje pre konečné materské účtovné jednotky, ale samostatné účtovné jednotky s cezhraničným prvkom, ktoré presiahnu určitú veľkosť, povinnosť vyhotoviť tzv. „správu s informáciami o dani z príjmov“ a uložiť ju do registra účtovných závierok.
Cieľom návrhu zákona je zvýšiť transparentnosť a verejnú kontrolu nadnárodných spoločností, ako aj podporiť spoločenskú zodpovednosť týchto spoločností.
Správa s informáciami o dani z príjmov ako súčasť registra účtovných závierok
Po novom, ak prejde návrh zákona v aktuálnom znení návrhu, najväčšiu zmenu a novú povinnosť predstavuje správa s informáciami o dani z príjmov, ktorá sa bude ukladať do registra účtovných závierok. Takáto správa by mala obsahovať najmä informácie o výške zaplatených daní, ale aj iné informácie, ktoré majú pomôcť s väčšou transparentnosťou informácií o nadnárodnej skupine spoločností.
Presná štruktúra správy s informáciami o dani z príjmov bude určená opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Kto by mal mať povinnosť vyhotoviť správu s informáciami?
Navrhuje sa, aby sa povinnosť vyhotovenia správy s informáciami o dani z príjmov vzťahovala na:
- konečnú materskú účtovná jednotka, ak v každom z 2 bezprostredne po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach jej konsolidované výnosy podľa konsolidovanej účtovnej závierky presiahnu sumu 750 000 000 eur,
- samostatnú účtovnú jednotku, ak v každom z 2 bezprostredne po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach jej výnosy či čistý obrat z individuálnej účtovnej závierky presiahnu sumu 750 000 000 eur.
Správa s informáciami o dani z príjmov sa zverejňuje uložením do registra účtovných závierok. Ak sú splnené vyššie uvedené podmienky za dva roky nasledujúce po sebe, povinnosť vyhotoviť správu s informáciami o dani z príjmov vzniká až za druhé účtovné obdobie (t. j. nie spätne za prvé).
Osobitne sa zriaďujú aj podmienky pre organizačné zložky zahraničných subjektov, ktoré hovoria, za akých kritérií vzniká povinnosť uloženia správy s informáciami v ich prípade.
Dôležité je si povedať aj to, čo sa rozumie konečnou materskou účtovnou jednotkou. Podľa navrhovaného znenia sa konečnou materskou účtovnou jednotkou rozumie obchodná spoločnosť, ktorá zostavuje konsolidovanú účtovnú závierku za najväčšiu skupinu účtovných jednotiek bez ohľadu na ich sídlo.
Nové povinnosti aj pre audítorov
V správe audítora k účtovnej závierke obchodnej spoločnosti, ktorá má povinnosť nechať si overiť účtovnú závierku audítorom pribudne audítorovi povinnosť, a to uviesť aj informáciu o tom, či:
- za účtovné obdobie bezprostredne predchádzajúce účtovnému obdobiu, za ktoré je overovaná účtovná závierka zostavená, vznikla účtovnej jednotke povinnosť uloženia správy s informáciami o dani z príjmov,
- účtovná jednotka uložila správu s informáciami o dani z príjmov.
Kedy sa bude správa s informáciami i dani z príjmov ukladať do registra UZ prvýkrát?
Navrhuje sa, aby sa správy s informáciami o dani z príjmov prvýkrát ukladali za účtovné obdobie začínajúce 22. júna 2023.
Nefinančné informácie vo výročnej správe subjektov verejného záujmu
Povinnosť zverejňovania nefinančných informácií vo výročnej správe by sa podľa návrhu mala týkať subjektov verejného záujmu. Zmeny prináša súvisiaca európska smernica 2014/95/EÚ, nazývaná aj „Smernica o nefinančnom výkazníctve“, ktorá stanovuje pravidlá zverejňovania nefinančných informácií a informácií o rozmanitosti niektorými veľkými spoločnosťami.
Subjekt verejného záujmu bude
mať povinnosť zverejňovať nefinančné informácie, ak jeho priemerný prepočítaný
počet zamestnancov za účtovné obdobie presiahol 500 zamestnancov a splní
aj ďalšie kritériá.
Ak sú kritéria splnené, uvádza vo výročnej správe aj nefinančné informácie o vývoji, konaní, pozícii a o vplyve činnosti účtovnej jednotky na environmentálnu, sociálnu a zamestnaneckú oblasť, informáciu o dodržiavaní ľudských práv a informáciu o boji proti korupcii a úplatkárstvu (spolu označované ako „oblasť spoločenskej zodpovednosti“).
Ďalšími kritériami spomínanými vyššie sú:
- ak ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie, spĺňa zároveň aj jednu z týchto podmienok:
- celková suma majetku zo súvahy presiahla 20 000 000 eur,
- čistý obrat presiahol 40 000 000 eur.
V rámci oblasti spoločenskej zodpovednosti by sa mali vo výročnej správe uverejňovať nasledujúce informácie:
- stručný opis obchodného modelu,
- opis a výsledky používania politiky, ktorú účtovná jednotka uplatňuje v oblasti spoločenskej zodpovednosti vrátane uplatňovaných postupov náležitej starostlivosti,
- opis hlavných rizík vplyvu účtovnej jednotky na oblasť spoločenskej zodpovednosti vyplývajúceho z činnosti účtovnej jednotky, ktorý by mohol mať nepriaznivé dôsledky, a ak je to primerané aj opis obchodných vzťahov, produktov alebo služieb, ktoré účtovná jednotka poskytuje, a opis spôsobu, akým účtovná jednotka tieto riziká riadi,
- významné nefinančné informácie o činnosti účtovnej jednotky podľa jednotlivých činností,
- odkaz na informácie o sumách vykázaných v účtovnej závierke a vysvetlenie týchto súm z hľadiska vplyvov na oblasť spoločenskej zodpovednosti, ak je to vhodné.
Na základe spomínaných kritérií sa tak zmeny, ktoré prináša nový návrh zákona dotýka len veľkých spoločností. Navrhované znenie zákona ako aj uvedené kritéria v ňom sa však ešte môžu meniť, pričom koniec medzirezortného pripomienkového konania je nastavený na 2. júna 2022.