Ministerstvo financií SR vydalo v decembri 2021 usmernenie na zabezpečenie jednotného výkladu pri posudzovaní kontrolovaných transakcií v transferovom oceňovaní.
Transferové oceňovanie predstavuje proces určovania cien medzi závislými osobami v kontrolovaných transakciách s potenciálnou možnosťou presunu (transferu) ziskov za účelom vyhýbania sa plateniu daní. Transferové oceňovanie sa týka všetkých podnikateľov. Povinnosť viesť transferovú dokumentáciu a rešpektovať pravidlá transferového oceňovania majú tí podnikatelia, ktorí uskutočňujú kontrolované transakcie. Tie sú definované v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (ďalej aj „zákon o dani z príjmov“) a od decembra 2021 boli upravené aj usmernením Ministerstva financií SR.
Usmernenie Ministerstva financií k posudzovaniu kontrolovaných transakcií
Ministerstvo financií SR podľa § 160 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „daňový poriadok“) zverejnilo 30. decembra 2021 usmernenie na zabezpečenie jednotného výkladu pri posudzovaní kontrolovaných transakcií podľa zákona o dani z príjmov. Usmernenie vyšlo vo Finančnom spravodajcovi ako príspevok č. 26 s názvom Usmernenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/017160/2021-721 k postupu pri posudzovaní kontrolovaných transakcií.
Kontrolovaná transakcia – definícia a príklady, čo sa za ňu (ne)považuje
Pojem kontrolovaná transakcia je ustálený, medzinárodne používaný pojem v terminológii transferového oceňovania, ktorý sa v zákone o dani z príjmov používa len pre účely ustanovení týkajúcich sa transferového oceňovania.
Podľa § 2 písm. ab) zákona o dani z príjmov sa kontrolovanou transakciou rozumie právny vzťah alebo iný obdobný vzťah medzi dvomi alebo viacerými závislými osobami, pričom:
- aspoň jedna z osôb je daňovník s príjmami podľa § 6 zákona o dani z príjmov (príjmy z podnikania z inej samostatnej zárobkovej činnosti, z prenájmu a z použitia diela a umeleckého výkonu) alebo
- právnická osoba, ktorá dosahuje zdaniteľný príjem (výnos) z činnosti alebo z nakladania s majetkom.
Transakcia tak začína byť kontrolovanou transakciou až vtedy, keď prebieha medzi dvomi závislými osobami a aspoň jedna z týchto dvoch osôb musí byť podnikateľom, príp. vykonáva inú zárobkovú činnosť (uvedenú vyššie).
Závislou osobou na účely transferového oceňovania je:
- blízka osoba,
- ekonomicky, personálne alebo inak prepojená osoba alebo subjekt,
- osoba alebo subjekt, ktorý je na účely konsolidácie súčasťou konsolidovaného celku.
Viac informácií nájdete v článku Transferové oceňovanie a transferová dokumentácia.
Medzi kontrolované transakcie patria predovšetkým:
- rôzne druhy transakcií s hmotným majetkom a nehmotným majetkom,
- finančné transakcie,
- vnútroskupinové služby,
- dohody o príspevkoch na náklady alebo
- transakcie spojené s podnikovými reštrukturalizáciami.
Za kontrolovanú transakciu sa nepovažuje prenájom, z ktorého plynú príjmy podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov (príjmy z prenájmu nehnuteľností bez živnostenského oprávnenia), ak ide o nehnuteľnosť nezaradenú do obchodného majetku a nájomcom je fyzická osoba, ktorá túto nehnuteľnosť využíva na osobné účely.
Podľa usmernenia MFSR sa za
kontrolovanú transakciu všeobecne nepovažuje závislá činnosť, z ktorej
príjmy sú príjmami podľa § 5 zákona o dani z príjmov, a to bez ohľadu na to,
či je vykonávaná zamestnancom závislej osoby, spoločníkom alebo konateľom.
Rovnaký výklad k posudzovaniu kontrolovaných transakcií sa uplatňuje aj u mikrodaňovníka podľa § 2 písm. w) zákona o dani z príjmov. Mikrodaňovníkom (okrem plnenia iných podmienok) totiž nemôže byť daňovník, ktorý je závislou osobou podľa písmen n) až r) § 2 zákona o dani z príjmov a realizuje kontrolovanú transakciu za toto zdaňovacie obdobie. Ak teda spoločnosť vypláca svojmu konateľovi alebo spoločníkovi mzdu či odmenu, v súlade s usmernením MFSR nejde o kontrolovanú transakciu a podmienka ostáva splnená. Viac si prečítajte v článku Kto je mikrodaňovník a aké má výhody od roku 2021?
Usmernenie zároveň dodáva, že pri posudzovaní kontrolovanej transakcie sa podľa § 3 ods. 6 daňového poriadku berie do úvahy vždy skutočný obsah právneho vzťahu alebo iného obdobného vzťahu, a nie jeho forma. To znamená, že rôzne umelé transakcie a štruktúry, ktoré boli vytvorené za účelom agresívneho daňového plánovania a optimalizácie (napr. cez „nastrčenú“ nezávislú osobu), sa neberú do úvahy.