Zatriedenie účtovných jednotiek do veľkostných skupín (mikro, malá, veľká)

Účtovné jednotky sú povinné zatriediť sa do niektorej z veľkostných skupín. Ktorých účtovných jednotiek sa to netýka a aké sú nové hodnoty kritérií zatriedenia od 1.6.2024, sa dočítate v článku.

Zákon o účtovníctve č. 431/2002 Z. z. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) v § 2 ods. 5 vymedzuje veľkostné skupiny účtovných jednotiek. Podľa toho, či účtovná jednotka presahuje alebo nepresahuje určité prahové hodnoty ukazovateľov (celková suma majetku, čistý obrat, priemerný prepočítaný počet zamestnancov), je zaradená do kategórie:

  • mikro účtovnej jednotky,
  • malej účtovnej jednotky,
  • veľkej účtovnej jednotky.

Kategorizácia účtovných jednotiek podľa veľkosti má vplyv na podobu účtovnej závierkyobsahovú náplň poznámok. Zatiaľ čo mikro účtovná jednotka má najjednoduchšiu podobu účtovnej závierky a stručnú náplň poznámok, veľké účtovné jednotky musia v účtovných závierkach a poznámkach prezentovať rozsiahle množstvo podrobných informácií.

S účinnosťou od 1.6.2024 bola prijatá novela zákona o účtovníctve č. 105/2024 Z. z. vychádzajúca zo smernice Komisie EÚ 2023/2775 z októbra 2023, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/31/EÚ. Touto novelou zákona o účtovníctve sa zvyšujú limity hodnôt ukazovateľov pre zatriedenie účtovných jednotiek do veľkostných kategórií.

Prečítajte si tiež

Aké ďalšie zmeny vo veľkostných kritériách, napríklad pre oslobodenie od zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky, nastali v zákone o účtovníctve sa dočítate v článku Nové veľkostné kritériá v zákone o účtovníctve.

Ktorých účtovných jednotiek sa týka triedenie do veľkostných skupín

Zatriedenie do veľkostných skupín sú povinné vykonať:

Ide teda o tie účtovné jednotky, ktoré účtujú v zmysle opatrenia Ministerstva financií SR o postupoch účtovania v sústave podvojného účtovníctva. Triedenie sa nevzťahuje na banky, pobočky zahraničných bánk, poisťovne, zaisťovne, správcovské spoločnosti, neziskové organizácie atď.

Kritériá zatriedenia účtovných jednotiek do veľkostných skupín a zmena od 1.6.2024

Účtovné jednotky sa zatriedia do príslušnej veľkostnej skupiny podľa dosiahnutých hodnôt celkovej sumy majetku, čistého obratu a priemerného prepočítaného počtu zamestnancov.

Prahové hodnoty jednotlivých ukazovateľov boli od 1.6.2024 upravené s cieľom reflektovať ekonomické zmeny a infláciu. Zvýšené limity v praxi spôsobia, že sa do kategórie mikro, resp. malej účtovnej jednotky môže dostať väčší počet účtovných jednotiek, čím sa zjednoduší ich vykazovanie v rámci účtovnej závierky a rozsahu povinne zverejňovaných informácií.

K akej úprave veľkostných kritérií došlo s účinnosťou od 1.6.2024 v porovnaní s doteraz platnými hodnotami sa dočítate v nasledujúcej tabuľke:

*Priemerný prepočítaný počet zamestnancov sa po novele zákona o účtovníctve nezmenil.
Zdroj: Vlastné spracovanie
Kritériá pre zatriedenie do veľkostných skupín Mikro účtovná jednotka Malá účtovná jednotka Veľká účtovná jednotka
pôvodné kritériá novelizované kritériá pôvodné kritériá novelizované kritériá pôvodné kritériá novelizované kritériá
Celková suma majetku Nepresiahla
350 000 eur
Nepresiahla
450 000 eur
Presiahla 350 000 eur, ale nepresiahla 4 000 000 eur Presiahla 450 000 eur, ale nepresiahla 5 000 000 eur Presiahla
4 000 000 eur
Presiahla
5 000 000 eur
Čistý obrat Nepresiahol
700 000 eur
Nepresiahol
900 000 eur
Presiahol 700 000 eur, ale nepresiahol 8 000 000 eur Presiahol 900 000 eur, ale nepresiahol 10 000 000 eur Presiahol
8 000 000 eur
Presiahol
10 000 000 eur
Priemerný prepočítaný počet zamestnancov* Nepresiahol 10 Nepresiahol 10 Presiahol 10 a nepresiahol 50 Presiahol 10 a nepresiahol 50 Presiahol 50 Presiahol 50

Zvýšené kritériá sa v nadväznosti na prechodné ustanovenia zákona o účtovníctve s účinnosťou od 1.6.2024 prvýkrát uplatnia už za účtovné obdobie končiace 31.12.2023. Za rok 2023 sa teda použijú už nové kritériá, zatiaľ čo za rok 2022 ešte pôvodné.

