Manažment zamestnancov pri home office: technológie a dôvera sú kľúčové

Väčšina riadiacich pracovníkov považuje nástroje na spoluprácu za dôležité, no len polovica ich aj skutočne využíva. Práve technológie sú pritom pre prácu z domu kľúčovou záležitosťou.

Iba menej ako 15 % zamestnancov cíti prepojenie medzi nimi a najvyšším manažmentom. Toto „odpojenie“ vyplýva z viacerých skutočností. Napríklad, viac ako polovica pracovníkov má dojem, že nemá žiadny hlas. Prípadne nezdieľajú rovnaké nápady s nadriadenými. Vyplýva to z prieskumu platformy Workplace, ktorého sa zúčastnilo 2000 zamestnancov a rovnaký počet vedúcich pracovníkov z USA a Veľkej Británie.

O to náročnejšie bude pre manažérov, aby dohliadli na organizáciu, ak ich zamestnanci pracujú z domu. S jasne stanovenými zásadami a technologickými vylepšeniami to však bude oveľa jednoduchšie.

Vnímajte, čo zamestnanci potrebujú

„Prirodzeným inštinktom manažéra je obávať sa, že jeho zamestnanci nemajú dostatok práce. Skutočnou hrozbou však je, že podriadení budú pracovať až príliš. Dôjde tak k vyhoreniu, ktoré manažér počas home officu neuvidí,“ povedal pre pracovný portál Workopolis zakladateľ aplikácie pre online spoluprácu Basecamp, Jason Fried.

Inak povedané, práca z domu je pre mnohých zamestnancov príležitosťou robiť ešte poctivejšie bez ohľadu na čas. Aby však nedošlo k úplnej kríze, manažéri by mali zamestnancov krotiť.

V praxi to znamená, že by im mali stanoviť týždenné a denné limity práce. Rovnako by ich mali utvrdzovať v tom, že je lepšie dbať o kvalitu práce, než o počet odrobených hodín. Samozrejmosťou sú pravidelné prestávky.

Ak sami riadite pracovníkov, ktorí robia z domu, snažte sa ich vnímať čo najviac. Žiadajte si od nich spätnú väzbu – pýtajte sa ich, aké formy mítingov im vyhovujú alebo či majú všetky informácie o prebiehajúcich projektoch.

Home office a onboarding sa nevylučujú

To, že začínajúci zamestnanec robí z domu, neznamená, že by ste mali ignorovať zaškoľovací proces (tzv. onboarding zamestnancov). Práve naopak.

Prečítajte si tiež

Pristupujte k takémuto zamestnancovi rovnako, ako keby ste v kancelárii. Zašlite mu e-mail s podrobnými informáciami – napríklad prihlasovacie údaje, kľúčové zdroje, rozvrh školení alebo príručky.

Na škodu nemusí byť ani to, ak zamestnancovi-nováčikovi pridelíte iného pracovníka, ktorý mu pomôže a poradí.

Ak v práci využívate špecifické softvéry, ideálne bude ich prepojenie s onboardingovou platformou. Vďaka nej bude softvér automatizovane poskytovať zamestnancovi potrebné informácie a spoľahlivo ho oboznámi s jeho používaním.

Článok pokračuje pod reklamou

Medzi takéto platformy patrí aj YesElf, ktorý vďaka pop-up oknám, bublinám a iným prvkom zamestnanca prevedie celým softvérom. Okrem onboardingových riešení vám v rámci školenia odporúčame aj pravidelné tréningy, ktoré zahŕňajú workshopy alebo online kurzy.

Vďaka štýlom, ako sú bubliny a pop up okná, vás platforma YesElf prevedie celým programom. <br> Zdroj: yeself.com
Vďaka štýlom, ako sú bubliny a pop up okná, vás platforma YesElf prevedie celým programom.
Zdroj: yeself.com

Nezabúdajte na digitálne pracovisko

Dôležité je dodržiavanie time manažmentu a vytváranie oddeleného pracovného prostredia. Aj s takýmito radami sa stretnete, pokiaľ ide o prácu z domu. Podľa nás je však rovnako podstatné upriamiť sa aj na takzvané digitálne pracovisko, pomocou ktorého budete so zamestnancami komunikovať a zdieľať informácie o pracovných projektoch.

Prečítajte si tiež

Typickými nástrojmi, ktoré vám pomôžu zdieľať na diaľku informácie s tímom, sú Monday, Asana či Google Drive. Na efektívnu komunikáciu využívajte namiesto zdĺhavých e-mailov nástroje ako Slack či Zoom.

Prekvapivé je však to, že mnoho lídrov na virtuálne prepojenie stále zabúda. Dôkazom je už spomínaný prieskum platformy Workplace. V ňom sa totiž uvádza, že 95 % vedúcich pracovníkov považuje nástroje na spoluprácu za dôležité, no len 56 % ich aj zaviedlo.

Dôvera nesmie chýbať

„Pri zamestnancoch, ktorí pracujú z domu, sa môžete často domnievať, že keď ich nevidíte, automaticky nepracujú,“ povedal Brian Kropp z IT firmy Gartner pre TechRepublic, spoločnosť, ktorá radí lídrom ohľadom technologických rozhodnutí. Pamätajte si však, že dôvera k práci z domu neodmysliteľne patrí.

Prečítajte si tiež

Ak zamestnanec neodpovie okamžite na e-mail, manažér nemôže hneď predpokladať, že pracovník úlohy zanedbáva. Je pravdepodobné, že sa práve venuje niektorému zadaniu a nemá čas sledovať komunikáciu.

Niektorí odborníci radia manažérom, aby praktizovali pravidelné aj náhodné kontroly. V prvom prípade s nimi jednoznačne súhlasíme – pravidelné plánovanie práce a kontrolovanie realizácie určite zaveďte. No či chcete náhodne zamestnancom volať alebo písať, len aby ste ich kontrolovali, to si radšej dobre premyslite.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako efektívne komunikovať zmeny či inovácie vo firme

Komunikácia so zamestnancami pri väčšej zmene vo firme je kľúčová pre jej úspech – ako ju uchopiť, čo by malo byť súčasťou jednotlivých komunikačných fáz a na čo dať pozor?

Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?

Nové pravidlá pre cezhraničných zamestnancov od 1.7.2023

Cezhraniční zamestnanci, ktorí využívajú teleprácu, môžu byť poistení v štáte sídla svojho zamestnávateľa. Aké sú podmienky?

Hodnotiaci rozhovor: ako ho viesť a aké otázky sa (ne)pýtať?

Objektívna spätná väzba zamestnancov aj manažérov má pre firmu veľký význam. Aké benefity prináša a aké sú zásady správneho vedenia hodnotiaceho pohovoru?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky