Prevádzkovanie živnosti možno dočasne prerušiť, alebo aj úplne zrušiť. Ako postupovať, koľko tieto úkony stoja a aký vplyv to má na platenie odvodov či daní?
Živnostník má právo slobodnej voľby nakladania s vlastnou živnosťou. To znamená, že tak, ako sa môže rozhodnúť o živnostenské oprávnenie požiadať, rovnako môže prevádzkovanie živnosti pozastaviť, resp. aj úplne zrušiť. Podmienky a postup upravuje zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov.
O tom, ako živnosť vzniká a ako si ju založiť sa dočítate v článku Založenie živnosti v roku 2024.
Prerušenie (pozastavenie) živnosti v roku 2024
Prerušenie prevádzkovania živnosti neznamená jej automatické ukončenie. Vytvára časový priestor, v ktorom živnostník nebude predmet podnikania vykonávať, ale oprávnenie mu nezanikne. Takéto prerušenie môže predchádzať rozhodnutiu s prevádzkovaním živnosti aj úplne prestať. Toto rozhodnutie živnostníka však nie je potrebné nijak bližšie odôvodňovať.
V niektorých prípadoch je prevádzkovanie živnosti viac menej potrebné pozastaviť (prerušiť) pre výkon inej činnosti s obdobným predmetom, resp. kvôli charakteru vykonávanej práce, pokiaľ by zamestnanec napr. nedostal súhlas svojho zamestnávateľa s výkonom konkurenčnej práce.
Niektoré predpisy priamo zakazujú súbeh výkonu podnikania a pracovnej činnosti. Napríklad zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe v znení neskorších predpisov ukladá zamestnancovi povinnosť do 30 dní od vzniku štátnozamestnaneckého pomeru preukázať skončenie, pozastavenie alebo prerušenie podnikania. Nemusí tak hneď prevádzkovanie živnosti úplne ukončiť, ale oprávnenie si môže ponechať, teda dočasne toto prevádzkovanie jednoducho preruší.
Na prerušenie prevádzkovania živnosti však živnostník nemusí mať žiaden osobitný dôvod.
V minulosti zákon limitoval obdobie, počas ktorého bolo možné prevádzkovanie živnosti prerušiť, dnes už takúto hranicu zákon neukladá. Živnostník sa tak sám rozhodne, na aké obdobie živnosť preruší, pričom môže ísť tak o niekoľko dní, ako aj niekoľko rokov. Obdobie prerušenia živnosti je možné meniť, a to aj opakovane.
Ak sa teda podnikateľ, fyzická osoba, rozhodne svoje podnikanie na určitý čas pozastaviť, resp. pokiaľ musí pre výkon inej činnosti podnikanie prevádzkovaním živnosti pozastaviť, t. j. prerušiť, má dve možnosti.
Buď osobne oznámi miestne príslušnému živnostenskému úradu pozastavenie prevádzkovania živnosti, alebo tak urobí elektronicky. V oboch prípadoch bude potrebné vyplniť formulár.
Prerušenie (pozastavenie) živnosti osobne na príslušnom úrade v roku 2024
Ak sa podnikateľ – živnostník rozhodne prerušiť svoje podnikanie, a to formou osobného oznámenia na príslušnom živnostenskom úrade, vypíše formulár Oznámenie o pozastavení prevádzkovania živnosti, v ktorom uvedie :
- identifikačné údaje živnostníka,
- označenie zdravotnej poisťovne,
- dátum, odkedy dokedy má byť živnosť pozastavená,
- či žiada príslušné zmeny oznámiť správcovi dane,
- dátum a svoj vlastnoručný podpis.
Prostredníctvom tohto formulára je možné oznámiť aj zmenu už oznámeného pozastavenia živnosti a zmeniť obdobie prerušenia výkonu podnikania, napríklad ho skrátiť alebo predĺžiť.
Pokiaľ by formulár nebol správne vyplnený alebo v ňom chýbali niektoré údaje, úrad živnostníka vyzve na doplnenie.
V prípade osobného podania oznámenia je potrebné tiež zaplatiť poplatok vo výške 4 eurá.
Prerušenie (pozastavenie) živnosti elektronicky (online) v roku 2024
Elektronické ohlásenie pozastavenia živnosti je možné realizovať vyplnením a podaním formulára prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy výberom konkrétnej služby s názvom Oznamovanie pozastavenia prevádzkovania.
Obsah tohto oznámenia je v zásade rovnaký ako v prípade vypísania fyzického formulára, niektoré údaje už budú prihlásením sa do elektronickej schránky predvyplnené. Základným rozdielom v porovnaní s fyzickým vyplnením listinného formulára je charakter podpisu. Tak formulár, ako aj prílohy k nemu je potrebné podpísať kvalifikovaným elektronickým podpisom. To znamená, že živnostník musí disponovať občianskym preukazom s čipom s aktivovaným certifikátom na vytváranie kvalifikovaného elektronického podpisu.
Za elektronickú formu ohlásenia pozastavenia prevádzkovania živnosti je potrebné zaplatiť poplatok v polovičnej výške, t. j. 2 eurá.
Rovnako elektronicky je možné ohlásiť aj zmenu obdobia prerušenia prevádzkovania živnosti. Aj za takéto ohlásenie je potrebné zaplatiť poplatok v rovnakej výške, t. j. 4 eurá (osobne), resp. 2 eurá (elektronicky).
Oznámenie o prerušení (pozastavení) živnosti daňovému úradu a poisťovniam
Pozastavenie prevádzkovania živnosti vo všetkých predmetoch podnikania potom oznámi jednotné kontaktné miesto aj príslušným úradom, t. j. daňovému úradu a zdravotnej poisťovni.
Sociálnej poisťovni oznámi prerušenie prevádzkovania živnosti sám živnostník. Pobočke Sociálnej poisťovne, v ktorej je živnostník registrovaný, je potrebné oznámiť prerušenie povinného poistenia do 30 dní od pozastavenia živnosti alebo výkonu činnosti prostredníctvom Registračného listu fyzickej osoby.
Účinky prerušenia (pozastavenia) živnosti v roku 2024 – odvody a dane
Účinky pozastavenia živnostenského oprávnenia nastávajú dňom nasledujúcim po dni doručenia oznámenia o pozastavení prevádzkovania živnosti, pokiaľ v tomto oznámení nie je uvedený iný dátum.
Živnostník tak môže sám rozhodnúť a uviesť konkrétny dátum, ku ktorému pozastavenie živnosti požaduje. Nie je pritom povinný uvádzať konkrétne dôvody pozastavenia živnosti, ani ich žiadnym spôsobom preukazovať. Postačí teda oznámiť živnostenskému úradu rozhodnutie živnostníka svoje podnikanie dočasne pozastaviť s uvedením obdobia, na ktoré toto pozastavenie (prerušenie) prevádzkovania živnosti požaduje.
Ako už bolo uvedené, obdobie prerušenia je možné následne jednoduchým oznámením tiež zmeniť.
Počas obdobia pozastavenia živnosti živnostník neplatí odvody do Sociálnej poisťovne. Podľa zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti sa osoba, ktorá pozastavila prevádzkovanie živnosti, bude považovať za uchádzača o zamestnanie, pokiaľ nebude vôbec podnikať, t. j. pozastaví prevádzkovanie všetkých svojich živností (a nebude zamestnaná). O zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie však je potrebné požiadať, nedeje sa to automaticky. V prípade, pokiaľ by fyzická osoba s pozastaveným prevádzkovaním živnosti o zaradenie do tejto evidencie nepožiadala, bude potrebné, aby hradila preddavky na zdravotné poistenie.
Zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie automaticky neprináša aj vznik nároku na dávku v nezamestnanosti. Aby živnostník mohol poberať dávku v nezamestnanosti, musí byť napr. v posledných 4 rokoch pred zaradením do evidencie uchádzačov o zamestnanie poistený v nezamestnanosti najmenej 2 roky. Viac sa dočítate v článku Dávka (podpora) v nezamestnanosti pre majiteľa firmy.
Počas pozastavenia živnosti bez odvodov do Sociálnej poisťovne
Prerušenie alebo pozastavenie a neobnovenie živnosti do lehoty na podanie daňového priznania s výnimkou sezónnych činností, ako aj skončenie poberania príjmov z podnikania (teda prerušením prevádzkovania živnosti) sa na účel výpočtu základu dane z príjmov považuje za skončenie podnikania. Daňovník v tomto prípade uzatvára ku dňu pozastavenia živnosti účtovné knihy a má povinnosť upraviť základ dane v súlade s § 17 ods. 8 zákona o dani z príjmov.
Je však potrebné zdôrazniť, že aj počas pozastavenia živnosti má fyzická osoba postavenie podnikateľa, preto v prípade prerušenia prevádzkovania živnosti nebude žiadať o zrušenie registrácie pre daň z príjmov. Ak by tak urobila, správca dane by jej žiadosť zamietol.
Pozastavenie niektorej z viacerých živností nie je dôvodom na zrušenie registrácie na daň z pridanej hodnoty, pokiaľ by ale živnostník pozastavil vykonávanie celej svojej podnikateľskej činnosti, musí pristúpiť k zrušeniu registrácie na DPH.
Zrušenie živnosti v roku 2024 - zánik živnostenského oprávnenia
K zániku živnostenského oprávnenia môže dôjsť z viacerých dôvodov, a to:
- smrťou fyzickej osoby (živnostníka), ak v živnosti nepokračujú jeho dedičia alebo správca dedičstva,
- zánikom právnickej osoby,
- rozhodnutím živnostenského úradu o zrušení živnostenského oprávnenia, napríklad pokiaľ živnostník prestal spĺňať podmienky (napr. stratil spôsobilosť na právne úkony),
- uplynutím času, ak živnostenské oprávnenie bolo vydané na určitý čas,
- ak to ustanoví osobitný predpis,
- uplynutím lehoty povoleného prechodného alebo trvalého pobytu podnikateľa, alebo jeho zrušením
- dňom uvedeným v oznámení o ukončení podnikania.
Spôsoby zrušenia živnosti v roku 2024
Rovnako, ako sa živnostník môže rozhodnúť prevádzkovanie živnosti prerušiť, môže sa rozhodnúť výkon svojho podnikania, resp. prevádzkovanie jednej alebo viacerých živností, aj úplne zrušiť. Môže tak urobiť fyzicky vyplnením formulára a jeho podaním na miestne príslušnom živnostenskom úrade podľa trvalého pobytu živnostníka, alebo elektronicky cez službu portálu slovensko.sk.
Zrušenie živnosti je bezplatné.
Ohlásenie ukončenia podnikania možno vziať späť, avšak najneskôr v deň, ktorý predchádza dňu zániku živnostenského oprávnenia. Dátum zániku živnostenského oprávnenia môže živnostník v oznámení sám uviesť.
Zrušenie živnosti je bezplatné
Pokračovanie v prevádzkovaní zrušenej živnosti ako forma neoprávneného podnikania môže byť sankcionované pokutou, a to pokutou až do výšky 1 659 eur za prevádzkovanie voľnej živnosti bez oprávnenia a pokutou až do výšky 3 319 eur za prevádzkovanie remeselnej alebo viazanej živnosti bez živnostenského oprávnenia. Pokiaľ by živnostník chcel v budúcnosti opäť zrušenú živnosť vykonávať, môže a mal by ju znovu ohlásiť.
Oznámenie zrušenia podnikania na živnostenskom úrade v roku 2024
V prípade, ak sa živnostník rozhodne oznámiť zrušenie svojho podnikania vyplnením formulára a jeho podaním na príslušnom živnostenskom úrade, bude potrebné, aby vo formulári Oznámenie o ukončení podnikania uviedol nasledovné údaje:
- identifikačné údaje podnikateľa,
- označenie zdravotnej poisťovne, v ktorej je fyzická osoba prihlásená na povinné zdravotné poistenie,
- výber živnostenských oprávnení, ktorých zrušenie sa oznamuje, resp. informáciu, že sa oznamuje zrušenie všetkých predmetov podnikania,
- označenie, či právnická osoba žiada príslušné zmeny oznámiť aj správcovi dane,
- dátum skončenia podnikania, resp. toho – ktorého predmetu živnostenského oprávnenia,
- dátum vyplnenia formulára a vlastnoručný podpis.
Podanie vyplneného formulára nie je nevyhnutné realizovať osobne na miestne príslušnom živnostenskom úrade, možno tento formulár aj odoslať poštovou zásielkou. Je však potrebné počítať s časovou rezervou medzi odoslaním a doručením formulára živnostenskému úradu.
Oznámenie zrušenia podnikania elektronicky v roku 2024
Elektronické oznámenie zrušenia výkonu podnikania alebo niektorého predmetu podnikania je pomerne jednoduché. Stačí sa prihlásiť do elektronickej schránky na portáli slovensko.sk, vybrať si službu Oznamovanie ukončenia podnikania, vybrať príslušný živnostenský úrad a následne vyplniť predvyplnený elektronický formulár, obsah údajov ktorého je v zásade rovnaký s obsahom listinného formulára.
Formulár pred odoslaním bude potrebné podpísať kvalifikovaným elektronickým podpisom. K formuláru nie je potrebné prikladať žiadne prílohy. O doručení podania dostane žiadateľ do svojej elektronickej schránky potvrdenie. Rovnako potvrdenie o ukončení podnikania dostane žiadateľ elektronicky do svojej elektronickej schránky.
Účinky zrušenia živnostenského oprávnenia v celom rozsahu v roku 2024 - odvody a dane
Zrušenie živnostenského oprávnenia v celom rozsahu znamená, že živnostník prestáva byť podnikateľom, nakoľko nedisponuje žiadnym predmetom podnikania. V takom prípade informácia o zrušení podnikania fyzickej osoby je automaticky (jednotným kontaktným miestom) postúpená aj daňovému úradu, príslušnej zdravotnej poisťovni aj Sociálnej poisťovni.
Pokiaľ ide o daň z pridanej hodnoty, v takom prípade zostáva povinnosť oznámiť zrušenie registrácie, t. j. nestane sa to automaticky. Podnikateľ tak aj napriek oznámeniu zrušenia podnikania zo strany úradu musí sám zrušiť registráciu na daň z pridanej hodnoty, a to v lehote 30 dní odo dňa zrušenia živností.
V rovnakej lehote je potrebné podať aj žiadosť o zrušenie registrácie na daň z príjmov. Osvedčenie o registrácii a pridelení daňového identifikačného čísla (kartičku DIČ) už nie je potrebné daňovému úradu vrátiť. Po zrušení živnosti nemožno zabudnúť ani na podanie daňového priznania za daň z príjmov, a to spravidla do konca marca nasledujúceho kalendárneho roka. Do daňového priznania budú vstupovať všetky príjmy za daný kalendárny rok, vrátane tých zo živnosti.
Zrušenie živnosti znamená aj zánik povinnosti platiť odvody do Sociálnej poisťovne. Rovnako ako v prípade pozastavenia prevádzkovania živnosti, pokiaľ fyzická osoba nebude zaradená do evidencie uchádzačov o zamestnanie, prípadne zamestnaná, bude si musieť hradiť preddavky na zdravotné poistenie sama (ako samoplatiteľ).