Ako rozdávať výpovede zamestnancom ľudsky

Ako sa na rozdávanie výpovedí vo firme pripraviť, ak vám na vašich zamestnancoch záleží?

Niektorí majitelia firiem zažívajú po prvý krát situáciu, že sa budú musieť rozlúčiť s časťou svojich zamestnancov. Preto bude toto obdobie začínajúcej ekonomickej recesie pre nich aj pre ich zamestnancov náročné, nakoľko chýbajú potrebné skúsenosti. Neznamená to ale, že pre tých zamestnávateľov, ktorí si prešli v minulosti ekonomickými alebo firemnými krízami to bude ľahšie. Keďže sa prepúšťanie deje v období, keď sa ľudia cítia v ohrození ochorením COVID-19 nielen z existenčných ale aj so zdravotných dôvodov, nápor na ľudí na oboch stranách pracovného kontraktu je omnoho väčší.

Pamätám si presne človeka, ktorému som ako manažérka dávala svoju prvú výpoveď. Bol dvakrát taký starý, ako ja a snažil sa ma presvedčiť, aby som mu dala ešte jednu šancu. Bolo to náročné, ale od svojho zámeru som neustúpila. Každou ďalšou výpoveďou som tento proces mala zvládnutý lepšie. Ale vždy to bolo náročné a zväčša som v ten deň už veľa neurobila. Ak sa považujete za šéfa, ktorému na svojich zamestnancoch skutočne záleží, prepúšťanie sa vás dotkne. A bude bolieť nielen prepustených zamestnacov, ale aj vás. Aj keď budete dávať stú výpoveď.

Ako komunikovať nepopulárne rozhodnutia

Asi najviac humánnym štýlom riadenia firmy v leadership teórii je  tzv. „servant leadership“. Má niekoľko definícií, ale v podstate ide o štýl, ktorý sa namiesto orientácie na výsledky (tradičný leadership štýl) orientuje vo firme na manažment prostredia, v ktorom sa rodia výsledky. Líder v tomto prípade výhradne „slúži“ ľuďom a nie firme alebo organizácii. Myslíte si, že takéto firmy nemôžu dosahovať vysoké zisky? Môžu. Jedným z najznámejších predstaviteľov servant leadershipu je Howard Behar, bývalý riaditeľ Starbucksu a 12-ročný člen jeho predstavenstva.  

K práci Howarda sa vraciam vždy vtedy, keď hľadám odpovede na to, ako môže líder komunikovať ťažké veci a robiť nepopulárne rozhodnutia. Pretože štýl jeho vedenia mi je blízky a napríklad aj výpoveď môžete dať ľudsky. Neznamená to ale, že človek na druhej strane sa na vás nebude hnevať, alebo vás obviňovať za to, že sa mu zhoršili životné podmienky. Alebo narušili kvôli strate zamestnania rodinné vzťahy. Ale vy môžete urobiť veľmi veľa preto, aby vaša časť tohto nepríjemného procesu, ktorý je súčasťou života firmy, bola čo najlepšie zvládnutá. To znamená nielen odborne a právne podložená, ale aj človeku nápomocná, a že ste sa s ľuďmi, ktorí doteraz pre vašu firmu pracovali, rozlúčili so cťou.

Podľa Howarda Behara sa pri dávaní výpovedí v tomto období môžete zamyslieť nad nasledovnými šiestimi krokmi.

Konajte transparentne, komunikujte vo firme často a včas

Prečítajte si tiež

Ak chcete aby vám ľudia dôverovali, musíte komunikovať otvorene neustále, nielen počas krízy. Znamená to otvorene hovoriť o tom, čo sa vo firme deje. Ako vyzerajú finančné výsledky, ako uvažujú o svojej budúcnosti vaši zákazníci, ako o veciach rozmýšľate vy, ako majiteľ firmy. Aké rozhodnutia robíte a prečo. Keď zamestnanci dostávajú všetky relevantné informácie včas a pravidelne, sami si vedia veľa vecí domyslieť a zariadiť sa podľa toho. Začnú napríklad v domácnosti šetriť, alebo zastavia finančné investície, ktoré by ich neprimerane zaťažili do neistej budúcnosti.

Buďte vo firme prvý, kto nesie nepríjemné následky

Prepúšťaniu alebo znižovaniu úväzkov predchádzajú negatívne výsledky firmy a reštrikčné opatrenia, o ktorých rozhoduje majiteľ firmy. Kríza neobíde ani vašich dodávateľov, zákazníkov, obchodných partnerov, a v neposlednom rade ani vás osobne. Ak zamestnanci budú vidieť, že nie sú jedinými, ktorí znášajú následky krízy, tak sa dokážu ľahšie vysporiadať so zmenami, ktoré sa týkajú ich osobne. Plánovali ste si kúpiť nové auto? V čase škrtenia opaskov a vyhrotených emócii to nie je najlepší nápad.

Pri výpovediach buďte efektívny, ale so srdcom

Prečítajte si tiež

Ak sa nevyhnete výpovediam a prepúšťaniu, konajte čo najviac efektívne ale stále so srdcom. O prepúšťaní odporúčam komunikovať čo najskôr, spolu s finančným plánom a odôvodnením, prečo sa tak deje. Zároveň treba opakovane zdôrazňovať, že toto nie je vina ľudí, ktorých sa prepúšťanie týka a že vedenie firmy urobí všetko preto, aby tento proces bol pre nich čo najmenej bolestný.

Ak už oznámite, že budete prepúšťať, rozhodnite to v horizonte najbližších dní – kto pôjde preč a kedy. Pre firmu aj jej zamestnancov je vo všeobecnosti lepšie urobiť to naraz v jednom kole. Situácia, kedy zamestnanci na konci každého mesiaca nervózne čakajú, že „kto pôjde tento mesiac“ vyhrotí vzťahy a zabíja vo firme produktivitu. Keď to urobíte naraz, ľudia, ktorí vo firme ostanú sa upokoja a môžu sa plne sústrediť na svoju prácu.

Článok pokračuje pod reklamou

Pri rozdávaní výpovedí buďte štedrý

Podľa Howarda Beharda by sme sa ku zamestnancom mali chovať výrazne lepšie keď ich prepúšťame, ako keď sme ich prijímali. To znamená dať im toľko finančnej aj emocionálnej podpory, ako si len môžete dovoliť. S každým komunikujte osobne, individuálne a s čo najväčšou empatiou.  Nepríjemné správy sa komunikujú krátko a efektívne. 

Po výpovediach motivujte ľudí, ktorí vo firme ostali

Prečítajte si tiež

Akokoľvek empaticky ľudí z firmy vyhodíte, tí, čo ostali, sa ešte nejakú dobu budú obávať o svoje miesto. Preto zintenzívnite komunikáciu do vnútri firmy. Zdieľajte s každým čo robíte, prečo, ako si firma vedie, čo sú kľúčové faktory jej oživenia, aká je spätná väzba od zákazníkov. Informovanosť ľudí upokojuje a zároveň ak majú presné informácie včas, vedia na svojich pozíciách robiť tie najlepšie rozhodnutia.

Pamätajte si, že to nie je o vás

Rozhodovanie o tom, kto firmu opustí a kto môže ostať je jedno z najťažších rozhodnutí, ktoré v živote urobíte.  A často bolestivé. Pamätajte ale na to, že úlohou každého lídra je zabezpečiť prežitie firmy. A vy musíte urobiť všetko, čo je nevyhnutné, aby ste firmu ochránili. Vrátane záchrany pracovných miest, ktoré sa svoj reštart potrebuje.

Buďte empatický a láskavý, keď človeku oznamujete výpoveď. Ale pragmatický a nezaujatý, keď rozhodujete o krokoch, ako vaša firma môže prežiť. Niektorí podnikatelia často hovoria, že firma je ako ich dieťa. Nie, nie je. Firmu môžete predať, ale dieťa by ste nepredali.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Kolektívna zmluva a jej náležitosti

Čo je nevyhnutné vedieť o kolektívnej zmluve ešte pred začatím kolektívneho vyjednávania? Aké sú druhy, kto ju (ne)môže uzatvoriť a čo musí obsahovať? Praktické informácie v kocke.

Zmeniť zamestnanie sa mladí neboja, pre firmy je ťažšie udržať ich

Čo sú najčastejšie dôvody zmeny zamestnávateľa, ako často zamestnanci prácu menia, akú rolu v tom hrá vek a aké povinnosti súvisia so skončením pracovného pomeru?

Evidencia pracovného času vs. evidencia dochádzky zamestnanca

Aký je rozdiel medzi evidenciou pracovného času a evidenciou dochádzky? Ktorú z nich má zamestnávateľ povinnosť viesť a ako na to?

Vyslanie zamestnancov a živnostníkov: Slovensko v EÚ vyniká

Ako sa vyvíja počet vyslanej pracovnej sily zo Slovenska, aké pravidlá platia pri opakovanom vyslaní, v čom je iné vyslanie cudzincov so slovenskou živnosťou a aké riziká vysielanie má?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky