Dopad covidu na firmy: ponaučenia z koronakrízy v oblasti HR

Globálna pandémia priniesla v oblasti HR niekoľko výrazných trendov, ktoré sa budú v budúcnosti pravdepodobne prehlbovať. Pozrite sa, ktoré to sú.

Vírusu, ktorý spôsobuje ochorenie COVID-19, trvalo len niekoľko mesiacov, kým zmenil svet. Globálna pandémia prinútila mnoho spoločností, aby si prakticky cez noc osvojili nové spôsoby práce. Firmy boli nútené naučiť sa fungovať na diaľku, reorganizovať pracovné tímy či pripraviť plány na krízový režim. Ktoré z týchto zmien pretrvajú natrvalo a ako bude vyzerať svet práce po COVID-19?

Práca z domu je nová norma

Jedným z dôsledkov pandémie koronavírusu bude rozšírenie fenoménu home office. Strach zo šíriaceho sa ochorenia prinútil firmy, aby zaviedli povinnosť pracovať z domova. Napriek tomu, že sa veci postupne vracajú k normálu, mnoho spoločností si uvedomilo, že tento spôsob práce je v mnohom efektívnejší a medzi zamestnancami mimoriadne obľúbený.

Potrebujeme nové spôsoby motivovania ľudí

Ruka v ruke s rastom popularity home officov budú HR oddelenia nútené hľadať kreatívne spôsoby, ako ľudí motivovať pracovať aj na diaľku a viesť ich k väčšej samostatnosti a samoorganizovaniu. Na to ale zamestnanci potrebujú presne vedieť, čo sa od nich očakáva a čo všetko spadá do ich kompetencií. Pomôcť tak môže digitálna platforma, kde všetky tieto informácie nájdu.

Zároveň by zamestnávatelia mali hľadať cesty, ako pristúpiť k práci z domu pružnejšie alebo aspoň zatraktívniť svoje pracovné priestory tak, aby sa v nich ľudia cítili ako doma.

Firmy musia byť flexibilnejšie a agilnejšie

Koronakríza v plnej nahote ukázala aj to, ako rýchlo a do akej miery sú firmy schopné prispôsobiť sa náhlym zmenám. Opäť platí, že v biznise obstoja tí, ktorí budú na nové výzvy reagovať pružne.

Spoločnosti tak zrejme do budúcnosti budú musieť nahradiť súčasné rigidné organizačné štruktúry a zaviesť moderné agilné metódy riadenia. Pre HR oddelenia to bude znamenať aj to, že pri nábore nových talentov budú oveľa väčšmi musieť klásť dôraz na takzvané mäkké zručnosti (soft skills) a schopnosť rýchlo a pružne sa adaptovať na zmeny.

Technológie sú pre prežitie kľúčové

Nárazový presun pracovnej sily na home office preveril, ako dobre sú firmy a ich HR oddelenia vybavené z hľadiska technológie a virtuálnych procesov. Prakticky celá bežná agenda – od náboru pracovných síl cez koordináciu tímov až po meranie výkonnosti, sa jedným šmahom presunula do online prostredia.

Prečítajte si tiež

Pre firmy, ktoré do budúcnosti nechcú ostať nepripravené, to znamená potrebu stálej investície do HR technológie. A netýka sa to len recruitingu nových zamestnancov. Spoločnosti by mali myslieť úplne na všetko – od virtuálneho onboardingu, zdieľania dotazníkov a dokumentov až po pravidelné online školenia a kurzy.

Začnite s digitalizáciou HR

Dnes už vďaka moderným HR platformám ako YesElf môžete celý proces onboardingu preniesť aj do virtuálneho prostredia. Nováčikovia (aj skúsení zamestnanci) tak získajú online prístup k všetkým potrebným informáciám o firme a novej práci. Všetko na jednom mieste. Dostupné kedykoľvek a kdekoľvek.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Kontrola dodržiavania liečebného režimu počas PN

Ako sa dodržiavanie liečebného režimu kontroluje, kedy je akceptované nezdržiavanie sa na adrese a ako rozoznať podvodníkov – falošných kontrolórov?

Kolektívna zmluva a jej náležitosti

Čo je nevyhnutné vedieť o kolektívnej zmluve ešte pred začatím kolektívneho vyjednávania? Aké sú druhy, kto ju (ne)môže uzatvoriť a čo musí obsahovať? Praktické informácie v kocke.

Zmeniť zamestnanie sa mladí neboja, pre firmy je ťažšie udržať ich

Čo sú najčastejšie dôvody zmeny zamestnávateľa, ako často zamestnanci prácu menia, akú rolu v tom hrá vek a aké povinnosti súvisia so skončením pracovného pomeru?

Evidencia pracovného času vs. evidencia dochádzky zamestnanca

Aký je rozdiel medzi evidenciou pracovného času a evidenciou dochádzky? Ktorú z nich má zamestnávateľ povinnosť viesť a ako na to?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky