Priemerné ročné náklady na rozvoj zamestnanca sa pohybujú vo výške 1 100 eur. Až tretina ľudí však opustí svoju prácu v priebehu prvého polroka. Prečo? Jedným z dôvodov je nedostatočné zaškolenie.
Z nutnosti výhoda
Podľa Zákonníka práce je zamestnávateľ povinný zabezpečiť novým pracovníkom dostatočné zaškolenie, a tým súčasným pravidelné zvyšovanie kvalifikácie. Stále je však pre viacero firiem školenie zamestnancov premrhaný čas a pridrahou nutnosťou.
Z krátkodobého pohľadu možno áno, no ak sa na kvalifikáciu zamestnancov pozriete z perspektívy, zistíte, že výhody tohto procesu výrazne prevládajú. Veď posúďte sami.
1. Zaškolení ľudia zostávajú vo firme dlhšie
Napriek tomu, že si až 89 % zamestnávateľov myslí, že ľudia opúšťajú zamestnanie za vidinou väčších peňazí, nie je to celkom tak. Iné zistenie totiž hovorí, že kvôli lepšiemu zárobku odchádza len 12 % pracovníkov.
Väčšiu zásluhu na rozhodnutí odísť má zlá firemná kultúra či chýbajúca empatia šéfa. Pre mnohých nováčikov je však dobrým dôvodom pre skorý odchod aj nedostatočné zaškolenie.
Štúdia spoločnosti BambooHR preukázala, že v priebehu prvých šiestich mesiacov opustí zamestnanie 31 % čerstvých zamestnancov. Áno, častou príčinou sú ich nenaplnené predstavy či nezhody s vedúcimi, ale jedným z hlavných dôvodov sú aj chabé úvodné školenia.
Iná štúdia z roku 2018 zasa tvrdí, že nedostatok možností pre vzdelávanie a rozvíjanie zručností je hlavným dôvodom odchodu pre 21 % zamestnancov.
Nemôžeme sa im ani čudovať. Bez úvodného zaškolenia sa zvyšuje chybovosť či znižuje motivácia a efektivita. Týmto sa dostávame k ďalšiemu dôvodu, prečo organizovať firemné školenie.
2. Zaškolení zamestnanci sú efektívnejší
Pracovný výkon zamestnanca je pre firmu hlavným merateľným faktorom. Pokiaľ je zamestnanec súčasťou zabehnutých procesov, ktoré tvoria funkčný mechanizmus, svojím výkonom ovplyvňuje aj ostatných kolegov.
Nie nadarmo sa vraví, že tím je taký produktívny ako jeho najslabší článok.
Akú úlohu zohráva úvodné školenie na celkovú efektivitu človeka? Výsledky štúdie, ktorú vypracovalo Národné centrum pre kvalitu vzdelávania zamestnancov vyplýva, že celkom významnú. Zistili totiž, že 10-percentné zlepšenie vzdelávania dokáže v priemere zvýšiť produktivitu zamestnancov o 8,6 %.
Nemusíme sa však držať prieskumov, pretože vplyv kvalifikácie na produktivitu je úplne zrejmý. Zaškolením totiž zamestnanci okrem nových zručností získajú aj väčšiu istotu a motiváciu, ktorá takisto vplýva na usilovnosť.
3. Kvalifikovaní zamestnanci sú spokojnejší
Už vieme, že proces vzdelávania vo firme podporuje zamestnancov v tom, aby prácu vykonávali čo najefektívnejšie a najkvalitnejšie. Výhody, z ktorých na prvý pohľad profituje iba zamestnávateľ, však poskytujú hodnotu aj samotným zamestnancom.
Zvyšovaním kvalifikácie im totiž dávate najavo, že vám na nich záleží. Ak sa teda darí nielen firme, ale aj jej radovým zamestnancom, tí sú spokojnejší. Vzdelávanie tak okrem zadosťučinenia zlepšuje aj ich pracovnú morálku.
Skvelým príkladom toho, ako vplýva šťastie na produktivitu zamestnancov, môže byť technologický gigant Google. Je známe, že s prácou v Google sa spája viacero benefitov, medzi ktorými sa nachádza bezplatná strava, ale nechýba tam ani balík na podporu vzdelávania.
Výsledok? Zamestnanci sú v práci spokojnejší, čo potvrdzuje aj zvýšená efektivita práce. Výskumom totiž zistili, že s rastúcou úrovňou šťastia sa ich produktivita zvýšila o 12 %.
4. Kvalifikovaní ľudia zvyšujú reputáciu firmy
Prepracovaná stratégia podnikového školenia vedie aj k posilneniu značky. Nemyslíme tým iba vnímanie firmy z pohľadu klientov, ale najmä kandidátov na nových zamestnancov. Platí to najmä pre mileniálov, ktorí pri výbere zamestnania kladú veľký dôraz práve na sebarozvoj.
Ashira Prossack, odborníčka na mileniálov a generáciu Z, sa v článku pre americký Forbes vyjadrila, že chýbajúce vzdelávanie je hlavnou príčinou, prečo mileniáli odchádzajú z pôvodnej práce a hľadajú si perspektívnejšie zamestnanie.
V konečnom dôsledku však kvalifikácia zamestnancov zvyšuje renomé firmy aj medzi zákazníkmi. Spoločnosť, ktorá investuje do rozvoja ľudských zdrojov, má potenciál byť vnímaná ako líder trhu. Nie však preto, že to o sebe šíri firma samotná, ale preto, že to za ňu hovoria výsledky odvedenej práce.
5. Firma, ktorá svojich ľudí školí, neprerába
Aj keď sú uvedené výhody školenia zamestnancov rozdielne, všetky majú niečo spoločné. V konečnom dôsledku totiž vedú k šetreniu výdavkov.
Štúdia spoločnosti The Association for Talent Development z roku 2016 odhalila priemerné náklady na kvalifikáciu zamestnancov, ktorých hodnota predstavuje 1 252 dolárov (1 107 eur).
Nejde pritom o konečnú čiastku, pretože školeniu predchádza recruitment, teda nábor potenciálnych zamestnancov. Ako dobre viete, nájsť vhodného adepta tiež nie je lacná záležitosť.
Nájsť ideálneho zamestnanca a prísť oňho v priebehu prvého polroka len preto, že ste podcenili jeho kvalifikáciu, je zbytočným mrhaním finančných prostriedkov firmy.
Koľko to celé môže stáť? Závisí to od oblasti pôsobenia firmy či seniornosti kandidáta. HR špecialista Josh Bersin zo spoločnosti Principal and Founder tvrdí, že „celkové náklady na náhradu zamestnanca sa môžu pohybovať od desiatok tisíc dolárov po 1,5- až 2-násobok jeho ročného platu“.
Prísť o takúto čiastku zamrzí. O to viac, ak viete, že jej strate dokážete predísť. Stačí nepodceňovať školenie zamestnancov, ktoré, ako už viete, firmám okrem ušetrených financií prináša množstvo ďalších výhod.