Ako zákon o účtovníctve definuje jednotlivé kritériá pri zatriedení účtovnej jednotky do veľkostnej skupiny, popisujeme v ďalšej časti článku.

Celková suma majetku ako veľkostné kritérium pri zatrieďovaní účtovných jednotiek

Celkovou sumou majetku sa rozumie suma zistená zo súvahy v ocenení upravenom o oprávky a o opravné položky - teda ide o sumu majetku „netto“. Prakticky ide o celé aktíva súvahy, t. j. dlhodobý hmotný majetok, dlhodobý nehmotný majetok, peňažné prostriedky, zásoby, pohľadávky, atď. v netto hodnotách.

Čistý obrat ako veľkostné kritérium pri zatrieďovaní účtovných jednotiek

Čistým obratom je podľa definície v zákone o účtovníctve súčet výnosov spojených s podnikaním účtovnej jednotky po odpočítaní zliav, najmä účtovaných na účtoch:

  • 601, 602 alebo 604, ak ide o účtovné jednotky predávajúce výrobky alebo tovar, či poskytujúce služby,
  • 662, ak ide o lízingové spoločnosti,
  • 606, 607, ak ide o stavebné spoločnosti,
  • atď.

Stanovenie čistého obratu sa teda odvíja od skutočného predmetu podnikania účtovnej jednotky. Do čistého obratu sa nezahŕňajú výnosy, ktoré nie sú opakujúce sa alebo nie sú predmetom podnikania účtovnej jednotky (napr. príležitostný predaj majetku na účte 641), prijaté dotácie alebo plnenia od poisťovne (na účte 648), zmeny stavu vnútroorganizačných zásob (účtová skupina 61) a aktivácie majetku (účtová skupina 62), atď.

Súčasťou novely zákona o účtovníctve je aj spresnenie definície čistého obratu u vybraných účtovných jednotiek (napr. pre banky, poisťovne).

Priemerný prepočítaný počet zamestnancov ako veľkostné kritérium pri zatrieďovaní účtovných jednotiek

Priemerný prepočítaný počet zamestnancov nie je definovaný zákonom o účtovníctve. Pri jeho výpočte sa vychádza zo štatistického výkazu Práca 2-04. V tomto štatistickom výkaze je v rámci metodických vysvetliviek uvedený postup výpočtu tohto ukazovateľa. Do výpočtu vchádzajú údaje o priemernom počte zamestnancov a týždennom pracovnom čase zavedenom v organizácii či na pracovisku. Do evidenčného počtu zamestnancov podľa tohto postupu nepatria osoby na materskej dovolenke, osoby na rodičovskej dovolenke, dohodári, atď.

Článok pokračuje pod reklamou

Pravidlá pri triedení existujúcich účtovných jednotiek do veľkostných skupín

Pri triedení existujúcich účtovných jednotiek (tzn. nie u novovzniknutých) do veľkostných skupín platia nasledovné pravidlá a výnimky:

  • splnenie kritérií sa posudzuje vždy k prvému dňu účtovného obdobia (napr. k 1.1.2024),
  • splnenie kritérií sa posudzuje až za dve po sebe bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobia (napr. k 1.1.2024 bude účtovná jednotka posudzovať kritériá za roky 2022 a 2023),
  • ak účtovná jednotka presiahne hodnoty kritérií alebo naopak, prestane spĺňať podmienky, musí zmeniť veľkostnú skupinu od nasledujúceho účtovného obdobia (napr. ak k 1.1.2024 zistí, že za roky 2022 a 2023 splnila podmienky pre malú účtovnú jednotku, od roku 2024 vrátane musí postupovať ako malá účtovná jednotka),
  • účtovná jednotka, ktorá sa nevie zatriediť do veľkostných skupín (nespĺňa podmienky zatriedenia), sa zatriedi ako malá účtovná jednotka (napr. v prípade, ak SZČO  s jednoduchým účtovníctvom začne viesť podvojné účtovníctvo a nemá dve predchádzajúce obdobia na testovanie kritérií),
  • účtovná jednotka, ktorá spĺňa podmienky pre mikro účtovnú jednotku sa môže dobrovoľne rozhodnúť, že bude postupovať ako malá účtovná jednotka (s výnimkou novovzniknutej účtovnej jednotky),
  • pri zmene účtovného obdobia sa neposudzujú podmienky za kratšie účtovné obdobie (napr. ak je účtovná jednotka s kalendárnym rokom od 1.1.2024 zatriedená ako malá účtovná jednotka a zmení účtovné obdobie na hospodársky rok od 1.5.2024, naďalej postupuje ako malá účtovná jednotka. Ďalšie testovanie vykoná k k 1.5.2025 , a to za hospodársky rok od 1.5.2024 do 30.4.2025 a za kalendárny rok od 1.1.2023 do 31.12.2023),
  • účtovná jednotka pri vstupe do likvidácie alebo po vyhlásení konkurzu nemení svoje zatriedenie, a teda musí ostať zatriedená, ako pred likvidáciou alebo pred vyhlásením konkurzu,
  • právny nástupca zanikajúcej právnickej osoby, ktorý nie je novovzniknutou účtovnou jednotkou (ide o zlúčenie alebo o rozdelenie zlúčením) je povinný k rozhodnému dňu prehodnotiť svoje zatriedenie, pričom zohľadní len celkovú sumu majetku a priemerný prepočítaný počet zamestnancov prevzatých od zanikajúcej účtovnej jednotky,
  • pri splynutí alebo rozdelení (okrem rozdelenia zlúčením) je nástupnícka spoločnosť považovaná za novozaloženú spoločnosť a k rozhodnému dňu sa zatriedi do veľkostnej skupiny na základe vlastného rozhodnutia.

Pravidlá pri triedení novovzniknutých účtovných jednotiek do veľkostných skupín

Vzhľadom na to, že nová účtovná jednotka nevie posúdiť kritériá za predchádzajúce obdobia, zaradí sa do veľkostnej skupiny podľa vlastného rozhodnutia. V takto určenej veľkostnej skupine musí zostať aj v bezprostredne nasledujúcom účtovnom období, tzn. v rovnakom zatriedení zostáva minimálne dve po sebe idúce účtovné obdobia. Nové účtovné jednotky sú teda zvyčajne zatriedené ako mikro účtovné jednotky a využívajú tak výhody „skrátenej“ verzie účtovnej závierky či iných zjednodušení.

Príklad na zatriedenie účtovnej jednotky do veľkostných skupín podľa novely zákona o účtovníctve

Účtovná jednotka ABC s.r.o. splnila za rok 2021 a 2022 veľkostné kritériá pre zatriedenie do kategórie malých účtovných jednotiek. Od 1.1.2023 sa teda preradila do príslušnej kategórie a účtovnú závierku k 31.12.2023 zostavila ako malá účtovná jednotka. Od 1.6.2024 bola prijatá novela zákona o účtovníctve, ktorá zvyšuje limity hodnôt ukazovateľov pre zatriedenie účtovných jednotiek do veľkostných kategórií, pričom posudzovanie už so zvýšenými limitmi majú účtovné jednotky (podľa prechodného ustanovenia) vykonať k 31.12.2023. Účtovná jednotka ABC s.r.o. podľa nových limitov nespĺňa podmienky pre zaradenie medzi malé účtovné jednotky k 31.12.2023.

Účtovná jednotka ABC s.r.o. zostáva v roku 2024 zatriedená ako malá účtovná jednotka, nakoľko nespĺňa podmienku pre preradenie do inej veľkostnej skupiny, keďže za kalendárny rok 2022 spĺňa pôvodné veľkostné podmienky malej účtovnej jednotky. Nové podmienky sa môžu prejaviť až v roku 2025, kedy svoje podmienky prehodnotí, pričom ak v dvoch bezprostredne predchádzajúcich účtovných obdobiach (tzn. kalendárnom roku 2023 a 2024) prestane spĺňať nové podmienky pre zatriedenie sa do veľkostnej skupiny malej účtovnej jednotky, zatriedi sa ako mikro účtovná jednotka.

Niektoré rozdiely jednotlivých veľkostných skupín

Mikro, malá a veľká účtovná jednotka majú odlišné požiadavky na údaje zverejňované v rámci účtovnej závierky a v poznámkach. Malé a veľké účtovné jednotky vrátane subjektov verejného záujmu používajú pri zostavení účtovnej závierky rovnaký vzor výkazu, zatiaľ čo mikro účtovná jednotka má skrátenú podobu účtovnej závierky. Veľké účtovné jednotky majú zároveň v porovnaní s mikro a malými účtovnými jednotkami dvojnásobne väčší rozsah požiadaviek na obsahovú náplň poznámok.

Požiadavky sú osobitne upravené jednotlivými opatreniami Ministerstva financií SR:

  • Opatrenie MF SR č. MF/15464/2013-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre mikro účtovné jednotky,
  • Opatrenie MF SR č. MF/23378/2014-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o individuálnej účtovnej závierke a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre malé účtovné jednotky,
  • Opatrenie MF SR č. MF/23377/2014-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o individuálnej účtovnej závierke a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre veľké účtovné jednotky a subjekty verejného záujmu.

Uvádzame niekoľko rozdielov jednotlivých veľkostných skupín pri vedení účtovníctva a zostavení účtovnej závierky:

  • mikro účtovná jednotka má „skrátenú“ verziu účtovnej závierky vrátane rozsahu poznámok - napr. vykazujú sa údaje o majetku len v hodnote netto, nevykazujú sa na samostatných riadkoch konečné zostatky účtov 041, 042, 043, 093, 094, 051, 052, atď., časové rozlíšenie sa vykazuje ako súčasť pohľadávok alebo záväzkov, v poznámkach sa neuvádzajú informácie za predchádzajúce účtovné obdobie, opis vykonávanej činnosti, dátum schválenia účtovnej závierky za predchádzajúce obdobie, atď.,
  • mikro účtovné jednotky nemusia oceňovať majetok a záväzky reálnou hodnotou a nepoužívajú metódu vlastného imania pri oceňovaní cenných papierov a podielov,
  • mikro účtovné jednotky majú zjednodušený spôsob účtovania derivátov,
  • u mikro účtovných jednotiek nie je potrebné sledovať účtovné prípady voči prepojeným účtovným jednotkám a účtovným jednotkám v rámci podielovej účasti,
  • mikro účtovné jednotky nemusia časovo rozlišovať nevýznamný a stále sa opakujúci účtovný prípad medzi dvoma účtovnými obdobiami,
  • mikro účtovné jednotky neúčtujú o odloženej dani,
  • malá účtovná  jednotka v porovnaní s veľkou účtovnou jednotkou nemusí v poznámkach uvádzať údaje o počte vedúcich zamestnancov, opis tvorby kapitálového fondu z príspevkov, informácie o pohybe rezerv, o zákazkovej výrobe, atď.,
  • malá účtovná jednotka v porovnaní s veľkou účtovnou jednotkou nemusí analyticky členiť cenné papiere, podiely, pohľadávky a záväzky podľa prepojenosti, a z tohto dôvodu sa na niektorých riadkoch účtovnej závierky nevykazujú žiadne údaje, resp. vykazujú podľa opatrenia MF SR .
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Nové veľkostné kritériá v zákone o účtovníctve

Novela zákona o účtovníctve prináša zmeny vo veľkostných kritériách, napríklad pri zatrieďovaní účtovných jednotiek do skupín (mikro, malá, veľká) či pri oslobodení od zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky.

Elektronizácia účtovníctva: problémy z praxe

Odpovede na opakujúce sa otázky, ktoré sa týkajú povinností pri vedení účtovníctva a uchovávaní účtovnej dokumentácie v elektronickej (digitálnej) podobe.

Zvýšenie stravného v roku 2024 (návrh)

Ministerstvo práce v júni 2024 zverejnilo predbežnú informáciu o zvyšovaní stravného pri tuzemských pracovných cestách. Suma diét však ovplyvní aj ďalšie veličiny. Ako a odkedy možno očakávať zmeny?

Odpustenie či zníženie pokuty: zmeny v ukladaní sankcií od 1. 7. 2024

Od 1.7.2024 platí nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Aké zmeny priniesol v oblasti sankcií?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky