Zmeny v cestovných náhradách od 1.1.2025

Zmeny v cestovných náhradách od 1.1.2025
Zdroj: Unsplash.com
Jana Vašičková

Účtovníctvo je mojou srdcovkou už odmalička. Po jeho štúdiu sa účtovníckej profesii venujem naplno už viac ako 10 rokov. Skúsenosti som získala v korporáte, vyskúšala som aj outsourcingovú formu vedenia účtovníctva a práca s vlastnou klientelou si ma získala natoľko, že v súčasnosti v tejto oblasti podnikám.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Aké novinky so sebou prináša schválená novela zákona o cestovných náhradách pri zvyšovaní súm stravného či základnej náhrady a čo má platiť pre elektromobily? Prehľad zmien v článku.

Hlavnými cieľmi schválenej novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“), sú:

  • zvýšenie predvídateľnosti podnikateľského prostredia a zavedenie nového postupu pri zverejňovaní informácii pre zamestnávateľov a zamestnancov o zvýšení súm stravného a súm základných náhrad,
  • spresnenie pravidiel používania cestného motorového vozidla zamestnanca počas pracovnej cesty z hľadiska preukázania a úhrady výdavkov, ktoré sa týkajú pohonných látok,
  • zavedenie osobitných pravidiel pre elektrovozidlá a plug-in hybridné vozidlá.

Takmer všetky ustanovenia novely zákona nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025.

Náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách od 1.1.2025

Podstatnou zmenou v rámci novely zákona o cestovných náhradách prešiel najmä § 7 zákona, v ktorom sú upravované náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách. Nové znenie § 7 v podstatnej časti vychádza z jeho pôvodného znenia s doplnením pravidiel pre používanie elektrovozidiel a plug-in hybridných vozidiel, aktualizuje sa terminológia a doplňujú sa niektoré ďalšie skutočnosti, ktoré priniesla prax v tejto oblasti od poslednej podstatnej zmeny zákona.

V  § 7 ods. 1  dochádza k legislatívnemu spresneniu náhrady, na ktorú má zamestnanec po splnení určitých podmienok nárok, ak na pracovnú cestu použije súkromné motorové vozidlo, resp. po novom aj vtedy, ak použije traktor. V prípade, že sa zamestnanec písomne dohodne so zamestnávateľom, že pri pracovnej ceste použije súkromné motorové vozidlo alebo traktor, má zamestnanec nárok na:

  • základnú náhradu za každý aj začatý kilometer jazdy a náhradu za spotrebované pohonné látky, alebo
  • náhradu v sume zodpovedajúcej cene cestovného lístka pravidelnej verejnej dopravy (to neplatí, ak zamestnanec použije vozidlo na žiadosť zamestnávateľa).

V rámci § 7 ods. 4 dochádza k preformulovaniu znenia výpočtu náhrady za spotrebované pohonné látky, kde sa pri určení náhrady pri pracovnej ceste vychádza z jednotkovej ceny pohonnej látky, ktorá sa násobí spotrebou vozidla (zistenou na základe ods. 6 až 10 z príslušného dokladu alebo na základe príslušnej skutočnosti, pričom ide spravidla o vymedzenie počtu litrov pohonnej látky na 100 km) vo vzťahu ku každému, aj začatému, kilometru jazdy.

Jednotková cena pohonnej látky od 1.1.2025

Jednotková cena pohonnej látky sa preukazuje dokladom o kúpe pohonnej látky, z ktorého je zrejmá súvislosť s pracovnou cestou (§ 7 ods. 5). Ak by zamestnanec chcel preukázať cenu pohonnej látky viacerými dokladmi o kúpe, jednotková cena pohonnej látky sa môže vypočítať aritmetickým priemerom preukázaných cien.

V situácii, kedy zamestnanec nemá k dispozícii doklady o kúpe pohonných látok, na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky sa použije jednotková cena pohonnej látky, ktorá platila v čase nástupu na pracovnú cestu, zistená Štatistickým úradom SR

V § 7 ods. 5 sa taktiež spresňuje jednotková cena pohonnej látky v prípade, ak je pohonnou látkou elektrická energia. U elektromobilov sa za doklad o kúpe bude považovať okrem dokladu napr. z nabíjacej stanice aj doklad od dodávateľa elektrickej energie, z ktorého je možné odvodiť jednotkovú sadzbu za elektrickú energiu pre domácnosť, v ktorom zamestnanec vozidlo nabíjal. Zákon sa tu pritom neobmedzuje iba na domácnosť zamestnanca, ale môže ísť napr. aj o domácnosť rodinného príslušníka. V praxi si zamestnávateľ a zamestnanec môžu spresniť pravidlá ohľadom toho, kde zamestnanec môže alebo nemôže také vozidlo nabíjať.

Ak zamestnanec nevie u elektromobilu preukázať jednotkovú cenu pohonnej látky dokladom o kúpe (faktúra od dodávateľa za elektrickú energiu pre domácnosť, či doklad z nabíjačky), môže rovnako využiť aj údaje zo Štatistického úradu SR. Od 1. januára 2024 sú Štatistickým úradom SR zverejňované okrem nafty, benzínu, plynu (CNG,  [T]LNG)[/T]aj ceny troch nových pohonných látok - bioLNG, vodík a elektrická energia na dobíjanie elektromobilov. Elektrická energia je využívaná na dobíjanie elektromobilov na nabíjacích staniciach a podľa dĺžky/rýchlosti nabíjania sa delí na:

  • AC nabíjanie – 180 minút,
  • DC nabíjanie – 90 minút,
  • Ultra nabíjanie – 60 minút.

Spotreba pohonných látok od 1.1.2025

Spotreba pohonných látok sa podľa § 7 ods. 6určí z dokladu o vozidle, pričom spotreba vozidla sa nezapisuje povinne do dokladov o vozidle v časti emisie a spotreba, ale môže byť uvedená v ďalších úradných záznamoch.

Aktuálne znenie zákona o cestovných náhradách už obsahuje úpravu spotreby vozidla – jej zvýšenie o 40 % v prípade jazdy v meste. Novinkou v rámci § 7 ods. 6zákona je  zvýšenie spotreby uvedenej v doklade o vozidle podľa rôznych noriem o ďalších 10 % (§ 7 ods. 6), čím sa spotreba uvedená v doklade o vozidle zreálni so skutočnou spotrebou pohonnej látky:

    a) ak je v doklade vozidla uvedená spotreba len podľa príslušnej slovenskej technickej normy, použije sa spotreba podľa tejto normy zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste zvýšená o 40 %,

    b) ak je v doklade vozidla uvedená spotreba podľa slovenskej technickej normy a predpisu Európskej hospodárskej komisie alebo podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie, použije sa spotreba podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie vypočítaná aritmetickým priemerom zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste spotreba podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie určená pre jazdu v meste zvýšená o 10 %,

    c) ak je v doklade vozidla uvedená spotreba v členení na mestský cyklus, mimomestský cyklus a kombinovaný cyklus, použije sa spotreba zodpovedajúca príslušnému cyklu premávky zvýšená o 10 % alebo spotreba zodpovedajúca kombinácii jednotlivých cyklov premávky odvodených od konkrétneho režimu jazdy vozidla zvýšená o 10 %; pri kombinácii jednotlivých cyklov premávky sa na žiadosť zamestnanca použije iba spotreba pre kombinovaný cyklus zvýšená o 10 %,

    d) ak je v doklade vozidla uvedená spotreba bez členenia na cykly, použije sa táto spotreba zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste zvýšená o 20 %,

    e) ak je v doklade vozidla, ktoré je poháňané len elektrickou energiou, uvedená spotreba elektrickej energie, použije sa táto spotreba zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla na rýchlostných cestách a diaľniciach zvýšená o 20 %.


V  § 7 ods. 6 sa zachovávajú pravidlá o spotrebe, ktoré platia pre staršie autá podľa starších noriem, ktoré sú stále v prevádzke (písm. a) až písm. c)). V prípade nových aut ide o postup podľa  písm. d).

Pre elektrovozidlá s údajom o spotrebe v doklade o vozidle (údaj nie je povinný) sa osobitne zavádza nové písmeno e), v ktorom sa jednak zvyšuje spotreba vozidla poháňaného len elektrickou energiou o 10 %, ale zároveň sa vzhľadom na zvýšenú spotrebu elektrovozidiel pri vyšších rýchlostiach zavádza  20 % - tné  zvýšenie pre jazdu po rýchlostnej ceste a diaľnici.

Pre porovnanie, napr. zákon o dani z príjmov v  § 19 ods. 2 písm. l)pre služobné vozidlá zvyšuje spotrebu o 20 %, čím indikuje existujúce odchýlky od spotreby, ktorá sa zisťuje za osobitných podmienok a nie vždy je odrazom spotreby v reálnej prevádzke vozidla (na spotrebu vplýva napr. zaťaženie vozidla, teplota, dopravná situácia a pod.).

Príklad na výpočet spotreby vozidla od 1. januára 2025

Súkromné motorové vozidlo pána Jozefa má spotrebu 6 litrov / 100 km. Počas služobnej cesty pán Jozef natankoval benzín za cenu 1,58 eur / liter a celkovo prešiel 150 km. Na akú náhradu má pán Jozef po novom nárok?

Pri výpočte náhrady sa v zmysle § 7 ods. 6 spotreba vozidla zvyšuje o 10 %, t. j. na 6,6 litra / 100 km. Celková náhrada sa potom vypočíta: 1,58 eur x (6,6 : 100) x 150 km = 15,642 eur. Suma celkovej náhrady pána Jozefa, po zaokrúhlení na najbližší eurocent nahor, bude vo výške 15,65 eur. 

U elektromobilov bude mať, podľa § 7 ods. 9, zamestnanec okrem preukázania spotreby z dokladu o vozidle tiež možnosť preukázať spotrebu elektrickej energie meračom zabudovaným priamo v elektrovozidle, prostredníctvom ktorého je možné preukázateľne zistiť spotrebu elektrickej energie.   

Článok pokračuje pod reklamou

Výpočet spotreby u plug-in hybridných vozidiel od 1.1.2025

Novela zákona upravuje postup výpočtu náhrady za spotrebované pohonné látky aj u  tzv.plug-in hybridných vozidiel (§ 7 ods. 8). Ide o vozidlá poháňané elektrickou energiou v kombinácii s inou pohonnou látkou, pričom elektrickú energiu získavajú rekuperáciou aj nabíjaním. U plug-in hybridných vozidiel sa pri výpočte spotreby bude vychádzať rovnako, ako sa postupuje u vozidiel, ktorých pohonnou látkou je plyn alebo plyn v kombinácii s inou pohonnou látkou, t. j. spôsob výpočtu náhrady za spotrebované pohonné látky dohodne osobitne za jednotlivé pohonné látky zamestnávateľ so zamestnancom na základe podmienok pracovnej cesty, cien pohonných látok a spotreby. Ak by bola v doklade vozidla uvedené spotreba oboch pohonných látok, prihliada sa aj na túto spotrebu, ak sa na tom zamestnávateľ a zamestnanec dohodnú.

Oznamovanie zvyšovania súm stravného a súm základnej náhrady od 1.1.2025

Podľa platnej a účinnej právnej úpravy v §8 sa sumy stravného zvyšujú vo väzbe na rast kumulatívneho indexu cien jedál a nealkoholických nápojov v reštauračnom stravovaní a sumy základnej náhrady vo väzbe na rast kumulatívneho indexu cien položiek spojených s prevádzkou motorových vozidiel (porovnávajú sa kalendárny mesiac, ktorý bol relevantný pre posledné zvýšenie a príslušný kalendárny mesiac – zvýšenie nastane, ak percentuálny rast indexu je najmenej 5 %).

Prečítajte si tiež

Tieto sumy náhrad sú teda určované vo väzbe na automatickú indexáciu a ministerstvo o potrebe valorizácie a o výške valorizácie súm nerozhoduje, ale ak sú splnené podmienky, ministerstvo musí pripraviť návrh opatrenia o sumách stravného a sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel. Vzhľadom na viaceré faktory (napr. povinné trvanie medzirezortného pripomienkového konania či samotný čas potrebný na publikovanie v Zbierke zákonov SR a pod.) tak účinnosť opatrení nie je vopred presne daná a súvisí s dĺžkou celého legislatívneho procesu. Zamestnávatelia a zamestnanci sa tak v praxi často dopytujú, kedy zvyšovanie súm stravného a základnej náhrady nadobudne účinnosť. 

S cieľom zvýšiť predvídateľnosť podnikateľského prostredia sa teda pri oznamovaní zvýšenia cien stravného a súm základnej náhrady pre zamestnávateľov a zamestnancov od 1. januára 2025 bude postupovať tak, že ministerstvo financií uverejní  oznam v Zbierke zákonov SR v dostatočnom časovom predstihu (obdobný postup sa aktuálne využíva  napr. pri zvyšovaní sumy minimálnej mzdy a minimálnych mzdových nárokov). Zvýšené sumy stravného sa začnú uplatňovať od prvého dňa tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola splnená táto podmienka.

Napr. v prípade rastu indexu cien o najmenej 5 %, ktoré by nastalo v mesiaci február 2025 (t. j. index za príslušný kalendárny mesiac je index za február), sa danú skutočnosť ministerstvo, ako aj verejnosť dozvie z údajov Štatistického úradu SR v priebehu druhej polovice mesiaca marec (časový odstup vyplýva zo skutočnosti, že údaje od Štatistického úradu SR za príslušný mesiac sú k dispozícii s určitým časovým odstupom, spravidla do konca nasledujúceho mesiaca). Následné ministerstvo oznámi v Zbierke zákonov SR príslušné sumy náhrad a dátum (deň – pôjde o vždy prvý deň v príslušnom kalendárnom mesiaci), od ktorého sa nové sumy náhrad uplatňujú, t. j. odkedy má zamestnanec právo na náhradu vo zvýšenej sume a zamestnávateľ je povinný mu ju poskytnúť vo zvýšenej sume. V tomto prípade pôjde o 1. máj, čo je prvý deň kalendárneho mesiaca, ktorý je tretím kalendárnym mesiacom (t. j. marec, apríl, máj) po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola splnená podmienka (t. j. index za február narástol o najmenej 5 %).

Prechodné ustanovenie účinné od 1.12.2024

Prechodné ustanovenie účinné od 1.12.2024 upravuje, ako postupovať v prípade, ak dôjde k zmene príslušného indexu za mesiac september, október alebo november 2024, kde vzhľadom na obvyklú dĺžku legislatívneho procesu pri vydaní opatrenia (ktorá je cca 3 mesiace) možno predpokladať, že ministerstvo nestihne vydať opatrenie na základe právnej úpravy účinnej do 31. decembra 2024 (a po tomto čase opatrenie nemôže vydať).

Na základe prechodného ustanovenia § 38h platí, že ak by bola podľa  §8 splnená podmienka pre zvýšenie súm stravného alebo pre zvýšenie súm základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel za mesiac september 2024, október 2024 alebo november 2024, ministerstvo opatrenie podľa § 8 nevydá.

Na toto prechodné ustanovenie nadväzuje § 38j, podľa ktorého ministerstvo bezodkladne zverejní oznam v zbierke zákonov SR po nadobudnutí účinnosti zákona, t. j. začiatkom januára, pričom zvýšené sumy sa uplatňujú od 1. februára 2025 vo väzbe na porovnanie relevantných indexov.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Jana Vašičková
Jana Vašičková

Účtovníctvo je mojou srdcovkou už odmalička. Po jeho štúdiu sa účtovníckej profesii venujem naplno už viac ako 10 rokov. Skúsenosti som získala v korporáte, vyskúšala som aj outsourcingovú formu vedenia účtovníctva a práca s vlastnou klientelou si ma získala natoľko, že v súčasnosti v tejto oblasti podnikám.


Alojz Hlina o dôsledkoch konsolidácie v gastro sektore

Ako ovplyvní ceny stravovacích služieb zníženie DPH a čo spôsobí transakčná daň? O budúcich výzvach v gastre a ako sa pripraviť, s dlhoročným podnikateľom v tomto segmente.

Dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce od 1. 1. 2025

Sezónne práce je možné vykonávať aj na základe dohody o pracovnej činnosti, ktorá však má určité špecifiká. Aké obmedzenia a iné podmienky Zákonník práce vyžaduje?

Nový zákon o evidencii tržieb: návrh

Nahradiť má zastaraný zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice a zaviesť povinné bezhotovostné platby, softvérovú pokladnicu či prísnejšie pokuty.

Plán boja proti daňovým únikom: návrh opatrení

Povinné prijímanie elektronických platieb je opäť „v hre“, zabrániť daňovým únikom má aj eFaktúra, sprístupnenie dát z eKasy či zmeny v DPH. Prehľad avizovaných opatrení.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky