Výpis z obchodného registra

V akej forme, akým spôsobom a za koľko je možné získať výpis z obchodného registra na právne účely?

Výpis z obchodného registra umožňuje verifikovať, teda potvrdiť údaje zapísané v obchodnom registri, od názvu obchodnej spoločnosti po jej riadiace, dozorné orgány či vlastníkov (napr. spoločníkov pri s. r. o.), adresu, IČO, spôsob, akým sa za spoločnosť koná, všetky predmety činnosti a pod. Je však rozdiel medzi výpisom, ktorý je možné si voľne stiahnuť z portálu orsr.sk a medzi výpisom z obchodného registra, ktorý slúži aj na právne účely.

Pre bežné činnosti, ktoré nevyžadujú predložiť úradne osvedčený dokument, síce stačí nahliadnuť aj na portál orsr.sk, avšak v niektorých prípadoch je nevyhnutné disponovať výpisom vyžiadaným z obchodného registra. V súdnom konaní ako dôkaz preukazujúci tvrdené skutočnosti je vždy vhodnejšie predložiť výpis z obchodného registra, t. j. nielen potvrdenie stiahnuté z portálu orsr.sk. Rovnako tak niektoré banky pri poskytovaní rôznych podnikateľských produktov vyžadujú predloženie výpisu z obchodného registra.

Výpis z obchodného registra - čo obsahuje

Výpis z obchodného registra upravuje zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obchodnom registri“). Podľaň § 12 ods. 3 tohto zákona výpis z obchodného registra obsahuje v registri zapísané údaje platné v deň jeho vydania. Aké údaje sa zapisujú do obchodného registra, sa dočítate v článku Obchodný register v kocke.

Vydanie výpisu z obchodného registra

Po vykonaní zápisu údajov do obchodného registra vydá registrový súd výpis z obchodného registra, ktorý odošle alebo vydá navrhovateľovi. Teda po vykonaní zápisu obchodnej spoločnosti do obchodného registra, ale rovnako tak aj po vykonaní výmazu spoločnosti z obchodného registra, alebo napr. výmazu zapísaného člena štatutárneho orgánu, dozorného orgánu, vedúceho podniku zahraničnej osoby a podobne, obchodný register automaticky vydá výpis z obchodného registra a doručí navrhovateľovi, resp. zapísanej osobe, nie je tak potrebné oň osobitne žiadať.

Skutočnosť, že výpis z obchodného registra sa poskytuje v niektorých prípadoch automaticky, neznamená, že oň nie je možné požiadať. V prípade potreby je možné tak urobiť hneď niekoľkými spôsobmi, pričom výpis z obchodného registra sa poskytuje buď v elektronickej alebo v listinnej podobe.

Výpis z obchodného registra v listinnej forme

V prípade žiadosti o výpis v listinnej podobe je potrebné najskôr zaplatiť súdny poplatok. Výška poplatku za takýto výpis sa však líši od toho, kde sa o výpis z obchodného registra požiada.

O výpis z obchodného registra vydaný v listinnej podobe je možné žiadať na pošte, u notára, či priamo registrový súd.

Poplatok za výpis z obchodného registra je:

  • od 1.4.2024 v sume 10 eur, ak ho vydáva registrový súd,
  • 4,50 eur podľa sadzobníku poplatkov Slovenskej pošty a.s.,
  • pokiaľ výpis vydáva notár, cena nie je fixná, ale vychádza z počtu strán výpisu, pričom cena za každú stranu je 1,33 eur; v priemere tak cena za výpis z obchodného registra u notára bude okolo 3 až 10 eur.

O výpis z obchodného registra môže požiadať každý, a to bez uvedenia dôvodu. Vyplýva to zo skutočnosti, že obchodný register je verejný zoznam dostupný každému. Nie je preto potrebné deklarovať napríklad vzťah k obchodnej spoločnosti, o výpis ktorej bolo požiadané. Ak žiadosť smeruje na registrový súd, možno sa obrátiť na:

  • Mestský súd Bratislava III,
  • Okresný súd Trnava,
  • Okresný súd Trenčín,
  • Okresný súd Nitra,
  • Okresný súd Žilina,
  • Okresný súd Banská Bystrica,
  • Okresný súd Prešov,
  • Mestský súd Košice.
Prečítajte si tiež

Na registrový súd je možné obrátiť sa buď formou listinnej žiadosti, alebo elektronicky, využitím služby na portáli slovensko.sk. Využitie tejto služby si nevyžaduje kvalifikovaný elektronický podpis občana, postačí teda aktivovaná elektronická schránka, po prihlásení do ktorej portál sám prevedie povinnými položkami elektronickej žiadosti. Aj v prípade využitia elektronickej formy žiadosti o vydanie listinnej podoby výpisu z obchodného registra je potrebné zaplatiť súdny poplatok, a to vo výške 10 eur.

Článok pokračuje pod reklamou

Výpis z obchodného registra v elektronickej forme

Ak žiadateľ žiada o vydanie elektronickej podoby výpisu z obchodného registra, využije službu „Poskytovanie výpisu z obchodného registra“ na portáli slovensko.sk. Výhodou oproti listinnej podobe výpisu je bezodplatnosť poskytnutia, to znamená, že v prípade žiadosti o vydanie elektronickej podoby výpisu z obchodného registra sa neplatí žiaden súdny poplatok. 

Vydanie výpisu v elektronickej podobe zadarmo

Registrový súd vydá výpis podpísaný kvalifikovanou elektronickou pečaťou, ktorý doručí do elektronickej schránky žiadateľa. Takto vyžiadaný výpis je doručovaný bezodkladne po podaní žiadosti, t. j. obratom.

Je však potrebné zdôrazniť, že o vydanie elektronickej podoby výpisu z obchodného registra možno požiadať len elektronicky. Pokiaľ by sa žiadateľ na registrový súd obrátil listinnou žiadosťou, avšak chcel doručiť elektronickú podobu výpisu z obchodného registra, súd by mu výpis z obchodného registra nevydal.

Kedy nie je potrebný výpis z obchodného registra

Údaje zapisované do obchodného registra je často potrebné overovať vo vzťahu k rôznym žiadostiam o registrácie, granty, príspevky, podnikateľské produkty a pod. Na tento účel môže slúžiť predloženie výpisu z obchodného registra. Avšak, prijatím zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy (zákon proti byrokracii) v znení neskorších predpisov získali orgány verejnej moci oprávnenie, ba dokonca povinnosť, získavať a používať údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy. To znamená, že orgány verejnej moci si potrebné skutočnosti overia aj sami bez toho, aby požadovali predloženie osobitných potvrdení, napríklad práve výpisu z obchodného registra.

Prečítajte si tiež

Obchodný register nepatrí medzi informačné systémy verejnej správy na účely zákona proti byrokracii. Na tento účel slúži register právnických osôb. Do registra právnických osôb sa zapisujú údaje ako názov, sídlo, IČO právnickej osoby, údaje o spoločníkovi, členovi, akcionárovi, zriaďovateľovi, výška základného imania alebo iného obchodného majetku, hodnota podielu alebo vkladu do základného imania, údaje o štatutárovi, prokuristovi, právnej forme, predmetoch činnosti podnikania, účele zriadenia a pod. Teda údaje, ktoré by boli uvedené aj na výpise z obchodného registra.

Okrem toho, zákon o obchodnom registri priamo umožňuje orgánom verejnej moci, aby v rámci výkonu svojej právomoci aj bez zaplatenia súdneho poplatku nahliadali do listín, ktoré boli podkladom na zápis, zmenu zápisu alebo výmaz v obchodnom registri. Na tento účel si môžu orgány verejnej moci vyhotovovať aj odpisy. Pokiaľ orgán verejnej moci, napríklad vzhľadom na nejaké ním vedené konanie, potrebuje nahliadnuť do dokumentov, na základe ktorých boli zapísané či vymazané údaje v obchodnom registri, môže tak urobiť sám.

Poskytovanie údajov z registra právnických osôb

Údaje z registra právnických osôb poskytuje štatistický úrad, a to najmä:

  • v rozsahu nevyhnutnom na výkon úradnej činnosti orgánu verejnej moci, vrátane notárov,
  • banke alebo pobočke zahraničnej banky na osobitne vymedzený účel.

Verejnosť má k údajom zapísaným v registri právnických osôb bezplatný prístup prostredníctvom webového sídla štatistického úradu. Takto sprístupnené údaje majú však len informatívny charakter.

Banky alebo pobočky zahraničných bánk môžu register právnických osôb využiť pri príprave, uzatváraní a vykonávaní obchodov s klientmi a na ďalšie účely (ako napr. identifikáciu klienta na účel aktualizácie už bankou uchovávaných údajov a podobne).

Z uvedeného vyplýva, že orgány verejnej moci ako aj banky majú možnosť sami si overiť údaje zapisované do registra právnických osôb a nie je potrebné od podnikateľov vyžadovať predkladanie výpisu z obchodného registra. Tým však nie sú dotknuté niektoré zákonné povinnosti podnikateľov oznámiť zmenu v údajoch zapísaných v obchodnom registri iným inštitúciám, nakoľko prepojenie registrov zatiaľ nie je realizované. Napríklad do zoznamu hospodárskych subjektov vedenom Úradom pre verejné obstarávanie je potrebné do 30 dní od uskutočnenia zmeny túto nahlásiť. Zákon proti byrokracii na uvedenú povinnosť nemá vplyv.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Paulína Vargicová
Paulína Vargicová

Absolventka Právnickej fakulty UK s dlhoročnou advokátskou praxou najmä v oblasti civilného práva a vymáhania pohľadávok, autorka monografie Zodpovednosť za vady, ktorá pravidelne publikuje aj odborné články. V súčasnosti pôsobí v oblasti verejného obstarávania.


Sankcie za nedodržanie zákona o obchodnom registri

Vedenie obchodnej spoločnosti prináša celý rad povinností. Nesplnenie si povinností vo vzťahu k obchodnému registru zákon sankcionuje uložením pokuty.

Zápis s. r. o. do obchodného registra advokátom v praxi

Aký je proces v prípade zápisu firmy do obchodného registra, ak podnikateľ splnomocní advokáta? Aké sú poplatky, o čo všetko sa postará advokát, čo rieši firma a na čo myslieť?

Cena založenia s. r. o. u notára: s akými poplatkami počítať?

Koľko stojí zápis s. r. o.-čky do obchodného registra prostredníctvom notára, z akých položiek sa skladá a aký je rozdiel oproti súdnym poplatkom? Praktický prehľad cien.

Zvýšenie súdnych a správnych poplatkov pre podnikateľov od 1. 4. 2024

Za podanie návrhu na súd či do obchodného registra od 1. 4. 2024 podnikatelia zaplatia viac. Zmeny v súdnych a správnych poplatkoch sú súčasťou tzv. konsolidačného balíčka.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky